مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت نقدی سنگ‌آهن صادراتی هند با توجه به تداوم تمایل به خرید چینی‌ها بالا است. اغلب فولادسازان افزایش تقاضا داشته‌اند. در هر حال فعالان بازار نسبت به آینده نظرات متفاوتی دارند. برخی معتقدند بازار سنگ‌آهن یک تا دو هفته دیگر پر رونق است و برخی دوره بهبود را رو به پایان می‌بینند. شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس ۱۷۵ دلار و ۵۰ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین ثبت شده که ۲۰ سنت نسبت به روز قبل رشد داشته و از ابتدای هفته ۶/۰ درصد بالا رفته است. شاخص قیمت پلاتس ۷۵ سنت افت داشته و به ۱۷۶ دلار و ۵۰ سنت در هر تن خشک رسید.

متوسط قیمت معاملات انجام شده سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۸۱ تا ۱۸۲ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین بود که نسبت به هفته

ما قبل ثبات داشت. قیمت پیشنهادی شرکت‌های معدنی بزرگ‌تر ۱۸۴ دلار سی‌اف‌آر نیز شنیده شد. چینی‌ها در تلاشند در قیمت‌های ارزان‌تر و با تخفیف معامله کنند. قیمت پیشنهادی سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۸۴ تا ۱۸۵ دلار سی‌اف‌آر و قیمت درخواستی چینی‌ها به طور متوسط ۱۷۹ تا ۱۸۱ دلار سی‌اف‌آر بود.

۲۵ هزار تن سنگ‌آهن خلوص

۶۲ یا ۶۱ درصد ۱۵۰ دلار فوب و ۲۲ هزار تن سنگ‌آهن خلوص ۶۱ یا ۶۰ درصد هند ۱۴۵ دلار فوب به چین فروخته شد. سنگ‌آهن کنسانتره خلوص ۵/۶۳ درصد روسیه ۱۸۶ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر شمال چین عرضه شده. ظاهرا در حال حاضر تقاضای سنگ‌آهن خلوص ۵۵ درصد و کمترهند بالاتر است، چون کارخانه‌ها به دنبال سنگ‌آهن ارزان‌تر هستند.

اخیرا هندی‌ها در صورتی که قیمت‌های بالای پیشنهادی آنها پذیرفته شود، معامله می‌کنند چون عرضه هند محدود است. در کل روند فعلی بازار سنگ‌آهن در حد متوسط است و به نظر برخی نمی‌توان آن را رو به رکود خواند.

آینده مثبت بازار سوآپ سنگ‌آهن

در همین راستا به گزارش رویترز، معاملات سوآپ سنگ‌آهن هر روز محبوبیت بیشتری در میان بانک‌ها، موسسات مالی و مصرف‌کنندگان فولاد پیدا می‌کند.

از سال ۲۰۰۸ دوچ بانک و کردیت سوییس فعالیت در بازار سوآپ سنگ‌آهن را شروع کردند و به دنبال آنها مجموعه‌های بزرگی مثل سی تی گروپ و جی پی گروپ وارد بازار شدند.

داد‌و‌ستد سنگ‌آهن سالانه حدود یک‌میلیارد تن است با این حساب حجم سوآپ این کالا خیلی پایین است، ولی به سرعت در حال رشد است.

مسوول بخش سنگ‌آهن سی تی گروپ می‌گوید: قدم به قدم بانک‌ها وارد این فعالیت می‌شوند. بانک‌های فرانسوی هم خود را آماده می‌کنند تا به زودی به این بازار وارد شوند. چون آنها مشتریان زیادی در این بخش دارند و تقاضای زیادی از طرف آنها دریافت می‌کنند.

ضمن اینکه به رشد این بخش بسیار امیدوار هستند. مسوول موسسه میتسویی هم می‌گوید: تولید‌کنندگان سنگ‌آهن و تجار آن بسیار فعال هستند و بازار آن هم یک بازار قابل اطمینان است. البته خریداران اصلی در بازار سواپ سنگ‌آهن کارخانه‌ها نیستند، بلکه بیشتر تجار این کالا هستند.