نفت را ارزان نمی‌فروشیم، انتقاد نکنید

محدودیت هزار تنی در رینگ پتروشیمی برداشته شد

بورس‌کالا با گران شدن قیمت قیر مخالفت کرد گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات محصولات پلیمری روز گذشته در حالی پی گرفته شد که محدودیت خرید ۱۰۰۰ تنی هر کارگزاری لغو شده بود. در این روز تقاضا برای خرید اکثر محصولات پلیمری افزایش یافته بود و در نهایت این کالاها با تسهیم به نسبت از سوی ناظر تالار مواجه شدند.

اگر چه لغو محدودیت ۱۰۰۰ تنی در این روز سبب شد تا بیشتر کارگزاری‌ها درخواست‌های بالایی را برروی سیستم بورس ثبت کنند، اما در نهایت تسهیم به نسبت کالاها سبب شد تا برخی از خریداران نتوانند مواد موردنیاز خود را خریداری کنند. این در حالی است که عدم نقدینگی بیشتر تولیدکنندگان نیز در این روز مطرح بود؛ چرا که بیشتر دلالان با وجود نقدینگی‌های بالا و داشتن اعتبار بیشتر توانستند هزینه‌های بورس کالا را پرداخت کنند و در نهایت برخی از تولیدکنندگان نتوانستند کالایی خریداری کنند.

به گفته فعالان اقتصادی، خریدهای اعتباری می‌تواند اندکی مشکل تولیدکنندگان را در رینگ پتروشیمی ‌برطرف کند، البته اگر نرخ‌های محصولات با وجود فروش اعتباری توسط بازرگانی پتروشیمی‌مانند گذشته باقی بماند و در نهایت نیز عرضه‌ها بیشتر شود.اگر چه در این روز عرضه‌ها اندکی بیشتر از هفته‌های پیش بود، اما باز هم بیشتر فعالان بازار و بورس معتقدند؛ تناژ محصولات باید برای متعادل‌سازی بازار باز هم باید افزایش یابد.

با این حال همچنان بیشتر فعالان بازار، تقاضاهای بالا را در حال حاضر و در رینگ پتروشیمی‌منطقی می‌دانند؛ چرا که نرخ‌ها در دو، سه هفته اخیر به کف خود رسیده است و در نهایت بیشتر خریداران سعی می‌کنند، از وضعیت موجود نهایت استفاده را ببرند. علاوه بر این وجود پیش‌بینی‌های مثبت در بازار نیز مزید بر علت شده است و بیشتر خریداران تصور می‌کنند می‌توانند با پایان ماه رمضان محصولات خریداری شده را با نرخ‌های بالا به فروش برسانند، کما اینکه در حال حاضر نیز با توجه به اعمال محدودیت‌های فراوان،ایجاد کف قیمت و سقف قیمت نیز سبب شده تا اختلاف نرخ‌ها در بازار داخل و بورس کالا به شدت در بسیاری از محصولات پلیمری افزایش یابد. البته در روز گذشته بورس کالا در پی افزایش نرخ قیر، اجازه معامله این کالا را به خریداران نداد.

شایعه افزایش قیمت‌های پایه با شروع ماه جدید

با این حال در این روز بازار داخلی با شایعه افزایش نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی ‌روبه‌رو بود. به گفته فعالان بازار، شایعه افزایش قیمت‌های پایه با شروع ماه جدید روز گذشته سبب شد تا تاجران بازار از فروش کالاهایشان پشیمان شده و در انتظار روزهای آینده باقی بمانند. به اعتقاد آگاهان بازار با توجه به ثبت تقاضاهای بالا در رینگ پتروشیمی‌روز گذشته، احتمال می‌رود این شایعه به واقعیت بپیوندد. روز گذشته ثبت تقاضای ۱۰۰ هزارتنی برای ۰۰۷۵ و ۷۰ هزارتنی برای ۰۲۰ تعجب برخی از فعالان بازار را برانگیخت. البته برخی دیگر از فعالان اقتصادی به شروع فصل مصرف محصولات پلیمری اشاره می‌کنند و می‌گویند: با توجه به اینکه به فصل مصرف نزدیک شده‌ایم و نرخ‌ها همچنان در کف قرار دارد و در شرایط فعلی بیشتر خریداران نیز می‌دانند که با ضررهای مالی مواجه نخواهند شد، اقدام به خریدهای بیشتری می‌کنند. با این حال همچنان پیش‌بینی‌ها روند مثبتی از بازار را نشان می‌دهد. این در حالی است که اختلاف نرخ محصولات پلیمری در بورس و بازار همچنان افزایش می‌یابد و در حال حاضر به سقف ۳۵۰ تومان نیز در هر کیلو رسیده است.

اظهارات متفاوت در خصوص عرضه نفت خام در بورس

در این روز همچنین موضوعی که در بورس کالا جریان داشت، نتایج سطحی جلسه بررسی مشکلات عرضه نفت خام بود که روز دوشنبه برگزار شده بود. این جلسه با بررسی دو موضوع یکی انتقال پول با منشاء خارجی به بانک مرکزی و دیگری فروش ۴۵ روزه نفت خام در آینده پایان یافت، اما روز سه شنبه برخوردهای متفاوتی با نتایج جلسه بررسی مشکلات عرضه نفت خام در بورس کالا شد. قاسمی‌، وزیر نفت در اعتراض به فعالانی که نرخ نفت را در سه عرضه اخیر وزارت نفت گران می‌پنداشتند، گفت: نفت را ارزان نمی‌فروشیم؛ انتقاد نکنید! این در حالی است که بیشتر انتقادها در ۳ عرضه اخیر نفت خام به هزینه انتقال پول به بانک مرکزی و همچنین بستن دست خریداران در صادرات محموله شده است و نه تنها به نرخ این کالا.

هم اکنون معاملات محصولات پتروشیمی ‌صادراتی در رینگ کیش بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود، چرا که قیمت قرارداد برای این کالاها به دلار است و تسویه آن به صورت ریال انجام می‌شود. بیشتر فعالان بازار می‌گویند: این اتفاق می‌تواند برای خرید نفت خام با موافقت بانک مرکزی نیز بیفتد، اما وزارت نفت با توجه به حجم بالای عرضه نفت خام با این روش موافقت نمی‌کند. البته وزیر نفت روز گذشته گفت که خود بورسی‌ها باید بتوانند کارهای مربوط به فروش نفت را در بورس انجام دهند. آگاهان بازار معتقدند مطمئنا این اتفاق در صورتی خواهد افتاد که عرضه‌کننده نیز تمایلی به فروش کالای خود در بورس داشته باشد.

با این حال همچنان فعالان بازار و بورس به معامله نفت‌خام در روز چهارشنبه خوشبین نیستند و معتقدند با توجه به اینکه جلسه بررسی مشکلات عرضه نفت خام بی نتیجه پایان یافته است، نمی‌توان انتظار معامله این کالا را داشت.