افت قیمت ورق به پایان می‌رسد؟

مرکز خدمات فولاد ایران - قیمت ورق تحویل فوری در آمریکا به نسبت زیادی کاهش یافته و به نظر عده‌ای از دست‌اندرکاران به کف خود رسیده است. در حالی که عده دیگری معتقدند در آینده نزدیک قیمت‌ها باز هم کاهش خواهد یافت، اما همه آنها اعتقاد دارند که سرعت کاهش قیمت بسیار کم شده است، زیرا از چند ماه قبل تا به حال قیمت ورق گرم کویل ۲۰۰ دلار هر شورت تن کاهش یافته است. با توجه به اینکه کاهش قیمت برای چند ماه ادامه داشته، تجار ورق خرید خود را به حداقل رسانده‌اند و به همین دلیل موجودی انبارها

پایین است.

قیمت تحویل فوری ورق فوب بنادر غربی ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار در هر شورت تن برای ورق گرم و ۸۰۰ تا ۸۳۰ دلار برای ورق روغنی است. قیمت ورق گالوانیزه هم به ۸۱۰ تا ۸۶۰ دلار در هر شورت تن کاهش یافته. با این حساب ورق گرم نسبت به هفته گذشته ۱۵ دلار و ورق سرد ۱۸ دلار و ورق گالوانیزه ۱۷ دلار در هر شورت تن کاهش قیمت داشته است.

اما واقعیت این است قیمت در اوج خود ۸۹۰ دلار برای ورق گرم بود که تا ۷۰۰ دلار رسیده بنابراین عملا این کالا به کف قیمت خود رسیده یا به آن نزدیک شده است. با این حال در ماه آگوست امیدی به سفارش مقادیر زیاد ورق به کارخانه‌ها نیست.

بازار ورق مصر

در همین حال در مصر خریداران ورق در انتظار قیمت‌های جدید آگوست هستند از این رو تقاضا ضعیف است. قیمت پیشنهادی در بازار واردات برای ورق گرم ۷۲۰ تا ۷۴۰ دلار سی‌اف‌آر است در حالی که اواخر ژوئن ۷۳۰ تا ۷۵۰ دلار سی‌اف‌آر بود. تا اواسط آگوست نباید انتظار افزایش خرید‌ها را داشت.

قیمت پیشنهادی ورق گرم کارخانه از استیل ۷۹۳ دلار با ۱۰ درصد مالیات فروش است و بعید است این قیمت در ماه آگوست تغییر کند.

شاید بازار ورق مصر در ماه سپتامبر بهبود یابد چون موجودی فعلی بازار خیلی کم است. در هر حال ثبات وضعیت سیاسی این کشور نقش موثری روی بازار فولاد آن دارد.

بازار صادرات ورق گرم چین رو به بهبود

همچنین بازار صادرات ورق گرم چین پس از روند نزولی ماه گذشته با بهبود تقاضا روبه‌رو شده است. میزان صادرات در ماه ژوئن نسبت به ماه مه ۲۵ درصد کاهش یافت.

احتمال می‌رود در جولای نیز صادرات پایین باشد چون از ماه مه تا اوایل جولای درخواست خرید مشتریان خارجی خیلی افت داشت. البته اخیرا با بهبود تقاضا قیمت صادراتی ورق گرم چین بالا رفته است.

در ماه ژوئن، چین ۵۱۲ هزار و ۶۳۶ تن ورق گرم صادر کرد که ۶۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشت. این روند نزولی موجب شده اخیرا احتمال کاهش بیشتر معافیت‌های مالیاتی به ویژه برای محصولات حاوی برنز منتفی شود.

قیمت ورق گرم حاوی برنز تحویل سپتامبر با توجه به افزایش قیمت داخلی ورق گرم و بهبود تقاضای خارجی به ۶۹۰ تا ۶۹۵ دلار فوب افزایش یافته که ۱۰ تا ۱۵ دلار نسبت به اوایل جولای بهبود داشته است.

ظاهرا تقاضای خرید ورق گرم چین به خصوص از جانب هند بالا رفته، چون وارد‌کننده‌ها معتقدند قیمت ورق گرم چین به کف رسیده و حال رو به بالاست، از این رو زمان مناسبی برای تکمیل موجودی است.

چون انتظار می‌رود در آگوست بخش بیشتری از فولاد خام چین در تولید مقاطع مصرف شود انتظار بهبود قیمت ورق گرم به دلیل کمبود عرضه نیز وجود دارد، ولی برخی تقاضای مصرف‌کننده نهایی را در آگوست مطلوب نمی‌بینند و معتقدند کارخانه‌ها عرضه به بازار نقدی را افزایش خواهند داد، چون میزان حمل مستقیم کالا به مصرف‌کننده نهایی کاهش یافته است.

رشد قیمت ورق گرم در جنوب شرق آسیا

در همین حال کارخانه‌های صادر‌کننده در شمال شرق آسیا قیمت پیشنهادی خود را برای ورق گرم صادراتی به جنوب شرق آسیا ۱۰ تا ۲۰ دلار بالا بردند. جو بازار روزهای اخیر بهبود داشت در نتیجه کارخانه‌ها قیمت را بالا بردند، ولی معلوم نیست بازار این سطح رشد

را بپذیرد.

بازار واردات ورق گرم منطقه در رکود است و احتمالا خریداران این قیمت‌ها را نمی‌پذیرند. هنوز وضعیت اقتصادی در ابهام است.

چینی‌ها در تلاشند ورق گرم را ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار فوب صادر کنند. قیمت پیشنهادی ۷۱۵ تا ۷۲۰ دلار سی‌اف‌آر ویتنام و در سایر نقاط جنوب شرق آسیا ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار سی‌اف‌آر است.

هنوز بازار واردات در ویتنام در رکود است و قیمت داخلی ورق گرم ۷۱۰ دلار است. کره‌ای‌ها ۷۱۰ دلار فوب معادل ۷۴۰ دلار سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا عرضه می‌کنند. در حالی که نیمه اول جولای به مشتریان خاصی ۶۹۰ دلار فوب پیشنهاد می‌دادند.

قیمت صادراتی کره به دلیل افزایش ارزش وون کره بالا رفته. قیمت پیشنهادی ورق گرم تایوان که نزدیک به قیمت‌های کره است به ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار فوب افزایش یافته در حالی که قبلا ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار فوب بود.