تقاضا در رینگ پتروشیمی‌افزایش یافت

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در حالی با رشد تقاضا روبه رو بود که بازارهای جهانی همچنان روند ثابتی دارد و نرخ نفت ۸۸ دلار است. البته ابهام در خصوص روند بازار نفت و محصولات پتروشیمی‌در روزها و هفته‌های آتی وجود دارد. با این حال روز سه‌شنبه طبق پیش‌بینی‌های فعالان بازار، تقاضا برای خرید اکثر محصولات پلیمری در بورس کالا رشد یافته بود. روز دوشنبه نیز بیشتر فعالان بازار در پی تهیه پول واریزی به حساب‌های مشترک بودند و بازار داخلی با کاهش مبادلات همراه بود.

بیشتر فعالان بازار معتقدند؛ واریز ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید در روز سه‌شنبه به حساب افرادی که دارای کد هستند و با توجه به تعطیلی چند روزه پس از معاملات رینگ پتروشیمی، پول تجار در حساب‌های مشترک ماند که این موضوع هزینه‌های مالی بیشتری را به این افراد تحمیل می‌کند. به اعتقاد این گروه با توجه به افزایش هزینه‌های مالی در هفته‌های گذشته در پی واریز ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید احتمال رشد قیمت‌ها در هفته پیش رو و در بازار داخلی وجود دارد.این در حالی است که اکثر فعالان بازار معتقدند با توجه به ایجاد اختلاف نرخ در بازار داخلی و بورس، بیشتر دلالان در پی خریدهای بیشتر از رینگ پتروشیمی‌هستند؛ چرا که می‌دانند با خرید پلیمری‌ها می‌توانند سود فراوانی به دست بیاورند.

در این روز نیز اکثر محصولات پلیمری با تقاضای بالای خریداران روبه‌رو شدند. این اتفاق در حالی افتاد که کمیته نرخ گذاری در هفته گذشته افزایش ۳ تا ۴ درصدی نرخ‌های پایه را به خریداران محصولات پتروشیمی ‌اعلام کرد و به این ترتیب سه‌شنبه اولین روز اعمال نرخ‌های پایه جدید بود. با این حال رشد تقاضا نشان داد که بیشتر خریداران محصولات پتروشیمی ‌به سود خود پس از فروش کالاها اطمینان دارند.

در این روز بیشترین افزایش نرخ پایه متعلق به BL۳ و PET‌ها بود، در نتیجه BL۳ و PVC نیز در این روز بیشترین رشد تقاضا را متحمل شد. برای این دو کالا ۳۰ هزار تن تقاضا روی تابلوی بورس ثبت شد و در نهایت سقف قیمت را تجربه کردند. البته در این روز اکثر محصولات پلیمری سقف قیمت را تجربه کرده و در نهایت تقسیم به نسبت شدند. در این روز ۱۵۴۰ و کریستال ملامین با نرخ پایه معامله شد و سوپر برایت نیز وارد زمان مچینگ شد.با این حال فعالان اقتصادی، روند بازار را در هفته پیش رو، رو به بالا ارزیابی می‌کنند و معتقدند با توجه به اختلاف نرخ‌ها در بازار و بورس و همچنین واریز ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید در رینگ پتروشیمی ‌که هزینه‌های مالی بیشتری را برای خریداران در پی داشته است، نرخ‌ها در هفته آتی رو به بالا پیش‌بینی می‌شود. با این حال همچنان بیشتر فعالان بازار می‌گویند: واریز ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید در رینگ پتروشیمی ‌سبب شده تا مصرف‌کنندگان واقعی به دلیل عدم نقدینگی از خرید محصولات پلیمری جا بمانند.