اوضاع بازار قراضه و تولیدی کارخانه‌ها

مرکز خدمات فولاد ایران - قیمت خرید قراضه توسط کارخانه‌ای در مرکز چین روزهای اخیر تا ۳ دلار کاهش داشته به ۵۸۵ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. ظاهرا موجودی این کارخانه کافی است از این رو قیمت خرید را کاهش داده است. چون کارخانه فوق بزرگ‌ترین مصرف‌کننده قراضه مرکز چین است به نظر فعالان بازار این کاهش قیمت باعث افزایش ابهام در بازار قراضه می‌شود.

قیمت فعلی قراضه سنگین در مرکز چین نسبت به هفته قبل تغییری نداشته و ۵۸۲ تا ۵۹۰ دلار با مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده است.

بازار قراضه در انتظار افزایش خرید ترکیه

همچنین واردات قراضه به ترکیه هفته اخیر پایین بود و قیمت‌های پیشنهادی تغییری نداشت. هنوز خرید‌ها بالا نرفته ولی انتظار می‌رود ۱۰ محموله برای تحویل آگوست خریداری شود. قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ حدود ۴۶۵ دلار سی‌اف‌آر است و همین محصول آمریکا ۴۷۰ دلار سی‌اف‌آر شنیده شده است. قراضه خرد شده نیز ۴۷۵ دلار سی‌اف‌آر و بالاتر است. تنها سه محموله قراضه آمریکا اوایل هفته در این قیمت‌ها خریداری شد.

قیمت قراضه سی‌ای اس نیز بالاست. قراضه کلاس آ۳ معادل ۴۶۵ تا ۴۷۰ دلار سی‌اف‌آر به ترکیه پیشنهاد شده است. در هر حال ترکیه‌ای‌ها نگران افت ارزش لیر نسبت به دلار و مشکلات مالی اروپا هستند. بعید است قیمت‌ها کاهش یابد، بلکه با افزایش خرید‌ها چه بسا بالاتر برود.