8 copy

 بازار فولاد در بحبوبه افزایش انتظارات تورمی به دام یک سردرگمی افتاده، به طوری که افزایش نرخ ارز باعث رشد قیمت پایه محصولات فولادی به‌ویژه شمش نشده است و کمبود نقدینگی مهم‌ترین دلیل عدم‌رشد قیمت در زنجیره فولاد به حساب می‌‌‌آید. در حال حاضر، فعالان فولادی با توجه به اتمام قطعی برق در واحدهای تولیدی سعی دارند با حداکثر توان محصول تولید کنند تا علاوه بر جبران کمبودهای فصل تابستان، انبارهای خود را برای فصل زمستان و قطعی گاز مملو از مواد اولیه کنند. به عبارت بهتر در حال حاضر بخش فولاد در شرایط آرامی به سر می‌‌‌برد و به نوعی آرامش قبل از توفان برای زنجیره فولاد به حساب می‌‌‌آید؛ چراکه مشکل گاز در فصل سرما تاثیر مستقیم بر تولید آهن اسفنجی به‌عنوان ماده اولیه زنجیره فولاد می‌‌‌گذارد.

میزان عرضه شمش در رینگ فیزیکی بورس‌کالا افزایش یافته است و در مقابل میزان تقاضا و معاملات نیز طی هفته‌‌‌های اخیر روند صعودی را سیر می‌کند، این در حالی است که بازار داخلی با معضلی به نام کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند و به نوعی هدف از افزایش عرضه محصولات فولادی در رینگ فیزیکی، توسعه صادرات است. کمبود تقاضا برای میلگرد اجازه افزایش قیمت را به شمش نمی‌‌‌دهد و از این‌رو رشد نرخ دلار در بازار آزاد تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت پایه شمش نگذاشته است. بنابراین برای هفته‌‌‌های آینده نمی‌‌‌توان انتظار افزایش قیمت را برای محصولات فولادی به‌ویژه شمش داشت و تنهازمانی که موضوع قطعی گاز در واحدهای احیای مستقیم به مرحله اجرا و میزان تولید و عرضه آهن اسفنجی به حداقل برسد، می‌‌‌توان انتظار افزایش قیمت آهن اسفنجی را داشت. به طور کلی نگرانی‌‌‌ افکار عمومی از افزایش افسارگسیخته قیمت طلا و دلار و احتمال قطعی و محدودیت مصرف گاز با کاهش دمای هوا از مهم‌ترین مولفه‌‌‌های تاثیرگذار بر افزایش جزئی قیمت آهن‌‌‌آلات به حساب می‌‌‌آیند.

میلگرد بورس مشتری ندارد

بررسی کیفیت معاملات میلگرد در بورس‌کالا نشان می‌دهد که وضعیت نابسامان و اوج‌‌‌گیری نرخ ارز بر این بازار تاثیرگذار نیست. عرضه‌‌‌های نقدی بیشتر با تقاضای ضعیف و کمتر از حجم عرضه با نرخ پایه معامله شدند و بیشتر عرضه‌‌‌های نقدی نیز بدون مشتری ماندند. در سمت معاملات نسیه بورس‌کالا التهاب یا رقابت وجود دارد، چراکه قراری برای پرداخت پول نیست و همچنین هدف از خرید مشخص نیست؛ اینکه آیا واقعا به خود میلگرد احتیاج دارند یا فقط به دنبال نقد و نسیه کردن و اعتبار LC و در نهایت خرده‌‌‌فروشی در بازار هستند. بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در روز چهارشنبه 2 آبان‌ماه نشان می‌دهد 180‌هزار و 863تن انواع میلگرد در این بازار عرضه شد که با تقاضای 101‌هزار و 694تنی مواجه شد و در نهایت 43‌هزار و 250تن میلگرد مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر 23.9‌درصد از حجم میلگردهای عرضه‌شده با میانگین قیمت 26‌هزار و 655تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.  با گذر از فصل تابستان و معضل قطعی برق، بعضی از کارخانه‌‌‌های بزرگ دولتی و شبه‌‌‌دولتی همچنان با چالش محدودیت سایز و تولید میلگرد مواجه هستند و هنوز به طور کامل بر مدار تولید بازنگشته‌‌‌اند. به این ترتیب می‌‌‌توان گفت وضعیت در سمت عرضه و تقاضا تقریبا به یک اندازه آشفته و نابسامان است؛ به همان میزان که تقاضا به‌شدت کاهش یافته و معاملات در کمترین حجم انجام می‌‌‌شوند، به همان میزان هم وضعیت تولید و سایزهای تولیدشده در کارخانه‌‌‌ها دچار کمبود و چالش است. بازارهای صادراتی فولاد از زمانی که در بحث ارز حاصل از صادرات گشایش‌‌‌هایی شده، مقارن با بهبود مقطعی بازار چین، اوضاع برای تولیدکنندگان فعال در حوزه صادرات بهتر شده و بنابر خبرهایی که به گوش می‌رسد فعالیت‌‌‌های صادراتی مجدد جریان پیدا کرده است. عمده مشتری میلگرد ایران بازار عراق است، اما مقاصد شمش متعدد است و به‌نسبت شمش ایران را خیلی بهتر از میلگرد آن خریداری می‌کنند.

افزایش 0.8 درصدی قیمت شمش

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در روز دوشنبه 30مهرماه نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه شمش از 66‌درصد در چهارمین هفته مهرماه به 72.6‌درصد افزایش داشته است که 6.6‌درصد رشد را گزارش می‌کند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که حجم عرضه این محصول میانی فولادی در روز 30مهرماه 1403 نسبت به هفته گذشته 14‌درصد افزایش داشته است. بررسی معاملات روز دوشنبه 30مهرماه نشان می‌دهد بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از 246‌هزار و 525تن شمش بود که با توجه به تقاضای 1.4برابری نسبت به عرضه، 72.6‌درصد از عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه 30مهرماه 22‌هزار و 723تومان به ازای هر کیلوگرم بود که افزایش 1.4درصدی را نسبت به هفته چهارم مهرماه گزارش می‌کند.  همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز 30مهرماه نسبت به هفته چهارم ماه مهر به ترتیب 14‌درصد و 21‌درصد افزایش داشته است. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های شمش در بازه 21‌هزار و 100تومان تا 22‌هزار و 546تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی 30 مهرماه 21‌هزار و 823تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته 0.8‌درصد رشد را گزارش می‌کند.

شمش با میانگین قیمت 22‌هزار و 723تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید کف قیمت میلگرد به 27‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد. بررسی معاملات روز 30 مهرماه نشان می‌دهد که پایان قطعی برق در واحدهای فولادی اتفاق افتاده است و از این‌رو میزان عرضه شمش افزایشی بوده و مشتریان به رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران بازگشته‌‌‌اند و پیش‌بینی می‌شود طی هفته آتی میزان عرضه و معاملات افزایشی باشد، چراکه طبق روال سال‌های گذشته از اواسط پاییز قطعی گاز در واحدهای احیای مستقیم آغاز و روند تولید آهن اسفنجی با مشکل مواجه می‌شود. از این‌رو فعالان فولادی از ابتدای مهر تا اواسط آبان‌ماه در تلاش هستند با حداکثر توان و ظرفیت خود محصول تولید کنند و به عبارت بهتر برای جلوگیری از توقف تولید در فصل سرما، میزان خرید برای انبارسازی افزایشی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این روند صعودی تا سه‌هفته آینده ادامه داشته باشد.