مدیرعامل شرکت ملی نفت به ابهام‌ها پاسخ داد

گروه بورس کالا- نفت‌خام ایران در بورس بعد از سه بار عرضه ناموفق در چهارمین عرضه معامله شد. در این معامله شرکت نیکو (یکی از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران) خریدار ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام عرضه شده بود.

در این باره معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که آیا وارد شدن شرکت نیکو به عنوان خریدار نفت در بورس مصداق «جیب به جیب شدن» نفت در میان نفتی‌ها نیست اظهار کرد که شرکت نیکو نفت عرضه شده در بورس نفت را برای خود معامله نکرده است، بلکه به نیابت از یک شرکت خارجی آن را خریداری کرده است. احمد قلعه‌بانی در مورد خرید نفت خام در بورس توسط یکی از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: از آن جایی که شرکت‌های خارجی امکان حضور مستقیم در بورس نفت ایران را در حال حاضر ندارند، طبیعی است که برای حضور در بورس نفت ایران باید نماینده‌ای انتخاب کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل یک شرکت خارجی از شرکت نیکو درخواست کرد که نفت عرضه شده در بورس را به نیابت از او خریداری کند.

شرکت نفتیران (نیکو) یکی از زیر شرکت‌های مجموعه‌ شرکت ملی نفت ایران است که در سال ۱۹۹۱ و در جزایر جرسی (بریتانیا) با هدف ارائه منابع مالی برای پروژه های نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و خرید و فروش و مبادله نفت خام، گاز طبیعی و محصولات تصفیه شده تاسیس شد.

واحد قوی برای مدیریت فروش نفت وجود ندارد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین گفت: در بورس نفت ایران نه تنها نفت خام کشورمان، بلکه نفت کشورهای منطقه نیز قابل معامله است.احمد قلعه بانی اظهار کرد: آنچه مسلم است از سال ۸۶ که مقدمات راه‌اندازی بورس نفت شکل گرفت، اراده و خواست همه مسوولان راه‌اندازی این بورس بوده و هست.

وی با بیان اینکه هیچ کشتی برای ذخیره نفت ایران روی آب نداریم، افزود: از ابتدای سال تاکنون بهترین فروش نفت را داشته و بدون شک نفت را در بورس نفت ارزان نمی‌فروشیم، ضمن اینکه طبق قانون بودجه نباید نفت را کمتر از قیمت صادراتی بفروشیم و دادن تخفیف به خریداران هم در اختیار ما نیست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: بورس نفت ایران باید مرجع قیمت‌گذاری نفت باشد چنانکه اگر فعالیت آن چند سال پیش آغاز می‌شد ما می‌توانستیم با توجه به میزان تولید بالای نفت ایران در قیمت‌گذاری نفت و فرآورده‌های آن در دنیا نقش داشته باشیم.

قلعه‌بانی تصریح کرد: اگرچه مایل به راه‌اندازی بورس نفت هستیم، اما اصراری به ارزان‌فروشی نداریم و همان‌طور که مشاهده کردید در عرضه اول نفت در بورس تخفیفی ندادیم و نفت عرضه شده هم فروش نرفت.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت متاسفانه در حال حاضر خریداران قوی نفت خام که توانایی مدیریت و بازاریابی این محصول را داشته باشند در کشور وجود ندارد، اما امیدواریم در آینده کنسرسیوم‌ها فعال شده و بخش خصوصی بتواند نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با اشاره به میزان تولید قیر در کشور گفت: براساس آمار تا پیش از این، ایران بیش از ۴۰۰ هزار تن قیر تولید می‌کرد، اما عمان با ۱۰۰ هزار تن تولید قیر تعیین‌کننده قیمت بود و ما از قیمت این کشور پیروی می‌کردیم. به گفته وی در حال حاضر ایران با توجه به عرضه قیر در بورس، مرجع قیمت‌گذاری این فرآورده است.

استفاده از ابزارهای نوین مالی برای انجام معاملات در شرکت ملی نفت

در همین حال محسن قمصری نیز در گفت‌وگو با شانا با بیان اینکه استفاده از ابزارهای نوین مالی سبب رشد و شکوفایی صنعت نفت ایران خواهد شد، از بررسی نحوه استفاده از ابزارهای نوین مالی برای انجام معاملات در شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: استفاده از ابزارهای نوین معاملاتی مانند صکوک اجاره به عنوان یک ابزار معاملاتی اسلامی‌می‌تواند موجب تنوع بخشی در نحوه فروش تلقی گردد.

سید محسن قمصری افزود: شرکت ملی نفت ایران در پی آن است که در فرآیند کاری خود ابزارهای جدید را برای معامله مورد توجه قرار دهد، اما چون در ابتدای راه قرار داریم پس از آزمایش و کسب تجربه لازم می‌توان از این روش‌های نوین برای معامله استفاده کرد.

قمصری تصریح کرد: بازاریابی یکی از وظایف امور بین‌الملل به شمار می‌رود و در این مسیر ما ۲ گزینه را مدنظر داریم: روش‌های نوین بازاریابی و روش‌های نوین مالی که برای استفاده درست از این دو عامل ما از هرگونه روشی که برای شرکت ملی نفت ایران بهره وری بیشتری را به همراه داشته باشد، استقبال می‌کنیم.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: فروش نفت خام، نفت کوره، بنزین و فرآورده‌های پتروشیمی ‌در بورس موجب شده است تا ارتباط موثر و سازنده تری میان سازمان بورس و شرکت ملی نفت ایجاد شود و امید است که ارتقای همکاری‌ها موجب توسعه صنعت نفت ایران شود.

رستم قاسمی، وزیر نفت نیز پیش از این درباره برنامه‌های وزارت نفت برای تامین مالی پروژه‌های نفتی گفته بود مجوزهای لازم برای فروش اوراق مشارکت ارزی از دولت، توسعه صندوق‌های انرژی فاند در بانک‌های داخلی و فروش کاغذی نفت در بورس (صکوک) جزو برنامه‌های وزارت نفت است که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد؛ از این رو وزارت نفت در سال‌جاری منابع خوبی را جذب خواهد کرد.

پیام بطحایی، مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران نیز با بیان اینکه سیستم شرکت ملی نفت به سیستمی‌فعال تبدیل شده است، یادآور شد: با تمهیدات به عمل آمده از جمله استفاده از بانک‌های داخلی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه انرژی و اصلاح قراردادها، پیش‌بینی می‌شود افزایش انگیزه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت در طرح‌های صنعت نفت افزایش یابد.

به گفته بطحایی، برگزاری جلسه‌های متعدد با واحدها و شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران، همچنین بانک‌های داخلی از جمله بانک ملت برای نهایی کردن قراردادهای فاینانس و حل و فصل مسائل فی مابین، برگزاری نشست‌های متعدد در زمینه بهسازی قراردادهای بیع متقابل برای تامین منافع ملی، حضور فعالانه در کمیته‌های مشترک مدیریت پروژه‌های اکتشافی، کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری، هیات ترک تشریفات مناقصه از فعالیت‌هایی است که برای کمک به تامین مالی پروژه‌ها انجام گرفته است.