گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌روز گذشته با توجه به قرار گرفتن نرخ‌های محصولات پلیمری در پایین‌ترین حد خود با تقاضای بالایی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد.

به گفته فعالان اقتصادی، با توجه به اینکه نرخ اکثر محصولات پتروشیمی‌به کف خود رسیده است، بیشتر خریداران در این روز تصمیم گرفتند تا از بورس کالا خرید کنند. این در حالی است که بازار داخلی روند ثابتی را طی دو روز اخیر طی کرده است و بیشتر آگاهان بازار متفق القول هستند که نرخ محصولات پتروشیمی ‌پایین‌تر نخواهد آمد. با این حال، در رینگ پتروشیمی‌روز گذشته اکثر محصولات با رقابت از سوی خریداران روبه‌رو شده و در نهایت سقف قیمت را تجربه کردند و ناظر تالار نیز تصمیم گرفت این کالاها را تسهیم به نسبت کند.

محصولات H در این روز بیشتر خریداران را به خود اختصاص دادند، کمبود این کالاها در بازار داخلی به دلیل عدم بارگیری آنها، یکی از دلایل عمده رقابت برای خرید این محصولات عنوان شده است. همچنین در این روز محصولات بادی، ۰۰۳۵، ABS، PET‌ها و BG‌ها با رقابت و تسهیم به نسبت مواجه شدند.

البته در این روز محصولات آف گرید که هفته گذشته بدون سقف قیمت عرضه شده بودند، مانند کالاهای دیگر سقف قیمت فوب منهای ۵ درصد را تجربه کردند. به گفته فعالان بازار و بورس، رقابت برای خرید این محصولات و در نهایت ثبت نرخ‌های بالاتر از محصولات ON سبب شد تا در این روز آف گریدها نیز سقف قیمت داشته باشند. با این حال بیشتر آگاهان اقتصادی در این روز می‌گویند: نرخ‌های محصولات پتروشیمی‌به پایین‌ترین حد خود رسیده و به این ترتیب بازار داخلی نیز دچار توقف شده است. البته این گروه پیش‌بینی می‌کنند با پایان ماه رمضان و شروع به کار کارخانه‌هایی که مواد اولیه آنها پلاستیک است، بازار با تحرک مواجه شود.

این گروه همچنین به رشد قیمت جهانی محصولات H (پلی اتیلن سبک) و اکثر کالاهای پتروشیمی ‌اشاره می‌کنند و معتقدند؛ با توجه به اینکه بازار محصولات پلاستیک از شهریورماه آغاز می‌شود، کارخانه‌داران بیشتری اقدام به خرید از بازار می‌کنند و باید در انتظار بهبود بازار باقی ماند.