مرکز خدمات فولاد ایران- طبق پیش‌بینی شرکت استمکور، قیمت مقاطع و انواع ورق در آخرین فصل سال ۲۰۱۱ افزایش خواهد یافت. از دیدگاه مدیر عامل این شرکت قیمت مقاطع ۸۰ تا ۱۰۰ دلار بالا خواهد رفت که ناشی از بالا رفتن قیمت قراضه است. از سوی دیگر چون کارخانه‌های ورق با قیمت‌های فعلی نمی‌توانند ادامه دهند، قیمت باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ دلار بالا برود. اگر تا ۵۰ دلار افزایش یابد، دوباره تا ۲۰ دلار کاهش خواهد یافت. در حال حاضر ورق گرم کویل در حداقل قیمت خود است و نزدیک به قیمت تمام شده به فروش می‌رسد. اگر کارخانه‌ها تولید را بالا ببرند تا هزینه نهایی تولید پایین بیاید بازار با مازاد عرضه روبه‌رو خواهد شد. به همین دلیل کارخانه‌های بزرگ اروپا سطح تولید را پایین نگه داشته‌اند. از دیدگاه استمکور خریدارها و تجار از ریسک سفارش کالا برای ماه‌های آینده پرهیز می‌کنند. سطح موجودی‌ها نیز آنقدر پایین نیامده، چون از سفارهای ماه‌های قبل هنوز کمی‌ در انبارها موجود است.

امید بازار صادرات مقاطع سی‌آی‌اس به آینده

در همین حال بازار مقاطع سی‌آی اس هفته گذشته تحت تاثیر تعطیلات عید فطر بود. عرضه‌کننده‌ها منتظر افزایش فعالیت خریداران مسلمان هستند. مفتول متینوست ۷۴۵ تا ۷۵۰ دلار فوب و در ثبات شنیده شده است.

آرسلورمیتال که قیمت‌های اکتبر را بالا برده بود، فعلا تغییری نداده است. روسیه به دنبال ۱۰ تا ۱۳ دلار افزایش قیمت میلگرد سپتامبر بود. در ۷۰۷ دلار فوب معامله‌ای شنیده شد و معاملات جدید به ۷۲۰ دلار فوب نزدیک خواهد بود. البته در این قیمت معامله‌ای دیده نشده است. تقاضای بالای مفتول سی‌آی اس در خاور دور بیشتر به دلیل قیمت بالای محصول چین است. محصول سی‌آی اس در ۷۲۰ تا ۷۴۰ دلار سی‌اند اف معامله شده است.

بازار مقاطع ترکیه

همچنین هفته گذشته بازار مقاطع ترکیه در تعطیلات بود. قیمت پیشنهادی از اواسط آگوست ۱۰ تا ۲۰ دلار بالا رفت و ثابت ماند حال ترکیه‌ای‌ها منتظر افزایش خرید‌ها و امیدوار به افزایش قیمت هستند؛ چون تقاضای داخلی و صادراتی بالا می‌رود. سوریه و لبنان باید خرید کنند؛ چون موجودیشان کم است؛ ولی امارات فعلا موجودی دارد. البته لبنانی‌ها خرید از مقاطع مصر را ترجیح می‌دهند چون تعرفه واردات ندارد و ارزان‌تر از محصول ترکیه است. عراق نیز خرید را افزایش می‌دهد. قیمت پیشنهادی ترکیه به عراق ۵ دلار بالا رفته به ۷۴۵ تا ۷۵۵ دلار درب کارخانه رسیده است؛ البته ۱۰ تا ۱۵ دلار رشد قیمت دیگر در راه است. در آمریکا با اینکه میلگرد ترکیه ۲۰ تا ۲۵ دلار ارزان‌تر از محصول داخلی است، مدت زمان تحویل طولانی مدت و تقاضای پایین واردات را متوقف کرده است. در کل اغلب خریداران خارجی حاضر نیستند بیشتر از ۷۰۵ تا ۷۱۰ دلار برای میلگرد ترکیه بدهند از طرفی صادرکنندگان ترکیه هم تا این حد تخفیف نمی‌دهند. قیمت مفتول ترکیه ۷۵۰ تا ۷۶۰ دلار فوب است و انتظار می‌رود خرید برزیل، غرب و شرق آفریقا افزایش یابد. بیلت ترکیه ۶۹۵ تا ۷۰۵ دلار فوب است. برخی معتقدند خریداران خاور دور با توجه به کمبود عرضه سی‌آی اس به بازار ترکیه خواهند آمد.