مجید حصاری
الگوهای برگشتی:
قسمت نهم- بدیهی است روندهایی که در بازار شکل می‌گیرند تا ابد ادامه نخواهد نداشت و در یک محدوده قیمتی تغییر مسیر خواهند داد، اما قبل از اینکه قیمت بخواهد تغییر روند بدهد یعنی روند صعودی به روند نزولی و روند نزولی به روند صعودی تبدیل شود، اشکال و الگوهای خاصی در چارت و نمودار قیمت شکل می‌گیرد که به‌عنوان اخطار برگشت به حساب می‌آیند. این الگوها را الگوهای برگشتی می‌گویند.

همواره انتظار می‌رود روندها با یکی از این الگوها به کار خود خاتمه دهند. در ادامه به معرفی و بررسی این الگوها می‌پردازیم.
2- سقف دو قلو:
هنگامی که قیمت در انتهای یک روند صعود از ساختن سقف جدید ناکام می‌ماند در واقع یک شرط روند صعودی (تشکیل سقف بالاتر) زیر سوال رفته و نشان از عدم تمایل و قدرت بازار برای صعود بیشتر قیمت دارد و هنگامی که آخرین سطح حمایتی شکسته می‌شود تمایل و قدرت بازار برای فروش را نمایان می‌کند که می‌تواند یک فرصت معامله فروش یا بستن معامله خرید باشد. هدف این الگو برابر است با فاصله دو خط موازی.


در شکل زیر نمودار سهام شرکت ایران خودرو با نماد خودرو نمایش داده شده است که قیمت در انتهای یک روند صعودی بعد از تشکیل الگوی سقف دو قلو به روند صعودی خود خاتمه داده و شروع به ریزش کرده است.


۳- کف دوقلو:
این الگو دقیقا برعکس الگوی سقف دوقلو است در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و با شکست آخرین سطح مقاومتی تکمیل می‌شود.


نمودار زیر مثالی از الگوی کف دو قلو را نشان می‌دهد. این نمودار مربوط به شرکت پاکسان با نماد شپاکسا می‌باشد که قیمت در انتهای یک روند نزولی یک الگوی کف دوقلو شکل داده و سپس شروع به صعود کرده است.