آزاده حسینی
به دلیل به کف رسیدن قیمت میلگرد و به سقف رسیدن نرخ تیرآهن در مبادلات هفته ماقبل، بیشتر فعالان بازار برای هفته گذشته پیش بینی ثبات نسبی قیمت میلگرد و کاهش نرخ تیرآهن را داشتند.

در همین حال با توجه به پیش رو بودن ماه رمضان و رکود مبادلات در این ماه بسیاری از فعالان تداوم روند مبادلات در بازار را بعد از ماه رمضان می‌دانند و معتقدند خرید و فروش‌ها برای ذخیره موجودی شکل گرفته و فعلا نباید انتظار بازاری با رونق را داشت.
پیش‌بینی می‌شود: مبادلات هفته جاری به دلیل در پیش رو بودن ماه رمضان دچار رکود معمول خواهد شد و بعد از پایان این ماه مجدد شاهد خرید و فروش‌های بیشتر خواهیم بود در همین حال دولت نیز وعده‌هایی برای بهبود بازار به فعالان داده که از جمله ارائه تسهیلات به بخش واردات به خصوص در زمینه شمش و آزاد گذاشتن نسبی بازار برای شکل‌گیری قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های جهانی و روند منطقی بازار است؛ گرچه تاکنون بودجه‌ها برای اجرای پروژه‌های عمرانی به طوری که بر روند بازار تاثیرگذار باشد صورت نگرفته؛ از این رو بیشتر تقاضاهایی که به بازار وارد می‌شود عمدتا برای ساخت و ساز بوده و خرید‌های پروژه‌ای از ابتدای سال سهم عمده‌ای در بازار نداشتند.
شنبه؛ ثبات نسبی قیمت آهن
در مبادلات نخستین روز هفته، قیمت‌ها با ثبات نسبی در بازار میلگرد و با افزایش سایز تیرآهن سبک و کاهش نرخ تیرآهن سایز متوسط آغاز شد. در این روز میانگین میلگرد در سایز‌های ۱۴ تا ۱۸ معادل۸۹۰ تومان در هر هفته و تیرآهن سایز ۱۸ نیز ۲۹۳ هزار تومان در هر شاخه قیمت خورد.
یکشنبه و کاهش نرخ میلگرد
در این روز قیمت میلگرد به‌رغم پیش‌بینی‌ها مبنی بر توقف روند نزولی باز هم با کاهش مواجه شد در همین حال تیرآهن نیز طبق برآورد‌ها با کاهش در همه سایز‌ها همراه نبود. به اعتقاد کارشناسان، در صورت تداوم روند نزولی در بازار انگیزه خرید از بازار‌های خارجی کاهش می‌یابد. در این روز گرچه تنها سایز ۱۶ افت قیمت داشت، اما این سایز‌ها، سایز‌های پرمصرف در بازار محسوب می‌شوند و افت آن می‌تواند نمودی از روند بازار میلگرد باشد. در این روز میانگین نرخ میلگرد سایز‌های ۱۴ تا ۱۸ به ۸۸۸ تومان رسید که نسبت به معاملات روز قبل ۲ تومان در هر کیلو کاهش نشان می‌دهد در همین حال تیرآهن سایز ۱۸ نیز ۲۹۴ هزار تومان قیمت خورد که نسبت به روز قبل از رشد هزار تومانی برخوردار شد.
کاهش نرخ تیرآهن در مبادلات دوشنبه
در این روز برآورد‌ها سرانجام تحقق یافته و نرخ تیرآهن در اغلب سایز‌ها با افت همراه بود به طوری که قیمت تیرآهن سایز ۱۸ با کاهش ۲ هزار تومانی در هر شاخه به ۲۹۴ هزار تومان رسید. در همین حال تیرآهن سایز ۲۴ معادل ۳ هزار و ۸۰۰ تومان در هر شاخه کاهش یافت. در همین حال میلگرد نسبت به مبادلات روز قبل با رشد اندکی مواجه شد. میلگرد سایز‌های ۲ تا ۲۵ با رشد ۵/۰ درصدی ۸۸۵ تومان در هر کیلو قیمت خورد و میانگین میلگرد سایز‌های ۱۴ تا ۱۸ تغییر قیمتی نسبت به روز قبل نداشت و به همان نرخ کیلویی ۸۸۸ تومان مبادله شد.
سه‌شنبه؛ افت دسته جمعی مقاطع طویل
در این روز مقاطع طویل شامل میلگرد و تیرآهن همگی با افت همراه بودند. بازار برآورد تحول مثبتی برای رونق در پیش رو ندارد از این رو هر اتفاق کوچک موجب عقبگرد قیمت‌ها می‌شود. قیمت میلگرد در این روز با کاهش ۵/۰ تا ۲ درصدی همراه بود. این افت قیمت در مورد سایز‌های ریز بیشتر به چشم می‌خورد میانگین قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۱۸ با افت ۳ تومانی نسبت به روز قبل به ۸۸۵ تومان رسید. در همین حال تیرآهن در اغلب سایز‌ها با کاهش همراه بود تیرآهن سایز ۱۸ نیز در هر شاخه نسبت به روز قبل افت ۳ هزار تومانی را تجربه کرده با قیمت ۲۹۱ هزار تومان مبادله شد.
تداوم افت قیمت میلگرد در بازار آهن
در این روز به دلیل غیبت عرضه‌کنندگان عمده محصولات فولادی در بورس کالا رکود در بازار نمود بیشتری پیدا کرد در همین حال رینگ مبادلاتی فولادی که عرضه‌کنندگان آن بخش خصوصی بودند نیز با رونق همراه نبود. از این رو فضای بازار نیز نزولی بوده و میلگرد با تداوم کاهش نرخ همراه بود؛ به طوری که میانگین نرخ میلگرد سایز‌های ۱۴ تا ۱۸ با ۸۸۲ تومان قیمت خورد که نسبت به روز مبادلاتی قبل ۳ تومان کاهش داشت. در این روز تیرآهن نیز در سایز‌های درشت با کاهش نرخ همراه بود و سایز‌های پر مصرف با رشد اندک روبه‌رو شدند تیرآهن سایز ۱۸ نیز با رشد یک هزار تومانی به قیمت ۲۹۲ هزار تومان مبادله شد.