گروه بنگاه‌ها - زهرامسافر: مدیر عامل شرکت نورد فولاد کرمانشاه با انتقاد از کاهش ۵ درصدی عوارض واردات میلگرد گفت: ظاهرا سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست وزارت بازرگانی سابق مبنی بر حمایت از واردات است. بهروز سلیمانی با اشاره به کاهش نرخ سود بازرگانی میلگرد از ۱۱ به ۶ درصد افزود: در حالی که عوارض واردات مواد اولیه

(شمش فولاد) هم اکنون ۴ درصد است، بنابراین مابه‌التفاوت این دو محصول تنها دو درصد بوده که برای تولیدکنندگان نوردی توجیه اقتصادی ندارد.وی تصریح کرد: با لحاظ هزینه‌های تولید برای واحدهای تولیدی فولاد به ویژه نوردی واردات میلگرد به صرفه‌تر از واردات شمش خواهد بود.

مدیر عامل شرکت نورد فولاد کرمانشاه خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده نرخ هر کیلو میلگرد در داخل کشور با احتساب شمش وارداتی ۸۳۰ دلاری، هزینه‌های گمرکی و ترخیص، هزینه حمل و نقل و تولید یک هزار تومان می‌شود. از این رو عرضه این محصول به نرخ ۸۵۰ تومان در بورس کالا و ۹۲۰ تا ۹۳۰ تومان در بازار غیررسمی‌چه توجیحی می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران بازار هدف بسیار مناسبی برای فروشندگان خارجی است، گفت: با کاهش عوارض واردات میلگرد در کشور به طور یقین آنها نسبت به افزایش قیمت تولیدات خود اقدام خواهند کرد.به گفته سلیمانی، دولت باید با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و هدفمند کردن یارانه‌ها هر چه سریع‌تر برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی تولید و اشتغالزایی سیاست حمایتی جدی اتخاذ کند.وی افزود: هم‌اکنون از صنایع خودروسازی با تعرفه حدود صددرصدی حمایت می‌شود. این درحالی است که در دنیا از صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر تشویق‌های حمایتی زیادی از سوی دولت‌ها صورت می‌گیرد؛ لذا درخواست داریم هر چه سریع‌تر بخشنامه کاهش ۵ درصدی عوارض میلگرد لغو شود و با واردات شمش و توزیع عادلانه به کارخانه‌های تولیدی داخلی روند اشغالزایی حفظ شود.