مرکز خدمات فولاد ایران - بازار ورق سرد جنوب غرب چین یک ماه اخیر در رکود بوده است. انتظارات تجار از رونق بازار آگوست کاهش یافته، زیرا مصرف صنایع که در حال حاضر ضعیف است ماه آینده ضعیف‌تر می‌شود. برخی از خودروسازان و سازندگان ماشین‌آلات در این منطقه تعمیرات سالانه را ماه آینده آغاز می‌کنند. از آنجایی که تقاضای نهایی کاهش یافته برخی از تولید‌کننده‌‌ها سعی دارند فروش به تجار را افزایش دهند، از این رو شاید موجودی ورق سرد هفته‌‌های آتی کاهش یابد، ولی تجار نیز نگرانند که افزایش موجودی انبار‌‌ها به رکود بازار بیفزاید.

قیمت پیشنهادی ورق سرد ۸۲۵ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است. پایین بودن موجودی‌‌ها اجازه افت قیمت بیشتر را نداده و عرضه کارخانه‌‌ها به بازار نقدی هفته‌‌های آتی شاید بالا برود. اغلب تجار معتقدند کارخانه‌‌ها سرانجام مجبورند تولید ورق سرد را کاهش دهند، چون قیمت‌‌های فعلی برایشان سودی ندارد. برای هر کارخانه به طور متوسط تولید یک تن ورق سرد ۸۳۹ دلار با حساب مالیات بر ارزش افزوده هزینه می‌برد.

در ماه ژوئن چین حدود ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تن ورق سرد تولید کرد که معادل ۱۶۴ هزار تن در روز بود و ۶ درصد نسبت به ماه مه رشد داشت.

بازار ورق ترکیه

در همین حال با افت ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار، فعالیت بازار ورق این کشور کاهش یافته است. ظاهرا عرضه‌کننده‌‌ها نیز همچون خریداران قبل از هر حرکتی ترجیح می‌دهند روند قیمت‌‌ها و نرخ ارز مشخص شود.

به نظر برخی افزایش ارزش دلار شاید موجب شود برخی از عرضه‌کنندگان ورق ترکیه سعی کنند از موجودی انبار‌‌ها به سرعت خلاص شوند چون اگر پول نقد در دست داشته باشند سود بیشتری کسب می‌کنند. شاید این امر به کاهش قیمت‌‌ها بینجامد.منابع دیگر معتقدند تجار به راحتی مشتری پیدا نمی‌کنند چون تقاضا ضعیف است و انتظار می‌رود ماه آگوست به دلیل رسیدن ماه رمضان و برنامه تعطیلی کارخانه‌‌های مصرف‌کننده فولاد برای تعمیرات، بازار ساکت باشد. از این رو قیمت‌‌ها تا سپتامبر که بازار مجددا فعال شود در این سطوح فعلی باقی خواهد ماند. قیمت فعلی بازار ورق گرم در ترکیه ۷۱۰ تا ۷۵۰ دلار است که نسبت به هفته قبل تغییری نکرده است. معامله چندانی نیز بسته نشده است. مشکلات اقتصادی اروپا بر ترکیه اثر منفی خواهد گذاشت، زیرا اتحادیه اروپا اصلی‌ترین مقصد صادراتی ترکیه است.

بازار ورق سی‌آی‌اس

در همین راستا تولید‌کنندگان اسلب سی‌آی‌اس مجبور شده‌اند برای قراردادهای فصل سوم قیمت‌‌ها را به میزان چشمگیری کاهش دهند. این تخفیف‌‌ها امکان معامله با آمریکای شمالی و ترکیه را فراهم ساخته، ولی اروپا همچنان تمایلی به خرید ندارد و جنوب شرق آسیا هنوز به امید افت بیشتر قیمت‌‌ها نشسته است.

قیمت اسلب سی‌آی‌اس نسبت به اوایل جولای ۳۰ تا ۵۰ دلار افت داشته و تولید آگوست به ترکیه و آمریکای شمالی ۶۱۰ دلار فوب تحویل سپتامبر فروخته شده که به ترتیب ۶۳۵ تا ۶۴۰ دلار سی‌اند‌اف و ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار سی‌اند‌اف خواهد بود. جنوب شرق آسیا به دنبال خرید در ۵۹۰ دلار فوب است و چه بسا تولید‌کننده‌‌ها به زودی این قیمت را بپذیرند. بازار صادرات فولاد سی‌آی‌اس در کل روز‌‌های اخیر روندی مشابه هفته قبل داشته است. ورق گرم اوکراین بالا رفت و ورق سرد روسیه نیز رشد داشت. در کل کارخانه‌‌ها مدعی هستند که تا ماه آگوست پیش فروش کرده‌اند و اصراری به افزایش صادرات از طریق کاهش قیمت ندارند. از طرفی سیاست‌‌های دولت طرفدار رفع نیاز داخلی است تا افزایش صادرات. در این راستا معافیت‌‌های مالیاتی بازار داخلی را رونق داده است. شاید پایان فصل سوم همزمان با اتمام تعطیلات تابستانی اروپا و ماه رمضان، بازار صادرات سی‌آی‌اس رونق بیشتری گیرد که البته موقتی خواهد بود.