گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در معاملات دیروز بورس کالا قیمت ورق گرم مبارکه دوباره با رقابت روبه‌رو شد و به این ترتیب نرخ رسمی ورق به ۹۰۰ تومان نزدیک شد. در این روز ورق گرم B با نرخ ۸۲۴ تومان عرضه شد که پس از رقابت در بالاترین رقم به ۸۵۱ تومان رسید. نرخ میانگین این کالا ۸۴۳ تومان بود.

ورق گرم C نیز با نرخ ۸۵۰ تومان عرضه شد که پس از رقابت با قیمت ۸۸۵ تومان فروخته شد، ضمن اینکه میانگینی که برای این کالا ثبت شد، ۸۷۲ تومان بود.

اگرچه برخی پیش‌بینی می‌کنند که این قیمت‌ها نهایت سقف قیمت ورق باشد، اما از آنجا که هنوز هم نرخ مقاطع بالاتر از قیمت ورق است احتمال تداوم رشد قیمت ورق وجود دارد. به خصوص برخی از معامله‌گران به امیدواری بازار سهام به مبارکه و تداوم روند مثبت این سهام اشاره کرده و معتقدند بعید است که قیمت‌ها تا پایان سال کاهشی شود؛ به خصوص با توجه به کمبود برخی سایزها از جمله ورق سایز ۲ و ورق گرم که بازار را تشنه نگه داشته است.

اگرچه در روزهای نخستین رشد قیمت ورق در بورس قیمت‌های بازار آزاد نیز افزایشی می‌شد و این موضوع نگرانی‌هایی را از بابت ثبت قیمت‌های غیر واقعی و حبابی به‌وجود آورده بود، اما عرضه محصولات معامله شده از سوی تجار و رکود در بازار باعث شد تا روند تاثیر‌پذیری بیش از حد بازار آزاد کمتر شود، به طوری که گفته می‌شود در معاملات دیروز نوسان قیمت‌ها در بازار ورق بسیار محدود و جزئی بود که برخی این موضوع را بی‌توجهی بازار نسبت به افزایش قیمت‌های بورس و خنثی شدن اثرات منفی آن تعبیر می‌کنند.

البته هنوز مشخص نیست اگر محدودیت‌های خرید تناژ در بورس برداشته شود چه تاثیری در قیمت‌ها خواهد داشت، اما برخی از معامله‌گران معتقدند حتی در صورت برداشته شدن محدودیت‌ها، قیمت‌ها بیش از این افزایش نخواهد یافت و پذیرای سطح بالاتری نخواهد بود، البته برخی نیز بازگذاشتن تناژ و افزایش یکباره قیمت را به جای رشد پلکانی صحیح و قابل قبول‌تر می‌دانند؛ چرا که برخی از خریداران با این تصور که هفته بعد نیز قیمت ورق با رشد همراه می‌شود، تمامی تلاش خود را برای دریافت این کالا به‌رغم نیازشان انجام داده و به هر ترتیب وارد سیستم می‌شوند.

در معاملات دیروز در مجموع ورق گرم B ۹ هزار و ۹۰۰ تن و ورق گرمC نیز ۱۵ هزارو ۲۹۰ تن فروخته شد.