تداوم صعود دارایی‏‏‌های طلایی؟

بازار طلای داخلی به تبعیت از طلای جهانی، روز گذشته (دوشنبه ۱۶مهر)، کار خود را با نوسان منفی جزئی قیمت آغاز کرد. در شرایطی که طی یک‌ماه اخیر، تحت‌تاثیر تحولات اقتصادی و غیراقتصادی بین‌المللی، قیمت آتی هر اونس طلای جهانی رکورد‌‌‌شکنی‌‌‌های پی‌‌‌در پی قیمتی را تجربه کرد و صعود خود را تا سطح بالای ۲‌هزار و ۶۹۰دلاری در روز اول  اکتبر ۲۰۲۴، ادامه داد، اما معاملات نقدی دیروز در بازار طلای جهانی و داخلی با کاهش جزئی بهای طلا آغاز شد و قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با نوسان منفی جزئی، تا سطح ۲‌هزار و۶۵۱دلار عقب‌‌‌نشینی کرد. این سطح نسبت به بهای اونس طلا در بازار جهانی در روز یکشنبه ۱۵مهر، افت ۰.۰۱درصدی داشت. هرچند بهای هر اونس طلای جهانی در معاملات آتی روز گذشته با رشد مثبت ۰.۱درصدی ۲‌هزار و۶۷۲دلار اعلام شد. نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی دیروز در مقاطعی صعودی و در برخی ساعات نزولی بود.

شروع بازار با افت قیمت‌ها     

تحت‌تاثیر عقبگرد قیمتی طلای جهانی در ساعات اولیه آغاز به کار بازار در روز گذشته، بازار طلای داخلی نیز با کاهش حدود نیم‌درصدی قیمت روزانه، بازگشایی شد و نرخ‌های آغازین صندوق‌های بورسی طلا و سکه نیز نسبت به یکشنبه ۱۵مهر، با بازدهی منفی یک تا ۲درصدی روبه‌رو شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلای بورسی که در روز یکشنبه نوسان روزانه ۳ تا بیش از ۴درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند، در معاملات روزگذشته، به طور متوسط تا ۲‌درصد نوسان منفی روزانه داشتند. این در حالی است که برآیند کارنامه یک‌ماهه دارایی‌‌‌های طلایی فیزیکی و بورسی نشان می‌دهد، این دارایی‌‌‌ها به‌طور متوسط در ۳۰روز اخیر (حدفاصل ۱۶شهریور تا ۱۶مهرماه امسال)، تحت‌تاثیر صعود بهای طلای جهانی و همچنین افزایش حاشیه امن سرمایه‌گذاری در بازار طلا نسبت به سایر بازارها و در ادامه گسترش تنش‌‌‌ها در خاورمیانه، سطوح قابل قبولی از بازدهی را تجربه کردند. تحت‌تاثیر این صعود، فعالان و تحلیلگران بازار طلا و همچنین مسوولان بورس‌کالا از افزایش جذابیت طلای غیرفیزیکی، در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا و سکه در بازار سرمایه طی روزها و هفته‌‌‌های اخیر خبر می‌دهند. پیش‌بینی‌‌‌ها درباره روند آینده نیز عمدتا بر ادامه مسیر ثبت بازدهی مثبت در این بازار در روزها و هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو متکی است.

با این حال، افزایش یا کاهش تنش‌‌‌های اخیر خاورمیانه، در کنار انتظار بازار برای تصمیمات جدید فدرال‌رزرو به‌منظور کاهش مجدد نرخ بهره در ایالات‌متحده و همچنین انتشار آمارهای اقتصادی جدید بین‌المللی، به‌عنوان مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار دارایی‌‌‌های طلایی اعم از فیزیکی و بورسی در روزهای آینده، شناخته می‌شود. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، با ادامه تنش‌‌‌ها در خاورمیانه و گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های مربوط به نحوه اقدام هر دو طیف درگیر در اقدام نظامی اخیر در منطقه، همچنین تحت‌تاثیر شرایط اقتصاد بین‌المللی، بازار طلا کماکان با چشم‌‌‌انداز بازدهی مثبت روبه‌روست.  بررسی میزان بازدهی یک‌ماهه صندوق سرمایه‌گذاری طلای لوتوس، به عنوان بزرگ‌ترین صندوق طلای بورسی، نشان‌دهنده متوسط روزانه رشد ۰.۷درصدی بهای واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق در بازه زمانی ۱۶شهریور تا ۱۶مهرماه است. ضمن آنکه در فاصله این بازه زمانی (۱۶شهریور تا ۱۶مهر) بهای هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق معادل ۱۵.۸‌درصد رشد داشته است. تعداد معاملات این صندوق نیز در این بازه زمانی (۱۶شهریور تا ۱۶مهر)، نزدیک به ۸۹‌درصد افزایش داشته است. این در حالی است که ثبت رکوردهای جدید قیمت در بازار معاملات طلای جهانی از یک‌سو، افزایش جذابیت صندوق‌های طلا و به طور کلی دارایی‌‌‌های طلایی فیزیکی و بورسی به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌‌‌ها و همچنین تشدید تنش‌‌‌ها در منطقه خاورمیانه در روزهای اخیر به ثبت بازدهی مطلوب در این صندوق و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشابه منجر شد؛ به‌طوری که در روز ۷مهرماه بازدهی روزانه ۴درصدی و در روز ۱۵مهر بازدهی بیش از ۳درصدی (روزانه) برای این صندوق ثبت شد. متوسط بازدهی روزانه این صندوق (لوتوس)، در ۱۶روز ابتدای مهرماه نیز ۱.۱‌درصد بوده است. ضمن آنکه در دو هفته اول مهرماه، ‌‌‌به طور متوسط بهای هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری طلای لوتوس حدود ۱۱‌درصد رشد داشته است.

فرضیه محتمل برای آینده

تحلیلگران بازار طلا روند پیش‌‌‌رو برای بازار طلا اعم از فیزیکی و بورسی را روندی همراه با رشد قیمت‌ها پیش‌بینی می‌کنند. به اعتقاد آنها همه مولفه‌‌‌هایی که می‌‌‌تواند بازار طلا و سطح قیمت‌ها در بازار دارایی‌‌‌های طلایی و بورسی را تحت‌تاثیر قرار دهد، سیگنال رشد قیمت را مخابره می‌کند. هر چند ممکن است تحت‌تاثیر انتشار اخبار مربوط به تنش‌‌‌های منطقه یا آمارهای اقتصادی بین‌المللی روند رشد روزانه با افت و خیزهایی همراه شود، اما برآیند کلی روند قابل انتظار برای این بازار، بر پایه ادامه مسیر رشد استوار است. البته در صورت عدم‌وقوع رویدادهای غیرمنتظره، در وضعیت کلی، این رشد‌‌‌ها هیجانی نخواهد بود. این در حالی است که برخی گزارش‌‌‌ها از منابع خبری دنیا از احتمال وقوع رویدادهایی خبر می‌دهد که می‌‌‌تواند مسیر صعود طلا در بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار دهد. براساس این گزارش‌‌‌ها، قیمت طلا در ابتدای معاملات روز دوشنبه، ۷ اکتبر ۲۰۲۴، به زیر ۲‌هزار و ۶۵۰دلار در هر اونس کاهش یافت و پس از بروز نشانه‌‌‌هایی از بهبود شرایط بازار کار در ایالات‌متحده آمریکا، عقب‌نشینی خود را از بالاترین رکورد ادامه داد. براساس آخرین گزارش‌‌‌ها، تعداد مشاغل در ماه سپتامبر حدود ۲۵۴هزار شغل افزایش یافت که برای گروهی بیش از حد انتظار بود؛ در حالی که نرخ بیکاری به طور غیرمنتظره به ۴.۱‌درصد کاهش یافت. این داده‌‌‌ها نگرانی‌ها در مورد تضعیف بازار کار پس از گزارش‌‌‌های ماه‌‌‌های گذشته را کاهش داد. این در حالی است که نرخ‌های بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری دارایی‌های شمش بدون بهره را کاهش می‌دهد. 

بازارها اکنون منتظر آخرین صورتجلسه فدرال‌رزرو در روز چهارشنبه ۹ اکتبر ۲۰۲۴ و همچنین انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در روز پنج‌شنبه ۱۰ اکتبر برای راهنمایی بیشتر هستند. در همین حال، حمایت از سوگیری صعودی برای طلا، جایگاه آن به‌عنوان یک دارایی امن است که با افزایش تنش‌‌‌ها در خاورمیانه، بیش از پیش تقویت می‌شود. براساس این گزارش‌‌‌ها، بهبود آمارهای کار و اشتغال در گزارش‌‌‌های جدید منتشرشده از سوی اقتصاد اول دنیا و انتظار برای انتشار داده‌‌‌های قوی‌‌‌تر، در کنار شرایط تنش نظامی در خاورمیانه، علاوه بر اینکه فرضیه صعود طلا به عنوان یک بازار امن را تقویت می‌کند، در عین حال، صعود آرام و غیرهیجانی دارایی‌‌‌های طلایی را به عنوان محتمل‌‌‌ترین فرضیه پیش‌‌‌رو برای آینده این بازار، ‌‌‌ مطرح می‌کند. تحلیلگران داخلی نیز تحولات منطقه و همچنین ریسک‌‌‌های غیراقتصادی را مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در تغییرات این بازار طی روزها و هفته‌‌‌های آینده می‌‌‌دانند.