مانع ضدتورمی در بازار فولاد

بررسی‌‌‌های «دنیای ‌اقتصاد» درباره تازه‌‌‌ترین تحولات بازار معاملات فولاد براساس آخرین سطوح عرضه و تقاضا و تغییرات قیمت انواع شمش فولادی مربوط به معاملات روز گذشته، دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳، در رینگ فیزیکی بورس‌کالا نشان می‌دهد، به‌رغم نوسان محسوس دلاری و ثبت رکوردهای جدید قیمتی در بازار ارز طی یک‌هفته اخیر، قیمت انواع شمش تغییر شدیدی نسبت به هفته قبل نداشت و قیمت‌ها با نوسان کمتر از یک‌درصد (۰.۷درصدی)، در محدوده نرخ‌‌‌ فروش شمش در معاملات هفته گذشته (دوشنبه ۱۶مهرماه)، تقریبا در وضعیت ثبات بود. این در حالی است که در مقاطع زمانی گذشته هر نوع نوسان در بهای دلار بر قیمت محصولات فولادی نیز اثر گذاشته و آن را در مسیر صعودی قرار می‌‌‌داد. آن‌طور که فعالان بازار فولاد به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند، نوسان جزئی کمتر از یک‌درصدی در متوسط قیمت فروش انواع شمش طی معاملات دیروز بورس‌کالا، عمدتا تحت‌تاثیر رشد بهای آهن اسفنجی بوده و افزایش قیمت ارز و سکه در شرایط ضعف شدید تقاضا در این بازار عامل رشد جزئی قیمت نبوده است. در معاملات رینگ صنعتی بورس کالا در روز شنبه ۲۱ مهرماه، متوسط بهای هر کیلوگرم آهن اسفنجی نسبت به روز معاملاتی مشابه هفته قبل (شنبه ۱۴ مهر) بیش از یک‌درصد رشد کرد.

متوسط قیمت هر کیلوگرم انواع شمش که روز گذشته در رینگ صنعتی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت، ۲۲‌هزار و۴۱۰تومان بود که نسبت به هفته گذشته تنها ۰.۷‌درصد رشد داشت. همچنین این سطح قیمت به طور میانگین ۱.۴‌درصد بیشتر از قیمت پایه عرضه در معاملات روز گذشته بود. قیمت پایه عرضه شمش در معاملات روز گذشته، ۲۲‌هزار تومان تعیین شده بود.

ردپای محدودیت انرژی در افت عرضه

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در معاملات روز گذشته رینگ صنعتی بورس‌کالا، مجموعا ۱۹۹‌هزار تن انواع شمش عرضه شد که این میزان در مقایسه با عرضه دوشنبه هفته گذشته (۱۶مهرماه)، با افت ۱۴.۵درصدی همراه شده است. بررسی‌‌‌ها از تداوم محدودیت‌های دسترسی کارخانه‌‌‌ها به حامل‌‌‌های انرژی به عنوان عامل مهم در کاهش حجم عرضه شمش به بازار خبر می‌دهد. در مقابل این میزان عرضه، تقاضا برای ۲۸۱‌هزار و ۵۷۰تن انواع شمش به ثبت رسید که حجم تقاضا نیز نسبت به معاملات دوشنبه هفته قبل، ۳۱‌درصد کاهش یافت. در نهایت در معاملات روز گذشته رینگ صنعتی بورس‌کالا، مجموعا ۱۲۷‌هزار تن انواع شمش معامله شد که میزان معاملات در مقایسه با هفته قبل، ۲۶.۵‌درصد افت کرده بود. در کل حدود ۴۰ درصد از کل عرضه صورت‌گرفته انواع شمش در معاملات دیروز رینگ صنعتی بورس‌کالا مشتری نداشت و فروخته نشد.

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» بر مبنای آمار معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در تاریخ دوشنبه ۲۳مهرماه ۱۴۰۳ (دیروز) نشان می‌دهد، تداوم محدودیت‌های کارخانه‌‌‌ها در دسترسی به حامل‌‌‌های انرژی، یکی از عوامل مهم کاهش عرضه، ضعف تقاضا و افت حجم معاملات در این بازار و در نتیجه عدم‌تغییر محسوس سطح قیمت‌ها نسبت به معاملات هفته‌‌‌های گذشته است. آن‌طور که فعالان بازار فولاد به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند، هنوز محدودیت‌های دسترسی به برق برای برخی کارخانه‌‌‌ها به طور کامل برطرف نشده است و حتی در یک‌هفته اخیر تحت‌تاثیر برخی از مسائل از جمله مسائل صنفی، برخی واحدهای تولیدکننده به گاز هم دسترسی نداشتند و عملا محدودیت دسترسی به گاز برای آنها قبل از پیشروی در فصل سرد و اعمال محدودیت‌های معمول به دلیل ورود به فصول پرمصرف آغاز شده است. این در حالی است که بازار همچنان در فاز ترس و نگرانی به دلیل ناآرامی‌‌‌های اخیر منطقه، قرار دارد و سایه جنگ موجب تشدید ضعف عرضه در این بازار شده است.

براساس اعلام فعالان بازار در مقاطع قبلی هر نوع نوسان و حتی ریزنوسان در بهای دلار سبب تغییر و رشد قیمت‌ها در بازار فولاد می‌‌‌شد، اما تحت‌تاثیر رکود شدید در بازار ساخت‌وساز، محدودیت‌های دسترسی واحدهای تولید مصنوعات و محصولات فولادی به حامل‌‌‌های انرژی، نگرانی از شرایط منطقه و سایه جنگ و همچنین غیرواقعی بودن قیمت‌ها، عملا قیمت‌ها تغییر محسوسی نسبت به هفته قبل نداشته است و تنها رشد بهای آهن اسفنجی به افزایش ۰.۷درصدی متوسط قیمت شمش در معاملات روز گذشته نسبت به معاملات دوشنبه هفته قبل منجر شده است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت‌های عرضه فولاد در بورس‌کالا اختلاف محسوسی با قیمت‌ها در بازار آزاد ندارد. همچنین در کل بازار به دلیل مجموعه عوامل گفته‌شده، عملا خریدار به میزان کفایت وجود ندارد و بازار با رکود عمیقی روبه‌رو شده است.

همین رکود و ضعف تقاضا باعث شده است در وضعیتی که بهای سکه و ارز طی روزهای اخیر به میزان محسوسی رشد داشته، اما قیمت فولاد از افزایش قیمت بازارهای گفته‌شده تاثیر نگرفته و کماکان معاملات هفته جاری با قیمت‌های هفته گذشته انجام شود. پیش‌بینی می‌شود بهای میلگرد در معاملات پیش‌‌‌رو در رینگ صنعتی بورس‌کالا (در روز چهارشنبه ۲۵مهرماه) نیز افزایش محسوسی نداشته باشد و نهایتا در بازه ۲۰۰ تا ۳۰۰تومانی به ازای هر کیلوگرم نوسان کند. غیرواقعی بودن قیمت‌ها و نبود  تقاضا در بازار از دلایل مهم این موضوع در شرایطی است که سایر بازارها با نوسان‌‌‌های بالا روبه‌رو هستند.