تازه‌ترین تحولات بازار میلگرد منطقه

مرکز خدمات فولاد ایران - شرکت گلف استیل امارات اعلام کرد خط جدید تولید میلگرد خود را تا نوامبر امسال افتتاح خواهد کرد. این پروژه در سال ۲۰۰۷ آغاز شده بود و قرار بود که در سال ۲۰۰۸ به اتمام برسد.

با توجه به نوسان بازار فولاد و مساله تامین برق کارخانه‌ها، افتتاح کارخانه به تاخیر افتاد. ظرفیت کارخانه جدید ۴۰۰ هزار تن در سال است که به ۱۲۰ هزار تن قبلی اضافه خواهد شد. این مجموعه، میلگرد ۸ تا ۳۲ میلیمتر تولید می‌کند که مورد مصرف منطقه خلیج فارس است. همچنین بیلت مورد مصرف این کارخانه از ابوظبی تامین خواهد شد.

با توجه به طرح‌های توسعه موجود، این کارخانه پس از گروه دولتی امارات استیل بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد در امارات خواهد بود.

بازار میلگرد ترکیه

همچنین قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه ۸۹۹ تا ۹۰۵ دلار با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به هفته ماقبل ثبات داشته است، ولی افت ارزش لیر ترکیه موجب شده قیمت‌هایی که به دلار عرضه شده ۲۵ تا ۳۰ دلار افت داشته باشد، البته بر افزایش خرید تاثیر نگذاشته است.

هنوز تقاضای میلگرد در ترکیه بالا است، ولی انتظار می‌رود در هفته اول آگوست با آغاز ماه رمضان کاهش یابد. در هر حال اغلب تولید‌کنندگان ترکیه‌ای تولید آگوست را پیش فروش کرده‌اند و معتقدند تولید سپتامبر بالا خواهد بود.

تقاضای مقاصد صادراتی از جمله عراق و سوریه بالا است و تقاضای مصر نیز رشد کمی داشته است. افت قیمت‌های بر حسب دلار میلگرد ترکیه موجب شده قیمت‌های داخلی به ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار فوب صادراتی نزدیک‌تر شود.

به نظر فعالان بازار تقاضای میلگرد ترکیه در هفته دوم آگوست به ویژه در بازار صادرات افزایش می‌یابد، چون خریداران برای تامین نیاز سپتامبر وارد بازار خواهند شد.