مرکز خدمات فولاد ایران- بازار سنگ‌آهن هفته گذشته باثبات بود گرچه سرعت خرید‌ها کاهش داشت. متوسط قیمت معاملات انجام شده سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۸۱ تا ۱۸۲ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین شنیده شد. چینی‌ها در تلاش هستند در قیمت‌های ارزان‌تر و با تخفیف معامله کنند. قیمت پیشنهادی سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۸۴ تا ۱۸۵ دلار سی‌اف‌آر و قیمت درخواستی چینی‌ها به طور متوسط ۱۷۹ تا ۱۸۱ دلار سی‌اف‌آر بود. ظاهرا تقاضای سنگ‌آهن خلوص پایین به دلیل ارزانی بالا بود. به طور کلی بسیاری معتقدند چند هفته‌ای بازار سنگ‌آهن روندی با ثبات خواهد داشت. رشد شاخص قیمت سنگ‌آهن ادامه دارد

تازه‌ترین شاخص قیمت سنگ‌آهن پلاتس ۱۴/۰ درصد رشد داشته و به ۱۷۶ دلار و ۷۵ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر شمال چین رسید. شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس به ۱۷۵ دلار سی‌اف‌آر باز گشته و معادل ۵۰ سنت افت داشت، ولی نسبت به هفته قبل ۲/۰درصد بهبود داشت.نگرانی‌ها نسبت به مساله بدهی‌های آمریکا بر جو بازار سنگ‌آهن تاثیر گذاشته و چینی‌ها تمایلی به معامله در قیمت‌های بالا نشان‌ نمی‌دهند. از این رو برخی از فروشنده‌ها به فکر کاهش قیمت هستند. در حال حاضر عرضه و تقاضای سنگ‌آهن در توازن است.

رشد قیمت قراضه سی‌آی‌اس

واردات قراضه به ترکیه هفته اخیر پایین بود و قیمت‌های پیشنهادی تغییری نداشت. قراضه خرد شده آمریکا ۴۷۵ دلار سی‌اف‌آر بود. ترک‌ها برای نیاز پس از ماه رمضان قراضه خریده‌اند و به زودی برای تحویل اواسط سپتامبر سفارشات جدیدی می‌دهند. بازار فولاد داخلی و صادرات ترکیه در کل نسبتا فعال است و تا سپتامبر این روند ادامه خواهد داشت و به رشد قیمت قراضه کمک خواهد کرد. قیمت قراضه سی‌آی‌اس نیز بالاست. قراضه کلاس آ۳ معادل ۴۶۵ تا ۴۷۰ دلار سی‌اف‌آر به ترکیه پیشنهاد شده است. در هر حال ترک‌ها نگران افت ارزش لیر نسبت به دلار و مشکلات مالی اروپا هستند، ولی بعید است قیمت‌ها کاهش یابد. بازار داخلی آمریکا نیز تغییر قیمتی نداشت. در جنوب اروپا بازار با ثبات بود و قراضه خرد شده حدود ۳۳۵ تا ۳۵۵ یورو بود. قیمت قراضه در بازار داخلی روسیه ۳۴۳ تا ۳۶۰ دلار در هر تن با کرایه حمل است. بازار داخلی مطلوب است و کسی عجله‌ای در معامله صادراتی نداشت. در چین قیمت قراضه در بازار نقدی برخی نقاط ثابت ماند و برخی نقاط تا ۸ دلار نیز بالا رفت. قیمت فعلی بین ۵۸۲ تا ۶۰۲ دلار است.