گروه بورس کالا - پنجمین عرضه نفت خام نیز بدون نتیجه به پایان رسید تا بار دیگر شرکت ملی نفت ایران ثابت کند اگر خود خریداری به بورس معرفی نکند بورس توان فروش نفت را ندارد.

هفته گذشته در پی فروش ۵۰۰هزار تن از یک میلیون بشکه نفت ارائه شده در بورس کالا که مشخص شد خریدار آن شرکت بازرگانی نیکو جرسی بود که در واقع خریدار نفت شرکت ملی نفت ایران و عامل صادرات آن است. شرکت ملی نفت ایران با برپایی نشست خبری این موضوع را یادآور شد که بورس کالا توان فروش نفت را به دلیل مشکلات تسویه وجوه و ناهماهنگی با نظام بانکی و غیره ندارد، این در حالی است که نحوه فروش آزاد این شرکت در بازار اعلام نمی‌شود، اما فعالان بازار می‌گویند شرکت ملی نفت ایران معمولا به مشتریان خود به صورت اعتباری و با تخفیف‌های بیشتر محصول می‌فروشد و سخت گیری‌ها بیشتر شامل حال بورس شده است از این رو مبادلات به نتیجه نمی‌رسند و دیروز پنجمین محموله نفت خام عرضه شده نیز به دلیل اختلاف بر سر قیمت به معامله نینجامید.

اکبر مبرز ـ ناظر تالار معاملات در جزیره کیش ـ با اعلام این خبر که پنجمین محموله نفت خام معامله نشد به خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: ‌دلیل بی‌نتیجه ماندن عرضه امروز نیز اختلاف بر سر قیمت بود.وی در ادامه افزود:‌ عرضه‌کننده یعنی شرکت ملی نفت ایران دو دلار و چهار سنت پریمیوم درخواست کرده بود و خریدار تا یک دلار دیسکانت را قبول کرد. بنابراین اختلاف در حدود سه دلار به وجود آمد.وی با تاکید بر این‌که هفته آینده محموله دیگری از سوی شرکت ملی نفت ایران در تالار بین‌المللی بورس کالا در جزیره کیش عرضه خواهد شد، به پیشنهاد تمدید بیشتر وقت چانه‌زنی از سوی کارگزاری خبرگان سهام به عنوان کارگزار عرضه‌کننده که همچنین جزو کارگزاران خریدار نیز بود اشاره کرد.

مبرز تاکید کرد:‌نرم افزار مورد استفاده عرضه معاملات رینگ صادراتی بورس کالا به خاطر وحدت رویه در تالارهای بورس کالای ایران هم شکل طراحی شده است.

این ناظر تالار در کیش تصریح کرد: در جریان معامله، مدیر کارگزاری خبرگان سهام پیشنهاد داد تا زمان چانه‌زنی قابل تمدید باشد که رسیدن به این هدف مستلزم ایجاد تغییر در نرم افزار معاملات است.وی خاطرنشان کرد: این پیشنهاد را برای رونق بورس نفت بررسی خواهیم کرد تا به بهترین شکل شاهد معاملات بعدی نفت خام باشیم.