تداوم رشد یکپارچه قیمت‌های پایه

 در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد اختلالات احتمالی عرضه در خاورمیانه، قیمت‌های آتی نفت خام برنت روز یکشنبه با ۰.۵‌درصد افزایش به بالای ۷۸دلار به ازای هر بشکه رسید که بالاترین سطح طی پنج‌هفته اخیر به حساب می‌‌‌آید. قیمت نفت در پی افزایش تنش‌‌‌ها در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاد و در همین حال مناطق دارای نفت نیز با این موضوع درگیر هستند. ظرفیت مازاد تولید اوپک و ثبات عرضه جهانی نفت خام، نگرانی‌ها در خصوص عرضه را کاهش داد. در سمت تقاضا، شاخص‌‌‌های قوی اقتصاد ایالات‌متحده، انتظارات برای افزایش تقاضای سوخت را تقویت کرده است.

داده‌‌‌های مثبت بازار کار در اوایل این هفته، خوش‌بینی را پیش از گزارش مشاغل حیاتی افزایش داد. در هفته گذشته، شاخص جهانی برنت بیش از ۹‌درصد افزایش یافت. از این‌رو قیمت پایه انواع محصولات پتروشیمی در بازار جهانی تحت‌تاثیر رشد شاخص برنت افزایشی شدند و هم‌زمان با اتفاق‌‌‌ها در منطقه خاورمیانه نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله نیز به مسیر صعودی خود ادامه داد که این دو موضوع موجب شد تا در دومین هفته از مهرماه قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری و شیمیایی با رشد همراه باشد.  قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه ۱۵مهرماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته‌‌‌اند.

نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای هجدهمین هفته متوالی حدود ۴۲۴تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌ای از ۴۶‌هزار و ۵۴۰تومان در روز ۸ مهرماه به ۴۶‌هزار و ۹۶۴تومان در روز ۱۵مهرماه رسید و با ۰.۹‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو موجب افزایش قیمت پایه ۹۶‌درصد از محصولات پتروشیمی شد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در کانال نزولی قرار دارند و از طرفی قیمت نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای به مسیر رشد تدریجی خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است.

قیمت‌های پایه ۹۶‌درصد از محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافتند که تغییر قیمت این کالاها به میزان رشد دلار بود و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی این محصولات بدون تغییر باقی مانده‌‌‌اند یا در کانال کاهشی قرار دارند.

7 copy

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 15مهرماه نشان می‌دهد که 96‌درصد محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین قیمت PVC E6834  با 3.2‌درصد رشد معادل یک‌هزار و 606تومان به 51‌هزار و 243تومان رسید. PVC S65 طی هفته جاری با 3.2‌درصد رشد قیمت پایه در رده دوم این گروه قرار گرفت. در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، اکریلونیتریل بوتادین استایرن 0150 با 1.3‌درصد افت، تنها کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته یک‌هزار و 47تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده است. قیمت جهانی این محصول پلیمری نسبت به هفته گذشته 40دلار به ازای هر تن کاهش قیمت را گزارش می‌کند.

به‌طور کلی 96‌درصد گروه محصولات پلیمری با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای اتفاق افتاده است. دلار 28‌هزار و 500تومانی که مبنای قیمت‌گذاری‌‌‌ برخی از محصولات پلیمری بود، برای همیشه حذف شد و از این‌رو همه محصولات این گروه به صورت یکپارچه تحت‌تاثیر نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله‌‌‌ای با قیمت 46‌هزار و 964تومان قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند. در گروه کالایی شیمیایی‌‌‌ها نیز 96‌درصد گروه‌‌‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و زایلین مخلوط با 8.2‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد. روز 15مهرماه قیمت پایه این محصول 33‌هزار و 617تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد و گاز بوتان با 5.1‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌‌‌های گروه شیمیایی‌‌‌ها قرار گرفت.

 اسید استیک با 0.2‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییر 424تومانی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای رقم خورده است. این در حالی است که قیمت‌های پایه در بازار جهانی تحت‌تاثیر شرایط ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه در کانال صعودی قرار گرفته‌‌‌اند.

رونق معاملات در رینگ فیزیکی پتروشیمی‌‌‌ها

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی طی هفته دوم پاییز نشان می‌دهد این بازار میزبان 128‌هزار و 833تن انواع محصول پلیمری بود که با استقبال 189‌هزار و 343تنی مواجه شد و در نهایت 107‌هزار و 377تن از این محصول مورد معامله قرار گفت. به عبارت دیگر، در بازه زمانی 7 تا 13مهرماه 83‌درصد از حجم عرضه محصولات پلیمری به فروش رسید.

مقایسه آمار رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی هفته دوم پاییز با هفته پیش از آن نشان می‌دهد که حجم عرضه و معاملات به ترتیب 4‌درصد و 1.3‌درصد افزایش را به ثبت رسانده است. این در حالی است که قیمت پایه محصولات پلیمری طی هفته گذشته صعودی بوده و این موضوع مانع از معاملات در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نشده است. همچنین بررسی رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی نشان می‌دهد که در این بازار 66‌هزار و 358تن انواع محصول شیمیایی عرضه شد که با تقاضای 51‌هزار و 590تنی مواجه شد و 38‌هزار و 577تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت. مقایسه حجم عرضه و معاملات محصولات شیمیایی طی هفته دوم و اول مهرماه 3‌درصد و 18‌درصد رشد داشته و این در حالی است که میانگین قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز در کانال صعودی قرار داشت.