تعطیلات سرعت رشد قیمت آهن را گرفت

آزاده حسینی

با اعلام تعطیلات دو روزه به مناسبت عید فطر تب بازار فولاد فروکش کرده و روند صعودی قیمت‌ها متوقف شد. به نظر می‌رسد در هفته پیش رو بازار از یک سو تحت فشار کمبود مواد اولیه فولاد و قیمت‌های بالای شمش‌های وارداتی باشد و از سوی دیگر کمبود تقاضا برای محصول نهایی و شایعه واردات میلگرد از سوی دولت از فشار برای رشد قیمت‌ها می‌کاهد. در هفته‌ای که گذشت بازار به یکباره همراه با سیاست دولت برای آزاد سازی نرخ در بورس به قیمت‌های جهانی رسید، گرچه همه فعالان با این ترس و نگرانی که امکان کنترل بازار از سوی دولت وجود دارد، مواجهند، اما سعی دارند از فرصت پیش آمده استفاده ببرند در واقع شرایط فعلی بازار فرصتی را فراهم آورده که فعالان مدت‌ها در پی آن بودند.

طی ۵ ماه گذشته با کم شدن میزان واردات شمش و پایین بودن میزان موجودی شمش در بنادر به دلیل کنترل دستوری قیمت‌ها از سوی دولت همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها باعث شد تا سطح قیمت‌های داخلی به طور تصنعی پایین تر از جهانی باشد از این رو نه تنها تولید‌کنندگان که همواره در انتظار بسته‌ای حمایتی دولت بودند و چیزی نصیبشان نشد، متضرر شدند، بلکه تجار نیز به دلیل پایین بودن سطح قیمت‌های داخلی نقدینگی خود را وارد بازار‌های دیگر از جمله طلا و مسکن و.. بردند و از این رو حجم واردات آهن در ۵ ماه نخست امسال به خصوص در زمینه شمش پایین آمد. تداوم یافتن روند کنترل قیمت‌ها که ارمغان هدفمندی یارانه‌ها بود باعث شد تا صحت سیگنال‌هایی که از بازار دریافت می‌شود زیر سوال برود.

بیم و امید تولید‌کنندگان

در حال حاضر، تولید‌کنندگان با این بیم ادامه فعالیت می‌دهند که با رشد قیمتی که در بازار شمش در حال سرعت‌گیری است توان تهیه دوباره شمش را دارند یا خیر؟ و از سویی با آزاد سازی قیمت‌ها در بورس به تازگی تفاوت قیمت شمش و میلگرد به نفع آنها تمام شده و فروش در حاشیه سود قرار گرفته است. اینکه آیا روند صعودی قیمت‌ها ادامه پیدا می‌کند یا خیر نیز از جمله سوالاتی است که این روزها به ذهن فعالان بازار متبادر می‌شود؟ با توجه به روندی که دولت داشته به نظر نمی‌رسد دست از کنترل بازار برداشته باشد، بلکه روند آزاد سازی فعلی قیمت‌ها موقتی است و برای رسیدن شرایط بازار به حالت تعادل است، چرا که در آخرین روزهای مبادلاتی هفته گذشته شایعه ورود مجدد دولت به بازار از طریق واردات مقاطع در صورت رشد غیر‌منطقی قیمت‌ها وجود داشت. از این رو رفتار بازار در این هفته در گرو حرکت بزرگانی چون ذوب‌آهن و مبارکه در روز عرضه خود یعنی یک شنبه و دو شنبه است. در همین حال، کارشناسان معتقدند تب بازار آهن از اواسط مهر ماه با آغاز فصل سرما در بیشتر مناطق و در پی آن کاهش ساخت و ساز فرو کش خواهد کرد.

شنبه و تداوم رشد قیمت آهن

در این روز رشد قیمت آهن که از هفته قبل آغاز شده بود با انتشار خبر‌هایی از ورود شمش‌های گران‌قیمت ادامه پیدا کرد. شمش‌هایی که قیمت آن ۸۲۰ تومان اعلام شده بود. از این رو تولید‌کنندگان تلاش خود را برای فاصله ۱۲۰ تومانی شمش با مقاطع ادامه دادند و در نهایت قیمت‌های میلگرد در بازار بین ۹۲۰ تا ۹۴۰ اعلام شد. در همین حال تولید‌کنندگان خصوصی نیز قیمت‌ها را افزایش دادند و بازار شاهد رشد دسته جمعی نرخ محصولات فولادی بود.

در این روز، میانگین قیمت میلگرد سایز‌های ۱۴ تا ۱۸ ، ۹۳۰ تومان شد و از این رو گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر رسیدن قیمت مقاطع به ۱۰۰۰ تومان هم وجود داشت. تیرآهن نیز در این روز با رشد در بیشتر سایز‌ها مواجه بود و نرخ تیرآهن سایز ۱۸ به ۳۰۵ هزار تومان در هر شاخه رسید. در حالی که دو هفته قبل نرخ این سایز تیرآهن بین ۲۹۴ تا ۲۹۶ هزار تومان در هر شاخه متغیر بود.

یکشنبه، بورس عامل شدت رشد قیمت شد

افزایش ۳۰ تومانی نرخ پایه محصولات فولادی در بورس باعث شد تا روند صعودی قیمت‌ها در بازار سرعت بگیرد. در این روز با آزاد گذاشتن رقابت در بورس برای محصولات ذوب‌آهن سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد این شرکت از ۸۸۲ تومان به ۹۱۲ تومان رسید. در حالی که ۹۱۲ تومان بورس بدون در نظر گرفتن هزینه‌ای مانند مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد و حمل و نقل و انبار داری است، از این رو قیمت میلگرد در بازار به ۹۶۰ تومان رسید و رسیدن به نرخ‌های چهار رقمی تقویت شد. گرچه بازار آزاد گذاشته شد؛ اما به دلیل اینکه محصولات عرضه شده عمدتا به صورت سلف بوده و تحویل آن با تاخیر قانونی به اواسط آبان ماه می‌رسد بیشتر فعالان ترجیح دادند سبد‌های مخلوط میلگرد و تیرآهن را خریداری کنند تا به قول خودشان همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نچینند و در صورت کاهش نرخ محصولی محصول دیگری هم برای فروش و جبران داشته باشند به خصوص که تیرآهن بازار روان‌تری نسبت به میلگرد دارد. در این روز میانگین نرخ میلگرد سایز‌های ۱۴ تا ۱۸ به ۹۵۲ تومان رسید، در حالی که نرخ‌های بازار از ۹۴۰ تا ۹۶۵ تومان بود تیرآهن نیز به تبعیت از روند بازار در بیشتر سایز‌ها با رشد مواجه بود و در جهشی یک باره قیمت تیرآهن سایز ۱۸ نسبت به روز قبل ۸۸ هزار تومان گران شد و به ۳۹۳ هزار تومان در هر شاخه رسید. در این روز هم بیشتر شرکت‌های خصوصی از جمله فولاد البرز، آریان فولاد و بناب قیمت‌ها را بالا بردند.

دوشنبه و عقبگرد قیمت‌ها

در این روز با فروکش کردن التهاب بازار ناشی از آزاد سازی قیمت‌ها در بورس بازار بازگشت به عقب را تجربه کرد. همان طور که بسیاری از کارشناسان معتقدند با وجود آزاد سازی قیمت‌ها در بازار، اما با فروکش شدن تب تقاضا‌ها بازار به دنبال حالت تعادل کاهش را تجربه کرد.

در این روز به‌واسطه تعطیلاتی که به مناسبت عید فطر مطرح شده بود قیمت‌ها ۱۰حدود تومان ریخت و میانگین نرخ میلگرد سایز‌های ۱۴ تا ۱۸ به ۹۴۲ تومان رسید. البته شایعه ورود مجدد دولت از طریق واردات مقاطع نیز در این کاهش بی‌تاثیر نبود. تیرآهن نیز با کاهش نرخ مواجه شد، گرچه این کاهش قیمت در مقابل رشدی که در هفته گذشته تجربه کرده بود اندک به نظر می‌رسید. تیرآهن سایز ۱۸ در این روز با ثبات قیمت همراه بود و نرخ آن نسبت به روز قبل تغییری نداشت.

ثبات قیمت‌ها در روز سه شنبه

در این روز بیشتر فعالان بازار به پیشواز تعطیلات دو روزه عید فطر رفتند و همین عامل باعث شد تا بازار گرمی قبل را نداشته باشد و در روزهای این چنینی معمولا قیمت‌ها ثابت می‌ماند، مگر اینکه انگیزه‌ای قوی برای تغییر قیمت‌ها در بازار وجود داشته باشد. به نظر نمی‌رسد انگیزه‌ای قوی برای رشد قیمت در روز شنبه وجود داشته باشد، اما همان طور که ذکر شد رفتار بازار آزاد بستگی به حرکت ذوب‌آهن دارد، مگر اینکه خبر اعطای تسهیلات به تولید‌کنندگان برای واردات شمش وارد مرحله جدی شود یا مجددا دولت به عنوان بازیگر نقش اول برای ایجاد تغییراتی بزرگ وارد بازار شود.