گروه بورس کالا - پس از تجربه موفق رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق و بهادار، هیات‌مدیره سازمان بورس بر این موضوع اتفاق نظر پیدا کردند تا همین رویه را در بورس کالا نیز اعمال کنند.

برگزاری جلسات و تدوین دستورالعمل‌های مربوط به رتبه‌بندی کارگزاران و تصویب آن یکی از موضوعاتی بوده که به تازگی به عنوان یکی از امور مهم کارگزاران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، برای آشنایی با سازوکار و معیارهای این رتبه‌بندی با محمد عطایی رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار به صحبت نشستیم که چکیده این گفت‌و‌گوی صمیمانه در پی می‌آید: محمد عطایی رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدا درباره اینکه مقدمات شکل گیری رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا از سال ۸۹ صورت گرفت، افزود: هیات‌مدیره سازمان بورس در این زمینه جلساتی را با کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تشکیل داد و پس از بحث و بررسی معیارهای مربوط به پیش‌نویس رتبه‌بندی، دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا را به تصویب رساند. عطایی با بیان اینکه در رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری دو نوع معیار عادی و تشویقی - تنبیهی در قالب ۲۱ شاخص مدنظر قرار گرفته است، اعلام کرد: بخشی از اطلاعات دریافتی و شاخص‌ها براساس خوداظهاری شرکت‌های کارگزاری بوده است.
وی در ادامه افزود: دوره بررسی رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا که به زودی اعلام می‌شود از ابتدای سال 1389 تا پایان همین سال بوده است که اداره امور کارگزاران توانسته اولین رتبه‌بندی کارگزاران فعال را تدوین و برای تایید نهایی به هیات‌مدیره سازمان ارسال کند. رییس اداره امور کارگزاران بورس کالا درباره فواید این رتبه‌بندی گفت: یکی از فواید رتبه‌بندی این است که بازیگران، سهامداران، مشتریان و متقاضیان می‌توانند خط کش و معیاری از شرکت‌های کارگزاری داشته باشند. حتی مفهوم رتبه‌بندی می‌تواند در دادن اعتبارات بانکی و استعلام از وضعیت شرکت‌ها معیار مناسبی باشد.
عطایی در ادامه فواید رتبه‌بندی افزود: در خصوص سایر مجوزهایی که از این به بعد به شرکت‌های کارگزاری داده می‌شود، رتبه‌بندی‌ها ملاک و معیار مناسبی خواهند بود. به عنوان مثال برای راه‌اندازی بورس انرژی قرار است معیارهای این رتبه‌بندی مدنظر هیات‌مدیره در داخل سازمان قرار گیرد.
وی درباره چگونگی رتبه‌بندی‌ها افزود: رتبه‌بندی‌ها مساله پویایی است، یک حالتی است که کارگزاری‌ها از اوضاع خودشان اطلاع پیدا می‌کنند و انگیزه‌ای می‌شود برای اینکه کارگزاری‌ها در جو رقابتی به معیار استانداردی برسند.
عطایی در پایان با اشاره به اینکه به زودی رتبه‌بندی کارگزاران پس از تایید هیات‌مدیره سازمان اعلام می‌شود، بر این موضوع تاکید کرد که در رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا ما به تمامی جزئیات و عوامل تاثیرگذار اشاره کرده‌ایم.