خریداران برای چهارهفته پی در پی به تالار نیامدند

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی روز گذشته در پی تصمیم‌گیری‌های جدید کارگروه قیمت‌گذاری در روز سه‌شنبه با افزایش قیمت‌های پایه مواجه شد. با این حال در این روز به گفته بسیاری از آگاهان بازار، رینگ پتروشیمی روز آرامی را سپری کرد. در این روز همچنین تقاضاهای ثبت شده بر تابلوی بورس نیز متعادل بود. البته در این روز کارگزاران برای خرید LAB که نرخ پایه آن از یک هزار و ۷۱۴ تومان در هفته گذشته به یک هزار و ۷۷۸ تومان در این هفته رسیده بود به رقابت پرداختند.

متانول نیز در این روز از نرخ ۲۸۶ تومان در هفته گذشته به قیمت ۳۵۴ تومان در هفته جاری رسید و به این ترتیب این کالا سقف قیمت را تجربه کرد. سودکاستیک نیز در این روز با رشد ۲۶ تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد. این کالا هفته گذشته با نرخ ۱۴۷ تومان عرضه شده بود و در این هفته به نرخ ۱۷۳ تومان رسید.

البته در این روز بازار داخلی نیز متاثر از خبر افزایش قیمت‌های پایه محصولات در ابتدای صبح با رشد ۵۰ تا ۶۰ تومانی قیمت کلیه کالاها مواجه شد، اما با ورود به بعدازظهر این تب فروکش کرده و در نتیجه بازار مسکوت ماند. به گفته فعالان بازار احتمال می‌رود نرخ محصولات پتروشیمی در بازار داخل با افت ۱۰ تا ۲۰ تومانی در روزهای آتی مواجه شود، اما دوباره روند صعودی به خود خواهد گرفت. گفته می‌شود با شروع تحرکات در بازار داخل و ابتدای روز چهارشنبه بیشتر واسطه‌ها جنب و جوش بیشتری در بازار داخل داشتند. این در حالی است که تولیدکنندگان در این شرایط ترجیح می‌دهند خرید نکنند و در انتظار تثبیت قیمت‌ها باقی بمانند.

نتایج جلسه کارگروه قیمت‌گذاری

یعقوبی، دبیر کارگروه تعیین قیمت فوب محصولات پتروشیمی در خصوص نتایج جلسه در روز سه‌شنبه گفت: در این جلسه نرخ محصولات پتروشیمی براساس فوب تعیین شده و به تایید کلیه اعضای این گروه رسید و به این ترتیب برخی از محصولات با رشد قیمت و برخی دیگر نیز با افت مواجه شدند. همچنین با توجه به تصمیم‌گیری در مورد تغییرات نرخ ارز بین ارز دولتی و بازار آزاد نیز در جلسه روز گذشته تصمیم‌های لازم گرفته شد.

وی در ادامه گفت: با وجود تصویب قیمت پایه فوب محصولات پتروشیمی برای شرکت قاعد بصیر با توجه به تفاوت نوع محصولات تولیدی با محصول تولیدی تبریز قیمت متفاوتی تعیین شد و تفاوت قیمت‌گذاری این شرکت مشروط به عرضه کامل محصولات آن در بورس کالا خواهد بود.

یعقوبی از دیگر نتایج جلسه کارگروه تعیین قیمت فوب محصولات پتروشیمی به ورود شرکت‌های خصوصی به بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به گزارش ارائه شده از شرکت‌های خصوصی که کالاهای خود را در بورس عرضه نمی‌کنند، تصمیم‌گیری شد سازمان‌های مذکور ورود شرکت‌های خصوصی به بورس را پیگیری کنند. در این جلسه نمایندگانی از مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، شرکت بورس کالای ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی حضور داشتند.

نفت خام باز هم معامله نشد

در این روز همچنین پیش از عرضه‌های رینگ پتروشیمی، نفت خام در بورس بر تابلو ثبت شد و با توجه به عدم حضور خریداران در تالار، معامله نشد و به این ترتیب نهمین عرضه نفت خام نیز با شکست مواجه شد.

شرایط نهمین عرضه نفت خام همان شرایط قبلی عرضه بود و با توجه به اینکه مشکلات موجود برای خرید این کالا رفع نشده است، همچنان این کالا خریدار نداشت. این کالا مانند هفته گذشته با حجم ۵۰۰ هزار بشکه عرضه شد، همچنین نفت خام سبک برای دومین هفته پیاپی جایگزین نفت خام سنگین بهرگان شد. محموله نهم با قیمت پایه ۱۰۵ دلار و ۵۴ سنت که شامل پرمیوم نیز می‌شد روی تابلو رفت. این چهارمین عرضه‌ای بود که خریداران در اعتراض به عدم حل مشکلات معامله نفت خام در تالار بورس حضور نیافتند.