20 کالا در تابلوی بورس بدون خریدار ماند

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: ورق گرم فولاد مبارکه که روز دوشنبه به دلیل محدودیت سیستم معاملات بورس و اعتراض خریدارانی که نتوانسته بودند خرید کنند، ابطال شده بود روز گذشته دوباره عرضه شده و با نرخ ۷۲۰ تومان ۲۱ هزارو ۷۸۰ تن معامله شد.

به جز این محصول در معاملات دیروز بورس کالا تنها ۲ هزار تن تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب با نرخ ۸۳۰ تومان مورد معامله قرار گرفت، اما ۲۰ کالای دیگری که عرضه شده بودند بدون خریدار مانده و به فروش نرسیدند. فروش ۱۳۵ هزار تن محصول ذوب‌آهن در ابتدای هفته عامل اصلی نبود تقاضا برای کالاهای عرضه شده در بورس محسوب می‌شود که باعث شد بخش عمده‌ای از تقاضای بازار را جذب خود کند، البته به عقیده فعالان بازار اگر عرضه‌های ذوب‌آهن هم نبود با توجه به روند نزولی بازار و نبود تقاضای تاثیرگذار و قوی در بازار معاملات به این شرایط می‌رسید ضمن اینکه قرار داشتن در روز چهارشنبه به عنوان آخرین روز معاملاتی هفته نیز یکی از دلایل کاهش تقاضا در بازار و سکون معاملات است.

این شرایط در بازار آزاد نیز باعث شد تا قیمت‌ها روند نزولی داشته باشد و تا ظهر علاوه بر قیمت میلگرد نرخ تیرآهن نیز نزولی شود. از آنجا که مدت‌ها است با توجه به کاهش تقاضا در بازار آهن، ذوب‌آهن تمام عرضه خود را در روزهای یکشنبه انجام می‌دهد زمان کوتاهی برای بازارسازی تجار در طول هفته باقی نمی‌ماند در نتیجه از آنجا که بازار می‌دانست عرضه‌ای از محصولات این شرکت در روز چهارشنبه در بورس وجود ندارد از روز دوشنبه قیمت‌ها به خصوص در بازار تیرآهن روند نزولی به خود گرفت.

انتظار بسیاری از معامله‌گران و خصوصا فروشنده‌ها این است که با بهبود ساخت و ساز پس از ماه رمضان تقاضای بیشتری روانه عرضه‌های خصوصی‌ها در بورس شود، اما برخی این موضوع را منوط به عدم فروش این کالاها در بازار خارج از بورس می‌دانند.

بسیاری از کارگزاران معتقدند؛ اگرچه در حال حاضر در بازار خارج از بورس نیز معاملات چندانی به چشم نمی‌خورد، اما با گذر از این دوران اگر معاملات خارج از بورس به صورت تمام و کمال وارد معاملات بورس شود می‌توان به فرآیند عرضه خصوصی‌ها در بورس امیدوار شد در غیر اینصورت انتظار زیادی نمی‌رود. اما در عین حال به عقیده بسیاری از معامله‌گران بورس کالا با توجه به نبود تقاضا در خارج از بورس، عرضه‌ خصوصی‌ها بیشتر از اینکه از روی رغبت باشد، از روی ناچاری است و اصولا جنبه تبلیغاتی برای شرکت‌ها دارد و در کل محدودیت قیمت‌گذاری و نبود شرایط بورسی و رقابتی، این امکان را که خصوصی‌ها بتوانند با یک بازار پر هیجان روبه‌رو شوند را از بین برده است.

از سوی دیگر به‌رغم انتشار اخباری مربوط به پیشنهاد میلگردهای وارداتی ۸۰۰ تومانی در مرزهای کشور، برخی از فعالان بازار این موضوع را تنها پیچیده شدن یک پیشنهاد در بازار عنوان می‌کنند و معتقدند به دلیل محدود بودن بازار و معاملات آن در شرایط فعلی هر پیشنهاد و خریدی در بازار به اصطلاح پیچیده شده و این موضوع اثرات روانی آن را از حد طبیعی بیشتر می‌کند که از نظر فعالان بازار، شایعه میلگرد ارزان قیمت در بنادر نیز که از هفته قبل در بازار منتشر شده از همین نوع بوده، اما نبود تقاضا و محدود بودن بازار باعث شد اثر آن زیادتر از حد معمول باشد.

اما در هر حال معامله‌گران این رکود را نه شایعه و واردات کالا، بلکه نتیجه محدودیت‌های شدید قیمتی بورس و محدودیت‌های حجمی می‌دانند که در طی ماه‌ها اعمال شده و روح بازار و رقابت را از معاملات گرفته است.

از آنجا که در معاملات دیروز چند مورد عرضه تیرآهن بخش خصوصی مورد معامله قرار نگرفت فعالان بازار کاهش قیمت این کالا را عامل تردید خریداران می‌دانند؛ چرا که تیرآهن برخلاف میلگرد همچنان بازار محکمتری دارد.

در مورد تاثیر رشد قیمت ورق گرم B و C مبارکه در بورس نیز به عقیده فعالان بازار از آنجا که این رشد قیمت نه در جریان عرضه و تقاضا، بلکه به صورت از قبل تعیین شده صورت گرفت و خصوصا از آنجا که محدودتر از حد انتظار بازار بود نتوانست بر معاملات همه سایزهای تیرآهن که در این مدت به واسطه کاهش قیمت ورق و استفاده از آن در تولید تیر ورق راکد شده بود تاثیر بگذارد. البته دیروز در ساعات پایانی در بازار آزاد نرخ تیرآهن در برخی از سایزهای سبک روند رو به رشد به خود گرفت، اما برخلاف انتظار به دلیل محدود بودن رشد قیمت ورق، سایزهای سنگین تیرآهن روند نزولی به خود گرفت. به گفته معامله‌گران طی ماه‌های اخیر میزان استفاده از ورق به جای تیرآهن و تبدیل آن به تیر ورق بیش از قبل شده که علت اصلی آن ارزان بودن نرخ ورق در بورس بوده است.