مرکز خدمات فولاد ایران- در بازار ورق آمریکا افزایش قیمت‌های ماه قبل که درکل ۱۰۰ دلار در هر شورت تن در دو مرحله بوده موجب شده قیمت ورق گرم از ۶۳۰ دلار در هر شورت تن یک ماه قبل به ۷۰۰ دلار در هر شورت تن برسد. ورق سرد و گالوانیزه نیز به ۷۸۰ تا ۸۲۰ و ۸۳۰ تا ۸۶۰ دلار در هر شورت تن رسیده که همه قیمت‌های درب کارخانه است. شاخص قیمت‌های هفته قبل استیل ایندکس نیز رشد داشته است. ورق گرم با ۶ دلار رشد به ۶۹۱ دلار هر شورت تن رسیده و ورق سرد یک دلار بالا رفته به ۷۹۱ دلار هر شورت تن رسید. شاخص قیمت ورق گالوانیزه نیز ۴ دلار بهبود داشته به ۸۳۰ دلار در هر شورت تن رسیده است که فوب میدوست است.

ظاهرا کارخانه‌ای به دنبال ۴۰ دلار افزایش قیمت دیگر برای ماه اکتبر است و اگر چنین شود کارخانه‌های دیگر نیز تبعیت خواهند کرد. باید دو هفته آینده را صبر کرد و دید آیا افزایش قیمت‌ها به طور کامل مورد قبول بازار قرار خواهند گرفت یا نه؟ یا اینکه قیمت کاهش خواهد یافت.

تمایل به افزایش نرخ‌ها در بازار ورق شمال اروپا

همچنین با نزدیک شدن فصل چهارم سال، تولید‌کنندگان ورق در شمال غرب اروپا تمایل به افزایش قیمت دارند؛ ولی بازار آرام است. کارخانه‌ای قرارداد فصل چهارم ورق سرد را ۵۹۰ یورو درب کارخانه بسته، ولی معامله‌ای برای چند صد تن ۵۸۰ یورو هر تن درب کارخانه هم شنیده شده است. سایر کارخانه‌ها به دنبال ۶۰۰ تا ۶۲۰ یورو هستند. ورق گرم هنوز بین ۵۲۰ تا ۵۳۵ یورو است و هفته اخیر فعالیت چندانی در بازار دیده نشده است. همه انتظار داشتند هفته اول سپتامبر بازار فعال باشد؛ ولی این طور نشد. وضعیت اقتصادی و نگرانی‌ها در مورد نرخ یورو خریداران را خیلی محتاط کرده است.

قیمت پیشنهادی ورق گرم هفته‌های اخیر که ۵۰۰ یورو در هر تن بوده دیگر دیده نمی‌شود و کارخانه‌ها با توجه به موجودی خریداران منتظر افزایش قیمت هستند. قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی ۵۲۰ تا ۵۴۰ یورو هر تن سی‌اف‌آر است؛ ولی خریداران محصول داخلی را به دلیل زمان تحویل سریع آن ترجیح می‌دهند. تنها ورق گرم حاوی برنز چین رقابتی است که زودتر از اواسط تا اواخر دسامبر به بازار نمی‌رسد. این ریسک وجود دارد که زمان رسیدن محموله وارداتی به بازار قیمت تغییر کرده باشد. ورق سرد کشور‌های غیر عضو اتحادیه اروپا ۵۸۵ تا ۵۹۵ یورو هر تن سی‌اف‌آر است؛ ولی تمایل به خرید وجود ندارد. کارخانه‌ها در شمال غرب اروپا امیدوارند قیمت ۵۴۰ تا ۵۵۰ یورو در هر تن در فصل چهارم سال پذیرفته شود و ۲۰ تا ۳۰ یورو رشد قیمت را ممکن می‌دانند.