پشتیبان رشد طلای بورسی

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» بر پایه آخرین آمار مربوط به نوسان قیمت گواهی سپرده سکه بورسی و همچنین آخرین تغییرات نرخ دلار در بازار داخل و تحولات بهای جهانی طلا در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۳:۴۵ دیروز، چهارشنبه، ۹ اکتبر ۲۰۲۴، مصادف با ۱۸مهر ۱۴۰۳) نشان می‌دهد، در حالی که بهای جهانی طلا، نسبت به یک‌روز قبل از آن (سه‌شنبه ۸ اکتبر) با نوسان منفی همراه بود، اما بازدهی روزانه قیمت گواهی سپرده سکه عرضه‌شده در بورس‌کالای ایران مثبت بود. در عمده صندوق‌های سپرده‌‌‌گذاری طلا نیز بازدهی مثبت روزانه به ثبت رسید. قیمت هر اونس طلای جهانی در زمان اعلام‌شده (ساعت ۱۳:۴۵ دیروز، چهارشنبه، ۹ اکتبر ۲۰۲۴)، با حدود ۰.۱‌درصد کاهش نسبت به ‌روز قبل به سطح ۲‌هزار و ۶۱۷دلاری رسید. با این حال، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد، با رشد روزانه حدود ۰.۵درصدی در مرز ۶۲‌هزار و ۹۰۰تومان در نوسان بود.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، رشد قیمت دلار در روز گذشته، در نقش پشتیبان افزایش قیمت گواهی سپرده سکه بورسی وارد عمل شد و بهای آن را افزایش داد. این افزایش در همه نمادهایی که روز گذشته در بازار گواهی سپرده تمام‌سکه طرح جدید در رینگ مالی بورس‌کالا عرضه شدند، مشاهده شد. قیمت هر گواهی سپرده تمام‌سکه طرح جدید رفاه، بعدازظهر دیروز (ساعت ۱۳:۴۵)، نسبت به ‌روز قبل (سه‌شنبه)، حدود ۰.۳۷‌درصد رشد کرد. در سایر نمادها نیز تابلوی معاملات سبز بود و سطوح بازدهی مثبت متفاوتی رصد شد. بهای گواهی سپرده تمام‌سکه طرح جدید سامان ۰.۲۶درصد، تمام‌سکه طرح جدید صادرات ۰.۴۴‌درصد و تمام‌سکه طرح جدید آینده ۰.۳۷‌درصد رشد مثبت داشت. اگرچه در شروع معاملات روز گذشته رینگ مالی بورس‌کالا، تابلوی معاملات صندوق‌های کالایی طلا در عمده نمادها قرمز بود، اما در ادامه روز، بازدهی صندوق‌های پرمعامله مثبت شد. در شرایطی که تابلوی طلای جهانی در معاملات دیروز قرمزرنگ بود، تداوم نوسان مثبت قیمت دلار مهم‌ترین پشتیبان رشد قیمت در بازار گواهی سپرده سکه و صندوق‌های سپرده‌‌‌گذاری طلا محسوب می‌شود.

براساس اعلام منابع جهانی، در حالی که بازارها انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو را کمتر کردند، قیمت طلا روز چهارشنبه حدود ۲۶۲۰دلار در هر اونس باقی ماند و در پایین‌ترین سطح خود در بیش از دو هفته گذشته قرار داشت. ثبات و کاهش بهای اونس طلا در بازار جهانی در پی کاهش نگرانی‌ها درباره داده‌‌‌ها و آمارهای ضعیف از وضعیت اشتغال در ایالات‌متحده آمریکا رخ داده است. ضمن آنکه در حال حاضر بازارها با احتمال ۸۹‌درصد پیش‌‌‌بینی می‌کنند که فدرال‌رزرو در ماه نوامبر کاهش متوسط ۲۵واحدی نرخ پایه (نرخ بهره) را اعمال کند، اما پیش‌تر احتمالات بالاتری از کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی تحلیلگران مطرح بود. با این حال، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار گزارش‌‌‌های جدید اقتصادی در روزهای پیش‌‌‌رو هستند تا بتوانند براساس اطلاعات جدید درباره تحولات احتمالی سیاست‌‌‌های پولی، پیش‌بینی‌‌‌های دقیق‌‌‌تری ارائه کنند. تحلیلگران بازار معتقدند بهای هر اونس طلا در بازار معاملات جهانی در حالی روز گذشته با نوسان منفی جزئی همراه بود که جذابیت پناهگاه امن طلا همچنان با ترس از ادامه و تشدید تنش‌‌‌ها در خاورمیانه، حمایت می‌شود.