روز سبز صندوق‌های طلایی

 سکه و طلای بورسی، اولین روز هفته جاری را با بازدهی مثبت و رشد قیمت آغاز کردند. نوسان روزانه قیمت در بازار گواهی سپرده سکه، به سقف مجاز بازدهی تعیین‌شده از سوی بازار‌‌‌ساز (حداکثر ۲درصد) رسید. از دهه سوم مهرماه بازارساز با هدف کنترل بازار، سقف مجاز بازدهی روزانه گواهی سپرده سکه را حداکثر به میزان ۲‌درصد ابلاغ کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، اما دیروز بین یک تا بیش از ۳‌درصد بازدهی روزانه را به ثبت رساندند. به این ترتیب رینگ مالی بورس‌کالا روز گذشته تماما سبزپوش شد. بهای هر سکه جدید رفاه (۱۰۰فقره گواهی سپرده تمام‌سکه جدید رفاه)، در معاملات روز گذشته بورس‌کالای ایران به سطح ۵۱میلیون و۷۷۰‌هزار تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل (چهارشنبه ۲۵شهریورماه)، ۲‌درصد رشد نشان می‌دهد. ثبت رکورد جدید در بازار جهانی طلا همزمان با ادامه جایگاه فلز زرد به‌عنوان امن‌‌‌ترین دارایی برای سرمایه‌گذاران در شرایط تشدید ریسک‌‌‌های سیستماتیک، تغییرات فضای سیاستگذاری پولی از بابت کاهش نرخ بهره از سوی آمریکا و اروپا و همچنین تشدید نااطمینانی‌‌‌ها به دلیل نزدیک‌شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات‌متحده، از مهم‌ترین عوامل صعود بهای طلای جهانی است. قیمت طلای جهانی روز جمعه ۱۸ اکتبر، از مرز ۲۷۰۰دلار در هر اونس عبور کرد و در معاملات روز گذشته، شنبه ۱۹ اکتبر نیز در محدوده ۲۷۰۰دلاری در نوسان بود. رکوردشکنی جدید طلا در بازار جهانی با اثرگذاری بر بازار طلای داخلی، موجب عبور قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار داخل از مرز ۴میلیون و ۲۳۰‌هزار تومانی در معاملات روز گذشته (شنبه ۲۸مهرماه) شد. قیمت ارز نیز دیروز در سطح بالای ۶۳‌هزار تومان (محدوده قیمتی ۶۳‌هزار و ۶۰۰تومان) در بازار آزاد نوسان داشت. اثر رکوردشکنی جدید طلای جهانی و داخلی و همچنین حفظ قیمت دلار در کانال قیمتی ۶۳‌هزار تومانی، دیروز بر بازار معاملات رینگ مالی بورس‌کالا منعکس شد و تابلوی معاملات گواهی سپرده سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را سبزپوش کرد.

بازار معاملات سکه بورسی در رینگ مالی بورس‌کالا در حالی شاهد ثبت بازدهی متوسط ۲درصدی بود که به اعتقاد کارشناسان بازار، با توجه به نوسان‌‌‌های اخیر در بازار‌‌‌های اثرگذار بر سطح قیمت

طلا و سکه بورسی، در صورت عدم‌اعمال محدودیت از سوی بازارساز (تعیین سقف بازدهی روزانه حداکثر ۲درصدی)، این سطح بازدهی می‌‌‌توانست بالاتر از ارقام ثبت‌شده در معاملات دیروز نیز باشد؛ همان‌طور که در برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلای بورسی، به دلیل نبود این محدودیت سطوح بالاتری از بازدهی روزانه نیز به ثبت رسید.

بازدهی مهرماه سکه بورسی

برآوردهای «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، بازدهی سکه بورسی از ابتدای مهرماه امسال تا روز گذشته، ۲۸مهرماه، معادل ۱۶.۳‌درصد بوده است. قیمت هر تمام‌سکه طرح جدید رفاه (معادل ۱۰۰گواهی سپرده تمام‌سکه طرح جدید رفاه)، از سطح ۴۴میلیون و۵۰۰هزارتومانی در معاملات اول مهرماه، روز گذشته به حول وحوش ۵۱میلیون و۷۷۰‌هزار تومان رسید.

در این بازه زمانی بیش از ۱۳‌هزار و ۶۰۰معامله سکه بورسی رفاه انجام شد که این میزان معامله نیز بیش از دوبرابر سطح معاملات انجام‌شده در ۲۸روز اول شهریورماه است. متوسط بهای تمام‌سکه بورسی رفاه نیز در این بازه زمانی یعنی ۲۸روز اول مهرماه نسبت به ۲۸روز اول شهریور رشد ۱۱درصدی داشته است. متوسط نرخ رشد روزانه قیمت هر گواهی سپرده تمام‌سکه طرح جدید رفاه که در ۲۸ روز اول مهرماه به سطح ۰.۷درصدی رسید، در بازه زمانی مشابه ماه قبل (۲۸روز اول شهریورماه) معادل ۰.۲درصد بود.

گواهی سکه از سکه فیزیکی جاماند

برآوردهای مربوط به مقایسه سطح بازدهی سکه بورسی با بازدهی سکه فیزیکی نشان‌دهنده آن است که در ۲۸روز سپری‌شده از مهرماه، بازدهی سکه بورسی از بازدهی سکه فیزیکی جاماند. در ۲۸روز مهرماه، (۲۸مهر نسبت به اول مهرماه) بازدهی گواهی تمام‌سکه طرح جدید رفاه معادل ۱۶.۳‌درصد بود، در حالی که این میزان بازدهی در بازار معاملات سکه فیزیکی در بازه زمانی مشابه، معادل ۱۹.۱‌درصد بود. این موضوع نشان‌دهنده جاماندگی حدود ۳درصدی بازدهی سکه بورسی نسبت به سکه فیزیکی است. علت این جاماندگی در سطح بازدهی سکه فیزیکی از سوی فعالان بازار، اعمال محدودیت در بازدهی روزانه گواهی سپرده سکه از سوی بازارساز است. در حالی که بهای هر تمام‌سکه بورسی طرح جدید رفاه روز گذشته در سطح ۵۱میلیون و ۷۷۰‌هزار تومان در نوسان بود، بهای هر قطعه تمام‌سکه فیزیکی در سطح ۵۳میلیون و ۲۷۰‌هزار تومان قرار گرفت که این موضوع نشان‌دهنده میزان جاماندگی طلای بورسی از طلای فیزیکی به لحاظ قیمتی است.