گروه بورس کالا - قیمت سکه در بازار آتی بورس کالای ایران، همگام با سطح قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با رشد نزدیک 4 هزار تومان روبه‌رو شد.

در مبادلات دیروز بازار آتی قیمت سکه شهریورماه با افزایش ۲ هزار تومان در محدوده ۴۴۰ هزار تومان تا ۴۴۵ هزار تومان قرار گرفت. این در حالی بود که سکه آبان‌ماه نیز با افزایش ۴ هزار تومان در محدوده بین ۴۶۴ هزار تومان تا ۴۶۹ هزار تومان معامله شد. سکه تحویل دی ماه نیز در فاصله قیمتی ۴۸۵ هزار تومان تا ۴۸۸ هزار تومان قرار گرفت، افزایش قیمت سکه معاملاتی دی ماه نزدیک ۳ هزار تومان بود.
براساس گفته معامله‌گران، قیمت سکه در بازار نقدی برخلاف بازار آتی تغییری نکرد و معاملات روی همان قیمت روز ماقبل انجام شد. دلیل اصلی این موضوع انجام مبادلات در ماه رمضان و نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است. براساس تحلیل کارشناسان، افزایش قیمت طلا در روزهای آینده دنبال خواهد شد، طوری که رسیدن سطح یک هزار و 700 دلار برای طلا در ماه‌های آینده دور از دسترس نیست. دلیل این رشد نیز به خاطر افزایش بدهی‌های ایالات‌متحده و ابهام در آینده اوضاع اقتصادی است، زیرا در پی این اتفاقات، بهای دلار به سطح پایینی خواهد رسید و سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش تقاضا برای طلا بیش از پیش اقدام خواهند کرد. البته بازار داخلی علاوه بر این عوامل، از سیاست‌های بانک مرکزی نیز تاثیر خواهد پذیرفت.
در هر حال براساس اطلاعیه بورس کالای ایران، تعداد ۲۹هزار و ۱۵ قرارداد آتی سکه طلا طرح امام (ره) به ارزش یک هزار و ۴۲۲ میلیارد ریال در هفته پایانی تیرماه امسال در بورس کالا منعقد شد تا رکورد جدیدی در تعداد معاملات این شرکت به ثبت برسد. معاملات قراردادهای آتی سکه طلا طرح امام (ره) از دی ماه سال ۸۷ آغاز شد که معاملات آن در این مدت به ۴۷۵ هزار و ۱۸۳ قرارداد به ارزش ۱۹ هزار و ۲۹۳ میلیارد ریال رسیده است. معاملات شمش طلای۱۰ اونسی اواسط آبان ماه سال ۸۹ آغاز شد که تاکنون ۱۱۷ قرارداد در بورس کالای ایران منعقد شده است. رکورد قبلی تعداد معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در هفته پایانی فروردین ماه امسال با انعقاد ۱۶ هزار و ۱۳۴ به دست آمده بود.