تاثیر افت یورو بر بازار فولاد

گروه بورس کالا - معاملات بازار جهانی فولاد در هفته گذشته با افت قیمت آغاز شد و سپس در اواسط هفته روند نزولی پیش گرفت. این در حالی است که در بازار جهانی با توجه به کاهش نرخ یورو، خریداران سیاست انتظار و صبر را پیشه کردند و به این ترتیب قیمت‌ها نیز روند نزولی را طی کرد. از این رو مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی روند بازار آهن طی هفته گذشته پرداخته است که در پی می‌آید. روند نزولی بیلت

هفته گذشته بیلت سی‌آی‌اس ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار فوب و نزولی بود. با این حال خریداران به دنبال ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار بودند. انتظار می‌رود معاملات بیشتری در ۶۵۰ تا ۶۵۵ دلار فوب شنیده شود. عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس می‌دانند تکیه بیش از حد به محدودیت عرضه و بالا نگه داشتن قیمت‌ها ممکن است باعث سقوط بازار شود. افت اخیر نرخ یورو نیز تاثیر شدیدی بر جایگاه صادرکنندگان بیلت سی‌آی‌اس گذاشته است. در بنادر دریای مدیترانه اخیرا بیلت اروپا طرفدار بیشتری پیدا کرد، بیلت جنوب اروپا ۴۹۰ یورو (۶۷۶ دلار) هر تن فوب است و در ۴۷۰ تا ۴۷۵ یورو معامله شده است. در بازار داخلی ترکیه بیلت۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار درب کارخانه بود. بیلت صادراتی ترکیه ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار فوب است که قبلا ۶۹۵ تا ۷۰۵ دلار فوب بود. یک خریدار اروپایی از ترکیه قیمت پیشنهادی ۶۷۰ دلار فوب را دریافت کرده است. هفته گذشته افت بازار سهام و کاهش ارزش یورو همه چیز را در بازار متوقف کرد. متوسط قیمت بیلت در بورس لندن افت شدیدی را ثبت کرد و به ۵۹۴ دلار رسید.

این در حالی است که پیش از این افزایش تقاضای ایران باعث شده بود همه منتظر افزایش قیمت بیلت سی‌آی‌اس باشند؛ ولی با توقف ایران بازار سی‌آی‌اس نیز ساکت شد. البته به نظر برخی قیمت بیلت درآینده نزولی نخواهد بود و به تدریج اعتماد به بازار باز می‌گردد.

هفته گذشته بیلت کره در قیمت ۶۹۸ تا ۷۰۰ دلار سی‌اف‌آر فیلیپین معامله شد که ۳ تا ۵ دلار رشد داشت. افت نرخ وون کره نسبت به دلار موجب بهبود بازار صادرات این کشور شده و حالا به دنبال ۷۰۵ تا ۷۱۰ دلار سی‌اف‌آر هستند. بیلت به امارات در ۷۲۵ تا ۷۴۰ دلار سی‌اند‌اف عرضه شده که با توجه به قیمت فعلی میلگرد در بازار داخلی مورد قبول نوردکاران نیست.

رکود در بازار بیلت ایران

هفته گذشته معاملات بیلت با رکود همراه بود. به‌رغم آنکه عرضه کم است و نشانه‌ای از کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروشنده‌های خارجی دیده نمی‌شود، ولی به علت رکود بازار مقاطع، بیلت با تقاضای جدی روبه‌رو نیست؛ به همین دلیل قیمت بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی که هفته قبل ۸۷۰ تومان معامله می‌شد در پایان این هفته به ۸۵۵ تومان هم رسید. بیلت‌های محصول کارخانه‌های داخلی سایز ۱۲۰ میلیمتر هم در قیمت ۸۲۰ تا ۸۳۰ تومان هر کیلو عرضه می‌شد. یک علت رکود هم هفته منتهی به پایان ماه و تعطیلات در پیش بود. کاهش قیمت دلار دلیل دیگری برای پایین آمدن قیمت بیلت گفته شده، ولی مهم‌ترین عامل رکود و نبود تقاضاست.

کاهش مبادلات در بازار مقاطع

از اواسط سپتامبر بازار مقاطع صادراتی سی‌آی‌اس جوی راکد داشته و تقریبا معامله‌ای صورت نگرفته است. افت نرخ یورو همه را تشویق به صبر و انتظار کرده است. قیمت پیشنهادی میلگرد جنوب اروپا ۵۱۵ تا ۵۲۰ یورو هر تن فوب بود. با این حال اغلب عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس امیدوارند اوضاع به زودی بهتر شود و بازار باثبات شود. در ترکیه قیمت میلگرد به ۷۱۵ تا ۷۲۰ دلار فوب کاهش یافته که تقاضای پایین منطقه منا موجب این روند شده است در حالی که پیش از این تا ۷۳۵ دلار گفته می‌شد. در بازار داخلی ترکیه قیمت بین ۷۳۳ تا ۷۵۷ دلار درب کارخانه بود فعالیت بازار نیز خیلی بالا نیست.

در این بین تقاضای میلگرد در جنوب شرق آسیا هنوز رضایت بخش است. قیمت ۷۴۰ تا ۷۴۵ دلار سی‌اند‌اف بوده که ۵ دلار نسبت به اوایل سپتامبر بالا رفته است. قیمت مقاطع در شمال غرب اروپا ثابت مانده و تمایل به خرید ضعیف است. ظاهرا افزایش قیمت کارخانه‌ها به عنوان راهکاری برای ثابت نگه داشتن بازار تلقی شده است. کارخانه نوکور آمریکا هفته قبل از افزایش ۲۰ دلار هر شورت تن میلگرد خود خبر داد. فعالان بازار انتظار دارند این افزایش قیمت کاملا پذیرفته شود و قیمت نقدی را از ۷۲۰ تا ۷۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه به ۷۴۰ تا ۷۷۰ دلار هر شورت تن برساند.

در عراق تقاضا مساعد بود. قیمت پیشنهادی میلگرد سی‌آی‌اس۸۴۰ تا ۸۵۰ دلار سی‌پی‌تی عراق بود البته معامله‌ای در این قیمت بسته نشد. قیمت پیشنهادی ترکیه نیز تغییری در این مدت نداشته و ۱۰ تا ۱۵ دلار از قیمت‌های اوکراینی‌ها بالاتر است. در عربستان تقاضای میلگرد تجار و مصرف‌کننده‌های نهایی با افزایش ساخت‌وساز‌ها بالا رفته، ولی قیمت همچنان ثابت است. به‌رغم پیش‌بینی‌ها، در بازار مقاطع امارات بهبود چندانی در میزان تقاضا دیده نشده است. ترکیه قیمت میلگرد خود را این ماه ۵ تا ۱۵ دلار بالا برده به ۷۳۰ تا ۷۴۵ دلار سی‌اند‌اف دبی رسانده است شاید خرید‌ها اوایل اکتبر بهبود یابد. قیمت میلگرد ترکیه ۳۰ دلار بالاتر از قیمت بازار داخلی امارات است. بازار میلگرد چین هفته گذشته نزولی بود. در بازار نقدی شانگهای ۱۶ دلار افت داشته به ۷۱۷ تا ۷۲۰ دلار رسید. در بورس شانگهای افت قیمت بیش از ۲ درصدی در یک روز هم دیده شد، ولی آخر هفته کمی بالا رفت گرچه روند نزولی است.

احتیاط خریداران مقاطع در ایران

از اول هفته مقاطع با تنزل قیمت روبه‌رو شد علت آن ضعف تقاضا بود میلگرد از روز شنبه افت قیمت را شروع کرد و تا روز سه شنبه این روند ادامه یافت. روز سه شنبه با پخش شایعه احتمال افزایش تعرفه گمرکی و بازگشت آن به نرخ قبلی بازار کمی بهتر شد و روز چهارشنبه افت سه روز اول هفته را جبران کرد. با این حال خریدارها با احتیاط عمل می‌کردند و تمایلی به ریسک کردن نداشتند. تیرآهن و نبشی و ناودانی هم روز شنبه با کاهش قیمت روبه‌رو شدند تا روز سه‌شنبه که آنها با بهبود نسبی قیمت مواجه شدند اکثر دست‌اندرکاران منتظر اتمام تعطیلات هستند با توجه به ثبات نسبی قیمت بیلت و کاهش حجم واردات ۶ ماهه امسال نسبت به سال قبل احتمال می‌دهند پایه قیمت‌ها تغییر نکند. در ۶ ماهه اول سال گذشته بیش از ۷/۱ میلیون تن بیلت وارد شده، ولی در دوره مشابه سال جاری ۲/۱ میلیون تن حجم واردات بوده که حدود ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد ضمن اینکه کارخانه‌ها تولید خود را به حداقل رسانده‌اند طبعا محدودیت عرضه باعث بهبود بازار یا حداقل تعادل آن خواهد شد.

افت قیمت ورق

قیمت ورق گرم در بازار داخلی ترکیه ۳۰ دلار افت داشته و قیمت یک کارخانه به ۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار رسیده و سایر تولید‌کننده‌ها ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار پیشنهاد می‌دهند. برخی معتقدند قیمت به ۷۱۰ دلارمی رسد. قیمت پیشنهادی اوکراین ۷۱۰ دلار سی‌اف‌آر است که تا ۱۵ دلار تخفیف هم داده می‌شد. نرخ لیر ترکیه هم نوسان داشته و خریداران را از معامله در تناژ بالا باز می‌دارد. گرچه بازار صادرات ورق روسیه و اوکراین راکد بود، تولید‌کننده‌ها همچنان به دنبال افزایش قیمت بودند. قیمت پیشنهادی ورق گرم اکتبر ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار فوب شنیده شده است. تقاضا گرچه ضعیف است، ولی انتظار می‌رود ماه اکتبر افزایش یابد. در شمال اروپا ورق گرم ۵۶۰ تا ۵۶۵ یورو درب کارخانه بود و برخی به دنبال ۲۵ یورو رشد قیمت هستند. بازار هنوز تحت فشار است و برخی به دنبال نقدینگی در ۴۷۰ تا ۴۸۰ یورو معامله کرده‌اند. در جنوب اروپا قیمت ورق گرم تحت تاثیر افت نرخ یورو، موجودی پایین و کاهش تولید روندی صعودی داشته است. معاملات انجام شده ۲۰ یورو بالا رفته است. در ایتالیا قیمت کارخانه‌ها به ۵۳۰ یورو درب کارخانه رسیده، در حالی که هفته قبل ۵۱۰ تا ۵۲۰ یورو بوده است. در آلمان قیمت درخواستی کارخانه‌ها برای ورق گرم فصل چهارم ۵۳۰ یورو بود و قیمت نقدی ۵۱۰ تا ۵۲۰ یورو است. واردات نیز کم است. ورق گرم آمریکا ۲/۱ درصد نسبت به هفته قبل رشد داشته و به ۶۹۹ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید. تقاضای ورق در امارات پایین بوده و قیمت پیشنهادی ۷۲۰ تا ۷۸۰ دلار سی‌اف‌آر است و انتظار می‌رود به زودی باز هم کاهش یابد چون تقاضا نیست. بازار ورق عربستان در ثبات بود و قیمت‌ها تغییر چندانی نکرده است. بعید است تا پایان سال جاری تقاضای ورق در این کشور تغییری کند. ورق گرم خاور دور به عربستان در ۷۳۵ تا ۷۵۰ دلار سی‌اف‌آر عرضه شده است.

قیمت ورق گرم در بازار چین ۷۱۷ تا ۷۲۰ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود که نسبت به دوشنبه ۱۹ دلار افت داشته است. برخی از تجار معتقدند قیمت ورق گرم به کف رسیده و به زودی خریداران وارد بازار شده و به رشد قیمت کمک می‌کنند.

عرضه محدود عرضه‌کنندگان خارجی ورق

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر روز شنبه در انزلی روی تریلی هر کیلو ۱۰۱۰ تومان معامله می‌شد، ولی از روز دوشنبه قیمت‌ها تغییر کرد و روند بازار صعودی شد تا پایان هفته که به ۱۰۴۵ تومان رسید. پیشنهادهای عرضه‌کنندگان خارجی بسیار محدود است و قزاق‌ها که در ۶ ماهه دوم سال مهم‌ترین نقش را در بازار ایران دارند، فعلا فروش نمی‌کنند. گفته می‌شود یک معامله ۱۵۰ هزار تنی ورق ۲ از اوکراین در قیمت ۷۶۰ دلار فوب برای حمل دسامبر و ژانویه انجام شده با این حال با توجه به دوره سرما در دسامبر و ژانویه و حجم محدود خریدهای ماه‌های قبل این معامله نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر بازار ایران بگذارد، ولی باعث شده تا پایه قیمت سی‌اند‌اف در زیر ۸۰۰ دلار برای سفارشات اکتبر تثبیت شود. ورق‌های گالوانیزه سرد و گرم تا روز دوشنبه با افت قیمت محدود روبه‌رو بودند، ولی روز دوشنبه با افزایش قیمت محصولات مبارکه در بورس بازار اوج گرفت. مبارکه ورق گرم زیر ۵ میلیمتر ضخامت را ۲۵۷ ریال، ورق گرم ضخامت بالاتر از ۵ میلیمتر را ۶۷۰ ریال و ورق سرد را هر کیلو ۴۷۰ ریال بالا برد. با این حرکت پایه قیمت ورق بالا رفت، ولی رکود بازار و عرضه آن از طرف فروشنده‌ها باعث شد تا تفاوت قیمت بازار با روزهای قبل معادل افزایش قیمت بورس نباشد، ورق‌های گرم محصول کاویان و اکسین نیز با هر کیلو تا ۱۰۰ ریال کاهش برای بعضی سایزها روبه‌رو بود که علت آن واردات نوع مشابه از سی‌آی‌اس است که هر کیلو تا ۳۰ تومان ارزان‌تر از کارخانه‌های داخلی عرضه می‌شود.

ورق سرد با کمبود موجودی روبه‌رو است واردات ۵۶ هزار تنی در شهریور ماه به کمبود عرضه بازار کمک کرده است، ولی حجم عمده این واردات هم تقریبا به فروش رسیده تنها رکود بازار محصولات ساخته شده اجازه جهش قیمت این کالا را نمی‌دهد ورق گالوانیزه به اوج قیمت خود رسیده هفته گذشته پیشنهاد و عرضه محصولات هندی در بنادر جنوبی باعث آرامش قیمت این کالا شد، ولی با این حال بعضی ضخامت‌ها با کمبود عرضه روبه‌رو است.

ثبات در بازار قراضه

هفته گذشته خرید قراضه از جانب ترکیه کاهش یافت و تنها دو محموله خریداری شد. قیمت‌های پیشنهادی تغییری نداشت و قیمت معاملات نیز مشابه هفته قبل بود. قیمت پیشنهادی آمریکا برای قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ عیار۲۰-۸۰ هنوز ۴۷۵ دلار سی‌اف‌آر بود و اروپا قراضه ۲۰-۸۰ را ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار سی‌اف‌آر عرضه می‌کند. قراضه آ۳ سی‌آی‌اس نیز هنوز ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار سی‌اف‌آر ترکیه و با ثبات است. قیمت قراضه در بازار داخلی آمریکا نسبتا باثبات بود و در ماه سپتامبر تغییر جزئی داشت که چند ماهی است این روند ادامه داشته است. آمریکا به دنبال افزایش قیمت قراضه صادراتی به جنوب شرق آسیا است و در ۵۰۰ دلار سی‌اند‌اف قراضه سنگین کلاس یک را عرضه می‌کند. قیمت قراضه خرد شده که در آلمان افت داشته این ماه ۶ تا ۱۰ دلار نزولی بود. تازه‌ترین قیمت ۳۱۵ تا ۳۲۵ یورو شنیده شده است. با افت نرخ یورو در اروپا صادرات هم بالا رفته است. در اغلب نقاط چین قیمت قراضه با ثبات بود. اغلب تجار در بازار قراضه سیاست انتظار را در پیش گرفته‌اند، چون وضعیت بازار محصولات فولادی را پر ابهام می‌بینند. قیمت قراضه بازار نقدی مرکز چین ۶۰۳ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود.

در بازار داخلی کره هم قراضه ثابت بود. قیمت خرید قراضه سنگین کلاس یک ۴۱۳ دلار در هر تن بود. قراضه صادراتی ژاپن به کره ۴۷۰ دلار فوب عرضه شده، ولی خریدار ندارد. کره از آمریکا در ۴۸۹ دلار سی‌اند‌اف خرید کرده است. انتظار می‌رود بازار داخلی کره این هفته ضعیف شود.

افت اندک نرخ سنگ‌آهن

قیمت سنگ‌آهن صادراتی هند هفته گذشته ۲ دلار پایین آمد. سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد در ۱۸۶ تا ۱۸۷ دلار سی‌اف‌آر معامله شد، در حالی که یک هفته قبل ۱۸۸ تا ۱۸۹ دلار سی‌اف‌آر ثبت شده بود. قیمت پیشنهادی هندی‌ها ۱۸۷ تا ۱۸۸ دلار سی‌اف‌آر است، ولی قیمت درخواستی چین از ۱۸۶ دلار بالاتر نیست. همچون هفته قبل همه منتظر پایان تعطیلات هفته اول اکتبر در چین هستند. به نظر فعالان بازار این ماده اولیه به دلیل کمبود عرضه هند سقوط نمی‌کند، ولی ممکن است به ۱۷۰ تا ۱۸۰ دلار برسد. در شرایط فعلی بعید است کارخانه‌ها خرید کنند و باید دید پس از این تعطیلات چه می‌شود.