مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت نقدی سنگ آهن صادراتی هند ۱ تا ۲ دلار افت کرده است، چرا که تقاضای چینی‌ها کاهش یافته است. پس از چند هفته فعالیت مطلوب بازار، حال چینی‌ها به دلیل ضعف کلی بازارهای سهام جهان و چین احتیاط بیشتری می‌کنند. با این حال صادرکنندگان هندی هنوز تحت‌تاثیر کاهش خرید چین نیستند، چون عرضه آنها نیز کم است. متوسط قیمت معاملات سنگ آهن ۵/۶۳ درصد هند ۱۸۸ تا ۱۸۹ دلار سی اف آر است که کمی از ۱۸۹ تا ۱۹۰ دلار هفته قبل ارزان‌تر شده است. شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد پلاتس روز سه‌شنبه در ۱۸۱ دلار و ۷۵ سنت هر تن خشک ثابت ماند، ولی شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد ۲۵ سنت افت کرده به ۱۸۹ دلار و ۵۰ سنت سی اف آر شمال چین رسید. شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس هم ۱۰ سنت افت کرده به ۱۷۹ دلار و ۴۰ سنت هر تن خشک رسید.

چینی‌ها انتظار دارند قیمت سنگ آهن فعلا در این سطح با ثبات باشد. ولی باید توجه داشت که ماه‌های قبل هر زمان سنگ‌آهن هند به ۱۹۰ دلار سی اف آر رسید روندی نزولی را آغاز کرد از این رو معامله در سطوح فعلی ریسک بالایی دارد. هندی‌ها بازار هفته‌های آتی را راکد می‌بینند خریدارها برای پایین آوردن قیمت هم شد ه از بازار دور می‌شوند و برخی انتظار دارند پس از تعطیلات ملی چینی‌ها در هفته اول اکتبر تقاضا بالا برود.

بارش باران در شرق هند و اختلال بازار سنگ آهن

همچنین حمل و نقل سنگ آهن در شرق هند چند روز گذشته به دلیل باران‌های موسمی شدید و وقوع سیل در مناطق مختلف مختل شده است. از این رو شرکت‌های معدنی نیز از ارائه قیمت پیشنهادی جدید در بازار صادرات ممانعت می‌کنند.

حمل زمینی کاملا مختل شده و باران‌های شدید بر استخراج معادن هم تاثیر سوء گذاشته است. اخیرا متوسط زمان انتظار کشتی‌ها در بنادر پارادیپ ۱۵ تا ۲۰ روز است. ایالت اودیشا که باران و سیلاب اخیر در آن رخ داده منبع مهمی از سنگ آهن خلوص ۶۰ درصد به بالا است. در حالی که عرضه کارناتاکا نیز یک سالی است در بازار صادرات متوقف شده است.

صادرات بندر پارادیپ هند بین ماه‌های آوریل تا جولای ۳ میلیون و ۴۹۶ هزار تن بوده که ۷/۱۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.