مرکز خدمات فولاد ایران- بر اساس تازه‌ترین برآورد اتحادیه آهن و فولاد چین، تولید فولاد خام این کشور تا پایان سال به ۶۸۰ تا ۷۱۰ میلیون تن می‌رسد که ۵/۸ تا ۱۳ درصد نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت. تولید ۷۱۰ میلیون تنی ۵۰ میلیون تن بیشتر از برآورد قبلی است. همچنین تولید ۶ ماهه اول سال ۶/۹ درصد رشد داشته است. در مقابل این سوال مطرح است که آیا در ماه‌های آینده این تولید همچنان رو به افزایش خواهد بود یا نه؟ یک بررسی نشان می‌دهد کارخانه‌های چینی حتی با سود بسیار کم ۳ درصدی ۶ ماه اول، در نیمه دوم سال هم به تولید ادامه خواهند داد و میزان تولید را پایین نخواهند آورد. از طرفی در ده روز پایانی آگوست متوسط تولید فولاد خام چین نزولی بود. با توجه به بهبود کند تقاضای نهایی و قیمت پایین محصولات فولادی، تولید فولاد خام چین احتمالا در ماه سپتامبر کاهش می‌یابد، ولی با سرعت کمتر. در ۱۱ روز پایانی ماه آگوست چین ۲۰ میلیون و ۹۶۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که معادل روزانه یک میلیون و ۹۰۵ هزار تن است و ۱/۲ درصد نسبت به ده روز دوم آگوست افت داشته است. تولید فولاد خام چین در کل ماه آگوست ۵۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تن است که ۲/۱ درصد نسبت به جولای بالا رفته است. تعطیلی کارخانه‌های ورق گرم و تخت در آگوست به ترتیب ۶۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار تن از تولید این ماه کم کرده است. با این حال تولید فولاد خام چین به میزان محدودی پایین می‌آید چون تقاضای بخش ساخت و ساز افت تقاضای ورق را جبران می‌کند. برخی انتظار دارند تولید فولاد در چین کاهش یابد و تقاضای ورق تا پایان سال به کندی بهبود یابد. بنابراین شاید تولیدکنندگان ورق تولید را کاهش دهند تا هزینه‌ها را جبران کنند.

صنعت فولاد چین در خطر

این در حالی است که بحران اقتصادی جهان فضای بسیار محدودی برای اجرای طرح‌های اقتصادی گذاشته است. در حال حاضر هزینه‌های تولید فولاد در دنیا بسیار بالا رفته، ولی میزان سود بسیار محدود شده است. این امر باعث شده تولیدکنندگان فولاد به سمت بانک‌ها بروند؛ در حالی که قیمت سنگ آهن رو به بالا و حاشیه سود پایین است. طرح‌های جاه‌طلبانه تولید فولاد مجبور به اجرا تا پایان آن می‌باشد. در ماه جولای متوسط قیمت فروش کارخانه‌های بزرگ و متوسط ۳۵ یوآن نسبت به ماه قبل کاهش یافت. این در حالی است که متوسط درآمد آنها نیز ۱۴/۲ درصد نسبت به ماه قبل پایین آمد، ولی کاهش هزینه‌ها تنها یک درصد بوده است. ولی در این بین سود تولیدکنندگان سنگ‌آهن به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته و به ۳۴ میلیارد دلار رسیده است. در واقع ۷۷ کارخانه بزرگ و متوسط چین در طول ۷ ماه گذشته تنها یک چهارم سه تولیدکننده سنگ آهن سود برده‌اند. کارخانه‌های چینی به طرح خانه‌سازی در چین دلبسته‌اند و امیدوارند که در غروب سال ۲۰۱۱ اوضاع آمریکا و اروپا بهبود یابد. در غیر این صورت سال آینده شرایط برای این صنعت در چین خوشایند نخواهد بود.

کاهش تولید؛ تنها راه کارخانه‌های فولاد

در همین حال بنا بر پیش‌بینی موسسه مپس کارخانه‌های فولاد با دو مشکل بالا بودن قیمت مواد اولیه و پایین بودن تقاضا و قیمت فروش روبه‌رو هستند. بنابراین چاره‌ای ندارند جز کاهش تولید. به طور مثال قیمت سنگ آهن در ماه‌های اخیر بالا رفته، ولی قیمت ورق گرم کویل رو به نزول بوده است. با توجه به شرایط فعلی تنها راه حل پیش روی کارخانه‌ها پرهیز از مازاد عرضه در بازار است. بنا بر گزارش سیتی گروپ هزینه تولید فولاد نسبت به سال ۲۰۱۰ به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش داشته و نسبت به سال ۲۰۰۵ تقریبا دوبرابر شده است.