7 copy

معاملات روز گذشته صندوق‌های طلا و سکه در بورس‌کالا در حالی با افت محسوس بازدهی روزانه و کاهش شدید قیمت‌ها روبه‌رو شد که مسیر صعودی بازدهی دارایی‌‌‌‌‌های طلایی، طی یک‌‌‌ماه گذشته، موجب رشد قابل‌توجه حجم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا شد.

بررسی‌‌‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، حجم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در بورس‌‌‌کالا تنها در یک‌‌‌ماه (مهرماه نسبت به شهریور)، به بیش از دوبرابر افزایش یافت و رکوردهای تازه‌‌‌‌‌ای از ورود پول به بازار سرمایه از مسیر این صندوق‌ها را رقم زد.

عامل اصلی استقبال قابل‌‌‌توجه از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلای بورس‌‌‌کالا، تثبیت جایگاه بازار طلا (هم در داخل و هم در بازارهای جهانی) به عنوان امن‌‌‌‌‌ترین پایگاه سرمایه‌گذاری در شرایط اقتصادی و سیاسی ماه‌‌‌‌‌‌های اخیر است.  امنیت بالاتر و سهولت بیشتر سرمایه‌گذاری در طلای بورسی نسبت به طلای فیزیکی، مهرماه پرحرارت بازار مالی بورس‌‌‌کالا را رقم زد. در اولین روز معاملاتی آبان‌‌‌‌‌ماه نیز سطوح جدیدی از قیمت‌‌‌‌‌ در این بازار به ثبت رسید. هرچند دیروز، شنبه 5 آبان‌‌‌‌‌ماه، قیمت‌ها شیب نزولی داشت و تابلوی معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلایی در بازار مالی بورس‌‌‌کالا قرمز‌‌‌‌‌رنگ شد.

بازار مالی بورس‌‌‌کالا در بحبوحه تنش‌‌‌‌‌های سیاسی، تشدید نااطمینانی‌‌‌‌‌های اقتصادی، رشد انتظارات تورمی و بالا گرفتن ریسک‌‌‌‌‌های سیستماتیک، طی یک‌‌‌ماه گذشته، شاهد رشد قابل‌‌‌توجه حجم معاملات دارایی‌‌‌‌‌های طلایی بود. این رشد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا محسوس‌‌‌‌‌تر بود. مهرماه امسال، صندوق‌های طلا در بورس‌‌‌کالا تنها به فاصله یک‌‌‌ماه، رشد بیش از دوبرابری در حجم معاملات را تجربه کردند و میانگین بازدهی روزانه آنها نسبت به شهریورماه، حدود چهاربرابر شد. به‌‌‌طور نمونه این سطح بازدهی در بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس‌‌‌کالا یعنی صندوق لوتوس، از سطح متوسط بازدهی روزانه 0.2درصدی در ماه پایانی تابستان (شهریور)، به میانگین بازدهی روزانه حدود 0.8درصدی در مهرماه رسید. حجم معاملات این صندوق نیز از 120‌‌‌هزار و 166معامله در شهریورماه به 294‌‌‌هزار و 170معامله افزایش یافت؛ یعنی رشدی معادل 144‌‌‌درصد در تعداد معاملات این صندوق.

مهرماه امسال، به‌‌‌طور متوسط، روزانه 13‌‌‌هزار و 371معامله در صندوق لوتوس انجام شد که این میزان نسبت به میانگین روزانه معاملات شهریورماه این صندوق که 7068معامله بود، رشد 89درصدی را نشان می‌دهد. در اولین روز معاملاتی آبان‌‌‌‌‌ماه نیز 20‌‌‌هزار و 9معامله در صندوق لوتوس انجام شد که نسبت به متوسط روزانه انجام معاملات این صندوق در مهرماه، حدود 50‌‌‌درصد رشد داشته است.

بررسی‌‌‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، میانگین قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری در صندوق طلای لوتوس، در فاصله ابتدا تا انتهای مهرماه، بیش از 16.5‌‌‌درصد افزایش یافته است. این سطح بازدهی و چشم‌‌‌‌‌انداز ادامه رشد قیمت در هفته‌‌‌‌‌های پیش‌‌‌‌‌رو، موجب ثبت بازدهی قابل‌‌‌توجه در روزهای ابتدای آبان نیز شد. از آن جمله، بهای هر واحد سرمایه‌گذاری در صندوق لوتوس، در روز دوم آبان‌‌‌ماه (آخرین روز معاملاتی هفته گذشته)، با ثبت بازدهی روزانه 3.4درصدی از 35‌‌‌هزار و 145تومان گذشت و رکورد بالاترین سطح قیمت در این صندوق را به ثبت رساند. نسبت به بازه زمانی مشابه ماه قبل یعنی نسبت به‌ روز دوم مهرماه نیز 19.5‌‌‌درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و در مقایسه با متوسط قیمت واحدهای سرمایه‌‌‌‌‌های این صندوق در کل مهرماه، رشد 11.7درصدی را تجربه کرد. اگرچه در معاملات دیروز، بازدهی روزانه این صندوق با افت محسوس روبه‌‌‌رو شده و بهای هر واحد سرمایه‌گذاری تا کانال 31‌‌‌هزار تومانی نیز عقب‌نشینی کرد.

استعداد بازار برای کاهش قیمت

رشد بهای دارایی‌‌‌‌‌های طلایی در بازارهای داخلی و خارجی، در هفته‌‌‌های اخیر، اولین دلیل افزایش تقاضا، رشد معاملات و همچنین ثبت ارقام قابل‌‌‌توجه از سطوح بازدهی روزانه و ماهانه در صندوق‌های طلای بورسی است. ضمن آنکه نوسان ارزی نیز بر این رشد اثر قابل‌‌‌توجه داشته است. با این حال، آنچه در هفته‌‌‌های گذشته بیش از هر زمان دیگری بازار دارایی‌‌‌‌‌های طلایی غیرفیزیکی را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌‌‌‌‌تر کرد، بازدهی بالای این صندوق‌ها و همچنین نبود ‌‌‌نگرانی‌های مربوط به دریافت مالیات از این گروه معاملات در بازار سرمایه است. صندوق‌های طلا در بورس‌‌‌کالا همچنین برخلاف گواهی سپرده سکه، مشمول دستورالعمل تعیین سقف مجاز بازدهی روزانه (حداکثر 2درصد) که از دهه دوم مهرماه از سوی بازارساز ابلاغ شد نیز نشدند، بنابراین امکان کسب بازده بالاتر در این صندوق‌ها یکی دیگر از عوامل رشد جذابیت آنها برای سرمایه‌گذاران بود. همچنین در شرایطی که به دلیل کاهش محسوس عرضه سکه، معاملات سکه بورسی نیز با تقاضای بالای خرید و صف‌‌‌‌‌های طولانی روبه‌‌‌رو شد، عرضه قابل قبول شمش طلا، تعادل نسبی بین عرضه و تقاضای صندوق‌های طلای بورسی با پشتوانه شمش را ایجاد کرد. مجموعه این عوامل از یک‌‌‌سو و همچنین سهولت معامله، نگهداری و همچنین قدرت بالای نقدشوندگی دارایی‌‌‌‌‌های طلایی بورسی نسبت به طلا و سکه فیزیکی، از دیگر دلایل رشد محسوس تقاضا در بازار مالی بورس‌‌‌کالا برای خرید واحدهای سرمایه‌گذاری از صندوق‌های طلای بورسی است. ضمن آنکه این صندوق‌ها مشمول مالیات نشده و همچنین کارمزد آنها نسبت به طلای فیزیکی در زمان انجام معامله کمتر است. اگرچه روز گذشته، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بازدهی منفی روزانه را تجربه کردند.

کارشناسان معتقدند در صورتی که در روزهای آینده تنش‌‌‌ها تشدید نشود، مسیر کاهش قیمت در بازارها از جمله بازار طلا می‌‌‌تواند ادامه داشته باشد؛ به‌خصوص اینکه در روزهای گذشته، بخش زیادی از رشد قیمت ناشی از تنش از سوی بازارها پیش‌‌‌خور شده بود.