پدرام ایزدی
در مردادماه، سطح عرضه و تقاضای کک در بازارهای جهانی در کمترین حد ممکن قرار داشت، از این رو قیمت زغال کک‌سازی استرالیا هر تن کاهش یکباره ۸ دلار را تجربه کرد و به هر تن ۲۹۷ دلار فوب بنادر‌ پوینت رسید.

در مردادماه سطح تقاضا در بازارهای جهانی کک بسیار ضعیف بود. در حال حاضر تقاضا در سراسر جهان به شدت تحت تاثیر اوضاع اقتصادی قرار دارد. نوسان شدید نرخ ارز که در اوایل مرداد مشاهده شد و پیش‌بینی بدتر شدن وضعیت بازار در آینده باعث شد تا تولیدکنندگان فولاد از خریدهای سنگین زغال کک‌سازی اجتناب کنند. مصرف‌کنندگان هندی بیشتر ترجیح می‌دهند تا کک اندونزی، کلمبیا و استرالیا را خریداری کنند. بنابر افزایش مورد انتظار تولید فولاد و چدن همزمان با افزایش انگیزه فعالان به محصولات طویل در فصل پاییز، در شهریور و مهر شاهد افزایش سطح تقاضا در بازار زغال کک سازی در هند خواهیم بود. در همین زمان، محموله‌های ارسالی به ژاپن تحت قراردادهای بلند مدت به احتمال قوی افزایش خواهد یافت و به تبع باعث محدود شدن کالای موجود در بازار‌های فروش نقدی خواهد شد. با بررسی‌های انجام شده در مرکز مطالعات فولاد خاورمیانه، سطح تقاضای زغال وارداتی به نظر نمی‌رسد که روند ثابتی را در پیش داشته باشد، البته با عنایت به اینکه قیمت‌ها در بازارهای خانگی چین در سطوح پایین قرار دارد. در مردادماه اختلاف بین قیمت وارداتی و داخلی بیش از هر تن 100 دلار بود. در خردادماه، تولید چدن به صورت ماهانه کاهش 1 درصدی را تجربه کرد و به 92 میلیون و 400 هزار تن رسید. در تیر و مرداد، به‌رغم عوامل فصلی همچون باران‌های موسمی ‌در جنوب شرق آسیا و تعطیلات تابستانه در ایالات متحده آمریکا حجم تولید روند رو به رشدی را سپری کرد. تنها استثنا در ارتباط با بازارهای اتحادیه اروپا بود. شرایط بسیار سخت در بخش محصولات فولادی باعث شد تا تولیدکنندگان سرعت کارکرد خود را کاهش دهند. در شهریور تولید چدن در سرتاسر جهان افزایش خواهد یافت و اما در مهر و آبان در تمامی‌مناطق تغییر مسیر خواهد داد و در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت.
البته عرضه محدود زغال کک‌سازی باعث جلوگیری از کاهش یکباره قیمت‌ها خواهد شد.در سه ماهه دوم میلادی، بی اچ پی بیلتون و ریو تینتو به ترتیب میزان تولید خود را به‌صورت فصلی ۲۰ و ۲ درصد افزایش دادند. اگرچه این میزان همچنان ۲۶ تا ۲۹ درصد کمتر از سطوحی است که در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۰ به ثبت رسیده است. در تیر و مرداد، صادرات زغال کک‌سازی استرالیا با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود، چراکه یکی از پایانه‌های بندر‌های پوینت(Hay Point) بدلیل تعمیرات از چرخه بارگیری خارج شده بود و گروه
بی اچ پی بیلتون درگیر اعتصاب‌های انجام گرفته از سوی کارگران خود بود. این پایانه قرار بود که تا اواسط شهریور ماه به چرخه حمل و نقل بازگردد و کارخانه‌های گروه بی اچ پی بیلتون در شهریور ماه به کار معمولی خود بازخواهد گشت. بنابراین، در ماه آینده محموله‌های زغال از استرالیا دوباره وارد جریان بازار خواهد شد؛ عرضه زغال از آمریکا نیز در سطح پایین خواهد بود. هم اکنون، مواد تولیدی در مهر تا دی پیشنهاد شده است، به‌علاوه اینکه از قبل سفارش‌هایی برای زغال کک‌سازی وجود دارد که در سه ماهه اول سال 2012 استحصال می‌شود. میزان مصرف داخلی زغال در ایالات متحده آمریکا در شهریور در سطوح بالا جا خوش خواهد کرد تا اینکه در مهر تا دی بنابر افت مورد انتظار در تولید فولادسازی، 2 درصد از این میزان کاسته شود. در نتیجه، انتظار نمی‌رود که صادرات این ماده افزایش یابد.
میدل ایست استیل داینامیک برآورد می‌کند که بهای زغال مرغوب استرالیا با بالا رفتن سطح تقاضا افزایش یابد، در حالی که در مهر و آبان پیشنهادهای قیمتی تحت تاثیر میزان مصرف کم و نامعلوم بودن شرایط اقتصادی در جهان قرار خواهد گرفت. در همین زمان، عرضه محدود، عامل حمایتی از قیمت‌ها به شمار می‌رود.
منبع: مرکز مطالعات فولاد خاورمیانه