فرآیند اصلاح قیمت ورق تمدید شد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: رقابت در معاملات بورس، قیمت انواع ورق را ۲۰ تا ۵۰ تومان بالا برد و این در حالی است که هنوز مشخص نیست آیا عرضه ۱۰۰ درصدی محصولات مبارکه در بورس که قرار شده بود تا پایان سال انجام شود، عملی می‌شود یا نه. بر اساس این گزارش، با توجه به خاص بودن عرضه برخی از محصولات مبارکه برای صنایع باعث شده تا همچنان عرضه تمامی محصولات این شرکت در بورس کالا در ابهام باشد؛ چراکه به‌رغم اینکه از دو هفته قبل تصمیم گرفته شد تا حجم عرضه‌های عمومی مبارکه به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و پس از آن این درصد به مرور زمان اضافه شود، اما مدیرعامل مبارکه دیروز حداکثر عرضه‌های عمومی این شرکت را همان ۲۵ درصد اعلام کرد و تداوم افزایش حجم عرضه را به آمادگی بورس برای توزیع کالاهای خاص میان خریداران صنعتی و در نظر گرفتن سیستم توزیعی مشخص در این خصوص موکول کرد.

اگرچه توزیع آن بخش از محصولات مبارکه که مصرف خاص دارد به مدیریت دقیقی نیز از سوی بورس احتیاج دارد، اما بیشتر کارشناسان بازار و فعالان بورس کالا اعتقاد دارند امکان توزیع کالا به شکلی که واحدهای تولیدی نیز بتوانند به کالاهای مورد نیازشان برسند در بورس هم امکان‌پذیر است و نباید فقط از بورس استفاده ابزاری کرد و مچینگ این معاملات را در بورس ثبت کرد و حتی برخی پیش‌بینی می‌کنند که اگرچه ممکن است تا حدودی این اقدام با مشکلاتی مواجه شود، اما به مرور زمان بهبود خواهد یافت.

از این رو انتظار این است که برای جلوگیری از هر گونه استفاده غیر‌معمول از امکان تامین کالا به روش مستقیم و از طریق شرکت، عرضه‌ها از طریق بورس انجام شود؛ چرا که هم بازار شفاف‌تر شده و مکانیزم بورس عرضه و تقاضا را در تمامی گروه‌ها برای بازار مشخص می‌کند و از طرفی فشار تقاضا به خودی خود در عرضه‌های عمومی کاهش می‌یابد. این اقدام به خصوص با توجه به آزادسازی رقابت‌ها در معاملات بورس می‌تواند به کاهش التهابات بازار کمک کند، اما فعالان بازار و کارگزاران با توجه به اینکه دیروز هم حداقل خرید ۲۲۰ تنی برای هر خریدار اعلام شده بود بررسی اینکه آیا به حجم عرضه‌ها افزوده خواهد شد یا نه و تاثیر تصمیم‌های اخیر در بورس را منوط به گذشت چند عرضه در بورس و ارزیابی میزان عرضه‌های ماهانه شرکت می‌دانند.

البته دیروز مبارکه حجم عرضه‌های خود را به دلیل بالا بودن تقاضا تا حدودی بالا برد که به دلیل بالا بودن میزان تقاضا از کل عرضه، معاملات دوباره به رقابت کشیده شد. گفته می‌شود از آنجا که از ابتدای سال حجم کمی ورق در مقایسه با سال قبل وارد شده و از آنجا که بالارفتن قیمت ارز، نرخ محصولات وارداتی را بالا نگه داشته است در نتیجه به لحاظ روانی تاثیر زیادی در خرید‌ها داشته و به‌رغم محدود بودن معاملات در بازار مقاطع، معاملات بازار ورق با هیجان بیشتری انجام می‌شود.

از اینرو انتظار برای بالارفتن عرضه مبارکه در بورس بیش از پیش شده است البته گفته می‌شود افزایش قیمت‌ها در بورس باعث شده تا فاصله میانگین قیمت‌های بورس و بازار آزاد به حداقل برسد و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خرید از بورس در حدود ۳۰ تا ۴۰ تومان باشد این در حالی است که تا قبل از آزادسازی قیمت‌ها در بورس این رقم بالاتر بود. اگرچه پیش‌بینی می‌شود تا روزهای آینده قیمت ورق در بازار آزاد افزایش دوباره‌ای را تجربه کند، اما انتظار بازار این است که دوباره متعادل شود. بر این اساس در معاملات دیروز بورس کالا علاوه بر ورق‌های گرم، ورق سرد نیز با رقابت مواجه شد و نرخ آن افزایش پیدا کرد به طوری که ورق سرد B که با نرخ ۸۶۸ تومان عرضه شده بود با قیمت ۹۱۵ تومان در بالاترین رقم معامله شد ضمن اینکه قیمت میانگین این کالا ۹۰۳ تومان ثبت شد. حجم معامله آن نیز ۳ هزار و ۵۰۰ تن بود.

ورق گرم B نیز در معاملات دیروز با نرخ ۸۰۶ تومان عرضه شد که در بالاترین رقم با قیمت ۸۳۲ تومان معامله شد. میانگین قیمت این کالا ۸۲۴ تومان و حجم معامله آن ۱۷ هزار و ۶۰۰تن بود. ورق گرم C نیز در این معاملات با نرخ ۷۹۷ تومان عرضه شد که در رقابت قیمت آن به ۸۶۳ تومان رسید ضمن اینکه میانگین آن ۸۵۰ تومان بود. حجم معامله این کالا ۳۱ هزار و ۲۰ تن بود. تمامی این کالاها برای تحویل ۳۰ آذر ماه عرضه شده بود.