پدرام ایزدی *
بهای سرب در نیمه اول سال‌جاری بیشتر در حدود هر تن ۲۵۰۰ دلار نوسان داشت. سطح مقاومتی این فلز خاکستری در فروردین ماه حدود ۲۹۳۹ دلار بود و درست یک ماه بعد در سطح حمایتی ۲۲۷۲ دلار معامله شد.

سطح موجودی کالا در انبارهای بورس لندن عمدتا روندی افزایشی داشت که در ابتدای سال در حدود 210 هزار تن بود و در هفته اول تیر به بیش از 322 هزار تن رسید، اما این میزان فقط برای مصرف دو ماه در بازار جهانی کفایت می‌کرد.
به گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، حجم تولید معادن جهان در دی تا فروردین ۱۱ درصد؛ یعنی معادل با یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن رشد سالانه داشت که دلیل اصلی آن رشد تولید در چین، هند و مکزیک بود، در حالی که میزان تولید محصولات پالایش شده جهان در این مدت با افزایش ۱۴ درصدی به ۳ میلیون و ۳۲۰ هزار تن رسید. همچنین در چهار ماهه اول سال مصرف ظاهری فلزات با افزایش ۳/۱۲ درصدی به ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار تن رسید که موجب مازاد موجودی ظاهری در بازار به میزان ۷۴ هزار تن شد.
دغدغه‌های زیست محیطی همواره بر تولید و مصرف سرب تاثیرگذار بوده است. در زمینه میزان تاثیر این دغدغه‌ها بر تولید می‌توان شرکت ایورنیا (Ivernia) را مثال زد که بازگشایی معدن ماگلان (Magellan) آن در استرالیا با ظرفیت 85 هزار تن، در سال‌جاری با مشکل مواجه شده و این شرکت اعلام کرده است که تا زمان اتمام تحقیقات دولت در هفته دوم مهر تصمیمی در این زمینه گرفته نخواهد شد.
چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده سرب در دنیا، در حال انجام پاره‌ای تحقیقات زیست محیطی است که به بسته شدن موقتی چندین کارخانه تولید باتری سربی انجامیده و زمان بازگشت این کارخانه‌ها به شرایط عادی نیز نامعین است؛ اگرچه بررسی اثرات کلی این سختگیری‌ها در کوتاه مدت دشوار است، ولی در بلند مدت تولید‌کنندگان سرب از روش‌های دقیق و شفاف تری استفاده خواهند کرد.
به گزارش میدل ایست استیل داینامیک، بازگشایی چندین کارخانه تولید باتری سربی در چین در ماه‌های اخیر، باعث افزایش قیمت سرب شد، اما در سال‌جاری در بزرگ‌ترین خودروسازی جهان یعنی چین نیز روند رشد کاهش داشته و به 6 درصد رسید، در حالی که نرخ رشد خودروسازی این کشور در سال‌های گذشته بسیار بالاتر بود.
به باور کارشناسان میدل ایست استیل داینامیک، بهبود بازار فروش خودرو در غرب، به‌ویژه با وجود نگرانی‌های اقتصادی در ایالات‌متحده آمریکا و اروپا و تاثیر آن بر دریافتی خالص خانوارها، بسیار چشمگیر بوده است و این افزایش درآمد خانوارها مطمئنا بر میزان خرید خودرو تاثیر خواهد داشت. در کل، سرب سال‌جاری را با سطح قیمتی هر تن ۲۵۰۰ دلار به پایان می‌برد، ولی در سال آینده با روندی کاهشی به حدود هر تن ۲۲۰۰ دلار خواهد رسید.
*تحلیلگر بازار فولاد در MESD
www.steeldynamic.ir