به نظر می‌رسد که بازار روی تا ابد با مازاد موجودی دست و پنجه نرم کند، چرا که سطح موجودی این کالا هر هفته در حال افزایش است. در آغاز سال موجودی انبارهای بورس لندن بیش از ۷۰۱ هزار تن بوده و در میانه سال به حدود ۸۶۸ هزار تن رسید. به باور کارشناسان نمی‌توان از این موجودی مازاد چشم پوشی کرد، چرا که ممکن است سال‌ها مهمان انبارهای کالایی باشند. در عین حال قیمت هر تن ۲۲۰۰ دلار هنوز برای تولیدکنندگان با صرفه است و انتظار نمی‌رود تولیدکننده‌ای این قیمت‌ها را کاهش دهد. تولید معادن در دی-فروردین با ۷/۴ درصد رشد سالانه به ۴ میلیون و ۱۰ هزار تن رسید که علت اصلی آن افزایش این کالا در استرالیا، چین، فنلاند، هند و مکزیک بود. تولید جهانی روی تصفیه شده نیز با رشدی ۹/۳ درصدی به ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تن رسید. حجم تقاضا در بازار جهانی نیز با افزایش ۸/۳ درصدی در دی-فروردین به ۴ میلیون و ۹۰ هزار تن رشد یافت که علت آن افزایش تقاضای ظاهری در چین به میزان ۳/۷ درصد و نیز ۸/۶ درصد در اروپا بود.

بنابراین مازاد روی در چهار ماهه اول سال ۷۸ هزار تن بوده است. در واقع، با افزایش ۱۰ درصدی تقاضا نسبت به سال قبل و پیش بینی رشد ۵ درصدی تقاضا برای سال جاری و سال آتی به دلیل حضور بازارهای نوپا، میزان مصرف روی در بازار جهانی چندان هم بد نیست. می‌توان گفت که بازار تقاضای روی رو به بهبودی رفته، اما مشکل این است که این روند را در تولید نیز می‌توان مشاهده کرد.

از سوی دیگر، در چین معادن روی پراکنده و دست نخورده بسیاری وجود دارد و اگرچه این امکان وجود دارد که معادن بزرگ‌تر معادن کوچک‌تر را تصاحب کنند، این رخداد مانع از جریان تولید روی نخواهد شد. برخی معادن بسیار بزرگ نظیر سنچری (Century) در استرالیا تا سال ۲۰۱۵ بسته خواهند شد، ولی این امر فرصت بزرگی را برای چین فراهم می‌آورد تا معادن جدیدی افتتاح نماید. در عین حال چندین معدن بزرگ نیز بسته خواهند شد ولی چین هم اکنون هم خودکفا نیست و برای برآورده ساختن تقاضای داخلی بخشی از کنسانتره روی خود را وارد می‌کند. به باور برخی کارشناسان، روی در دوره‌ای دوساله به «مس جدید» تبدیل خواهد شد.

در عین حال، مقادیر زیادی از روی و نیز آلومینیوم در انبارهای بورس لندن و عمدتا در ایالات متحده آمریکا، به دلیل معاملات مالی درگیر بوده و در حال حاضر قابل دسترسی نیست.

کارشناسان احتمال روند نزولی روی را کم ارزیابی کرده ولی امکان وقوع مجدد مازاد موجودی در بازار روی در ادامه سال را نیز پیش بینی می‌کنند. میانگین قیمت در سه ماهه چهارم نیز هر تن ۲۲۱۵ دلار تخمین زده شده است، در حالی که میدل ایست استیل داینامیک این عدد را هر تن ۲۴۸۴دلار برآورد می‌کند.

منبع: www.steeldynamic.ir