نوسان قیمت سکه در بازار آتی بورس کالا به 13 هزار تومان رسید
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات بازارهای داخلی طلا و سکه در هفته گذشته به تاثیر از بازارهای جهانی و پایان یافتن ماه رمضان با آرامش خاصی برگزار شد تا کمترین نوسان را طی یک‌ماه اخیر به ثبت برساند.

مبادلات بازارهای جهانی طلا طی هفته گذشته با آرامش خاصی برگزار شد. در مبادلات هفته سپری شده قیمت طلا روی سطح یک هزار و 800 قرار گرفت و با نوسان اندکی مبادلاتش را دنبال کرد. در واقع پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی افزایش ذخایر طلا در هند و چین و خرید آن توسط دولت‌ها، تقاضا برای این کالا بالا رفت تا همچنان در سطح بالایی قرار بگیرد. این در حالی است که با تصمیم گیری درباره تعیین نرخ بهره در کشورهای اروپایی و انتشار گزارش شاخص اشتغال زایی در ایالات متحده و از سویی جلسه روز 20 سپتامبر فدرال رزرو روند بازارها با مسیر مشخص‌تری دنبال خواهد شد. همچنین در هفته گذشته با آرامش نسبی در برخی از کشورهای عربی همچون لیبی و جلسه روز پنج شنبه پاریس درباره اوضاع داخلی این کشور، بازارها نیز تغییر زیادی را مشاهده نکردند.


بازارهای داخلی همپای بازارهای جهانی با آرامش دنبال شد. بازار سکه در بازار نقدی بدون تغییر اندک و با آرامش روی سطح قیمتی 545 تا 570 هزار تومان قرار گرفت. مبادلات بازار سکه نیز در هفته گذشته در آرامش دنبال شد و به نظر می‌رسد بازارهای داخلی طی دو روز ابتدایی هفته با تغییر اندکی سپری شود. براساس گفته معامله‌گران، بازارهای هفته گذشته نقدی و آتی هر چند از لحاظ قیمتی تغییر زیادی نکرد، اما از لحاظ حجم مبادلات در سطح بالایی قرار گرفته است.
در بازار آتی سکه بورس کالا در مجموع طی هفته منتهی به دهم شهریورماه، ۱۹ هزار و ۴۰۲ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۱۹۴ میلیارد و ۹۳۰ میلیون و ۳۹۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته گذشته با کاهش اندکی همراه شد. حجم مبادلات سکه شهریورماه یک هزار و ۹۸۹ قرارداد به ارزش ۱۱۱ میلیارد و ۱۹۶ میلیون و ۸۷۰ هزار ریال بود. سکه آبان‌ماه نیز با ۲ هزار و ۵۳۵ قرارداد به ارزش ۱۷۵ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۴۲۰ هزار ریال دنبال شد. دادوستد سکه دی ماه نیز با معامله ۵ هزار و ۲۱۳ قرارداد به ارزش ۳۱۱ میلیارد و ۷۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار ریال دنبال شد. سکه اسفندماه نیز با دادوستد ۹ هزار و ۶۶۵ قرارداد به ارزش ۵۹۶ میلیارد و ۵۵۹ میلیون و ۳۲۰ هزار ریال دنبال شد. بیشترین حجم مبادلات در بازار برای قراردادهای اسفندماه بود و این نشان می‌دهد که معامله‌گران نسبت به قراردادهای این موعد مبادلاتی با خوش‌بینی به آینده نگاه می‌کنند. براساس گفته تحلیلگران، فاکتورهای جهانی و داخلی که روی بازار طلا تاثیرگذار هستند همگی نشان از افزایش قیمت این فلز گرانبها تا پایان سال میلادی دارد، اما در روند کوتاه مدت می‌توان نوساناتی را مشاهده کرد.


قیمت سکه در بازار آتی با نوسان اندکی نسبت به هفته‌های ماقبل همراه بود. سکه شهریورماه تنها قراردادی بود که در پایان هفته با کاهش اندکی مواجه شد، به طوری که سکه این موعد معاملاتی ۲ هزار و ۲۷۲ تومان و ۲ ریال افت کرد. این در حالی بود که سکه آبان‌ماه با افزایش اندکی از ابتدا تا پایان هفته ۵ هزار و ۵۹۱ تومان و ۳ ریال رشد کرد. دادوستد سکه‌های دی ماه در پایان هفته نیز با رشد ۱۳ هزار و ۴۶۰ تومان و ۵ ریال مواجه شد. سکه تحویل اسفندماه هم به دنبال روند افزایشی قیمت‌ها، با ۵ هزار و ۲۶۴ تومان و ۹ ریال افزایش نرخ رو به رو شد. انتظار معامله‌گران این است با توجه به اینکه طی سه روز پایانی هفته گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی با نوسان اندکی همراه بوده، اگر مبادلات تا پایان بامداد امروز تغییری نکند، نوسان مثبتی را در قیمت‌ها مشاهده کنند. البته به نظر می‌رسد با پایان یافتن ماه رمضان، حجم مبادلات از امروز رونق اندکی پیدا کند و سرمایه‌گذاران بیشتری در بازار حضور پیدا کنند.