گروه بورس کالا - مبادلات دیروز بازار آتی سکه با وجود چشم‌انداز صعودی بلندمدت افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، با افت نرخ روبه‌رو شد.
در دادوستدهای روز گذشته، قیمت سکه در بازار آتی به تناسب سررسید قراردادها با وجود تکانه‌های مثبت در آغاز مبادلات، در ادامه به دلیل کاهش نرخ دلار و رسیدن آن به قیمت یک هزار و ۱۲۴تومان، نزدیک ۴ هزار تومان افت کرد.

سکه شهریورماه در محدوده 450 هزار تومان تا 460 هزار تومان مبادله شد، کاهش قیمت سکه در این سررسید نزدیک 4 هزار تومان بود. سکه آبان‌ماه نیز در محدوده 470 هزار تومان تا 475 هزار تومان قرار گرفت، این در حالی بود که افت قیمت سکه در این قرارداد نیز همانند قراردادهای شهریورماه 4 هزار تومان بود. همچنین سکه‌های دی ماه نیز در محدوده 491 هزار تومان تا 497 هزار تومان قرار گرفت، کاهش نرخ سکه این قرارداد نیز نزدیک 5 هزار تومان بود.
چشم‌انداز روند قیمتی طلا در شرایطی در بلندمدت با حالت صعودی پیش‌بینی شده که نابسامانی اقتصاد ایالات متحده و افزایش دامنه نگرانی کشورهای اروپایی همچنان به عنوان عوامل اصلی رشد قیمت‌ها نام برده می‌شود. در همین حال براساس گفته معامله‌گران، بانک مرکزی قصد دارد کاهش قیمت دلار را همچنان به عنوان برنامه کوتاه‌مدت دنبال کند، به همین دلیل به نظر می‌رسد در صورت این افت، بازارهای سکه نیز با کاهش نرخ روبه‌رو شوند. این در شرایطی است که حجم تقاضای خرید طلا در بازارهای جهانی همچنان سیر صعودی دارد و انتظار بر این است این روند افزایشی در بازار داخلی نیز تاثیرگذار باشد، اما در صورت اجرای سیاست کاهشی نرخ دلار و دنبال کردن آن، قیمت‌ها با شیب رو به پایینی دنبال می‌شود. به عقیده مسوولان، همسو نشدن بازارهای داخلی با بازارهای جهانی و اجرای سیاست‌های کنترلی، در جهت از بین بردن التهاب و هیجان در بازار است، این در حالی است که فعالان اجرای چنین تصمیماتی را مناسب نمی‌دانند، اما برای نتیجه‌گیری درباره این پارادوکس باید منتظر ماند و دید که اوضاع و احوال بازارهای جهانی چه تاثیری روی روند بازارهای داخلی خواهد گذاشت؟
همچنین از سوی بازار اعلام شده قراردادهای سکه اسفندماه از روز دوشنبه (امروز) روی سیستم معاملاتی قرار می‌گیرد.