مقررات بورس با شرایط بازار نفت همخوانی ندارد

گروه بورس‌کالا - در پی تاخیر در عرضه مجدد نفت، کشمکش‌های زیادی بین شرکت ملی نفت ایران و بورس کالا بر سر مقررات بورس صورت گرفت این در حالی است که نخستین عرضه نفت در بورس کالا نیز با موفقیت همراه نبود. از این رو در حالی که شرکت ملی نفت از ارائه قیمت به دلیل تغییر آن در زمان تحویل خودداری می‌کند، بورس اصرار دارد تا معاملات نفت طبق قوانین مانند سایر کالاها با قیمت پایه صورت بگیرد. در همین حال مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در این باره به ایسنا گفت: مقررات سازمان بورس ایران با شرایط بازار نفت خام همخوانی ندارد. محسن قمصری، در مورد تاخیر ۲۰ روزه در عرضه مجدد نفت خام در بورس کالا ‌گفت: با وجود اینکه هر هفته به صورت کتبی درخواست خود را برای عرضه دوباره نفت‌خام در بورس اعلام کردیم، اما در این مدت این امکان فراهم نشد.

وی با اعلام این که نفت خام ۱۲ مرداد ماه عرضه خواهد شد، اظهار کرد: دلیل تاخیر در عرضه همخوان نبودن مقررات سازمان بورس ایران با شرایط بازار نفت خام است. به گفته وی برای حل این مشکل شرکت ملی نفت ایران با سازمان بورس کشور در حال رایزنی است.

اولین عرضه نفت خام ایران در روز ۲۲ تیر ماه صورت گرفت و قرار بود عرضه مجدد آن در روز ۲۷ تیرماه باشد، اما تاریخ عرضه نفت خام به ۱۰ مرداد و سپس به ۱۲ مرداد تغییر کرد.

قیمت پیشنهادی عرضه محموله ۶۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام بهرگان در بورس کالای ایران بر اساس مکاتبه شرکت ملی نفت ایران با بورس در روز سه‌شنبه مشخص می‌شود.

شیوه تحویل نفت خام، اعتباری پیش‌پرداخت در دو مرحله و دوره تحویل کالا ۲۰ تا ۳۰ آگوست ۲۰۱۱ (مهرماه) بوده و بازار هدف آن مناطق شرق، مدیترانه، شمال اروپا برمبنای تعریف امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران است.