رشد پاییزی معاملات سیمان

تالار سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته معاملاتی جاری شاهد رشد عرضه، افزایش تقاضا و همچنین رشد حجم معاملات صورت‌گرفته طی بازه ۲۱ تا ۲۴ مهر نسبت به هفته معاملاتی قبل (۱۴ تا ۱۷ مهرماه) بود. در هفته چهارم مهرماه (هفته معاملاتی چهارم)، در تالار سیمان، مجموعا یک‌میلیون و۴۹۰‌هزار و ۵۴۸تن انواع سیمان عرضه شد که این میزان نسبت به حجم کل عرضه صورت‌گرفته در هفته معاملاتی قبل (۱۴ تا ۱۷مهر)، حدود یک‌‌درصد رشد داشته است. این افزایش عرضه در شرایطی صورت گرفته است که به گفته فعالان بازار سیمان، محدودیت‌های دسترسی کارخانه‌‌‌ها به برق که در تابستان موجب تولید با ظرفیت‌‌‌های پایین‌‌‌تر شده بود، هم‌‌‌اکنون تا حد قابل‌توجهی کاهش یافته است.  

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد عمده واحدهای تولیدکننده سیمان در حال حاضر با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید هستند و محدودیت خاصی به لحاظ تولید از بابت دسترسی آنها به حامل‌‌‌های انرژی وجود ندارد. عامل مهم دیگر در رشد عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالا در هفته معاملاتی جاری، به نگرانی واحدهای تولیدکننده این ماده اولیه ساختمانی نسبت به شروع زودهنگام محدودیت‌های دسترسی به گاز به دلیل ورود به پاییز و فصل سرد برمی‌‌‌گردد. برخی از تولیدکننده‌‌‌ها پیش‌بینی می‌کنند امسال محدودیت‌ها و قطعی گاز زودتر از سال‌های دیگر  آغاز شود. به همین دلیل هم‌‌‌اکنون با تمام ظرفیت‌‌‌های خود در حال تولید سیمان هستند که همین افزایش تولید به افزایش عرضه به بازار و همچنین رشد معاملات رینگ فیزیکی بورس‌کالا منجر شده است.

رشد ۴.۳ درصـــدی معاملات

در هفته معاملاتی جاری تالار سیمان، حجم تقاضای ثبت‌شده معادل یک‌میلیون و ۵۳۲‌هزار و ۷۲۶تن انواع سیمان بوده که نسبت به حجم تقاضای هفته معاملاتی قبل، ۴.۶‌درصد افزایش داشته است. حجم معاملات انجام‌شده نیز یک‌میلیون و ۲۵۳‌هزار و ۹۷۴تن بوده که این میزان نیز در مقایسه با معاملات صورت‌گرفته سیمان در هفته معاملاتی قبل، معادل ۴.۳‌درصد رشد کرده است. تغییر برنامه زمان‌بندی برخی از سازنده‌‌‌ها از بابت تکمیل پروژه‌‌‌های در دست ساخت ساختمانی تا قبل از موعد سنتی تامین مالی از محل فروش ساختمان‌‌‌های نوساز برای خرید زمین و انجام سایر امور مربوط به شروع پروژه‌‌‌های جدید، باعث شده است تا هم‌‌‌اکنون نوعی فورس زمانی از بابت تامین مصالح از جمله سیمان برای تسریع تکمیل پروژه‌‌‌ها در اولین فرصت ایجاد شود.  همین افزایش سرعت تکمیل پروژه‌‌‌ها تا قبل از فرارسیدن اواخر پاییز که معمولا زمان سنتی خرید زمین یا انعقاد قراردادهای مشارکت در ساخت برای شروع پروژه‌‌‌های ساختمانی جدید است، تقاضا و در نتیجه معاملات سیمان را افزایش داده است. به دلیل در پیش بودن محدودیت‌های کارخانه‌‌‌ها برای تولید به دلیل قطعی‌‌‌های گاز در ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو، برخی عاملان توزیع سیمان به بازار، اقدام به خرید و دپوی سیمان کرده‌اند تا در فصل سرد با مشکل تامین سیمان برای فروش روبه‌رو نشوند. برخی سازنده‌‌‌ها هم برای شروع یا تکمیل پروژه‌‌‌های در دست ساخت، سیمان موردنیاز خود برای مصرف در فصل سرد (پاییز وزمستان) را از بازار معاملاتی مهرماه خریداری می‌کنند.  

بنا بر اعلام کارشناسان، نیاز فعلی بازار سیمان نسبت به عرضه‌‌‌های کنونی به مراتب کمتر است، اما پیش‌بینی‌‌‌ها و خریدهای زودتر از موعد موجب رشد خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس‌کالا شده است.  در واقع، کاهش محسوس قطعی برق کارخانه‌‌‌های تولیدکننده که باعث تولید بیشتر سیمان در هفته معاملاتی جاری شده است، تولید سیمان با حداکثر ظرفیت کارخانه‌‌‌ها به دلیل در پیش بودن محدودیت‌های ناشی از قطعی گاز در فصل سرد و به دنبال آن نگرانی سازنده‌‌‌ها و عاملان پخش سیمان در بازار نسبت به کاهش عرضه زمستانی و رشد قیمت‌های این ماده اولیه ساختمانی، سه عامل مهمی است که موجب افزایش عرضه و تقاضا و رشد حجم معاملات سیمان در هفته چهارم مهرماه شده است. در این میان یک عامل مکمل نیز قابل اشاره است. رشد اخیر بهای دلار و شارژ انتظارات تورمی، تحت‌تاثیر ناآرامی‌‌‌های اخیر خاورمیانه برخی از عاملان پخش و همچنین مصرف‌کنندگان سیمان را نسبت به خرید و دپوی این ماده اولیه ساختمانی برای مصارف پیش‌‌‌رو ترغیب کرده است. به همین دلیل، شاهد رشد حجم تقاضا و میزان معاملات این ماده اولیه ساختمانی در مهرماه برخلاف انتظار معمول بوده‌‌‌ایم.

عامل ثبات هفتگی بهای سیمان

به‌رغم افزایش حجم تقاضا و میزان معاملات سیمان در معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در هفته معاملاتی جاری (۲۱ تا ۲۴ مهرماه)، بهای سیمان نه‌تنها افزایش نیافت، بلکه با ریزنوسان منفی جزئی نیز همراه شد.  قیمت هر کیلوگرم انواع سیمان عرضه‌شده در معاملات هفته جاری، ۰.۷درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشت و به سطح ‌هزار و ۴۰۸تومانی رسید. البته مهم‌ترین دلیل ریزنوسان منفی جزئی در بهای سیمان، مربوط به کاهش ۰.۸درصدی قیمت پایه عرضه این ماده اولیه ساختمانی در بازه زمانی گفته‌شده است. متوسط قیمت پایه عرضه سیمان در هفته معاملاتی جاری در بورس‌کالا، ‌هزار و ۳۵۹تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است.

علاوه بر کاهش قیمت پایه عرضه که تقریبا به همان میزان موجب کاهش میانگین قیمت معاملات شده است، افزایش حدود یک‌درصدی عرضه در هفته جاری نسبت به هفته قبل نیز در ثبات و ریزنوسان منفی جزئی قیمت سیمان عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا موثر بوده است.