گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: حسن مصیب‌زاده، مدیر عامل ذوب آهن البرز تاکستان خواستار حذف وثیقه از سوی شبکه بانکی به صنعتگران به منظور تامین مواد اولیه شد. وی درخصوص اختصاص ۱۰ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش صنعت و معدن با نرخ سود کمتر از ۷ درصد، افزود: اعطای این تسهیلات تا زمانی که در ازای آن خواستار وثیقه از سوی صنعتگر هستند مشکلی را حل نخواهد کرد.مصیب زاده تصریح کرد: بسیاری از تولید کنندگان فولادی توان پرداخت وثیقه‌های سنگین را ندارند و این امر آنها را با مشکل مواجه می‌کند. وی با اشاره به سرمایه بر بودن واحدهای فولادی خاطرنشان کرد: شبکه بانکی باید در ازای پرداخت تسهیلات به صنعتگران ابتدا اعتبارسنجی کند و براساس میزان اعتبار آنها، نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کند. مدیر عامل ذوب‌آهن البرز در خصوص اجرای طرح گمبرون که تاکنون منتظر تشکیل صندوق توسعه ملی و اختصاص به منظور اختصاص تسهیلات بود، گفت: به محض پرداخت تسهیلات از سوی صندوق فوق، این پروژه عملیاتی خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه به منظور اجرایی شدن طرح‌های صنعتی نیاز به پرداخت وثیقه از سوی صنعتگر نیست، افزود: در این گونه موارد خود طرح در گرو شبکه بانکی قرار می‌گیرد.

در این میان مدیرعامل بانک صنعت و معدن از اختصاص ۱۰ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صنعتگران با دستور رییس‌جمهوری خبرداد و گفت: نرخ سود این تسهیلات بسیار کمتر از ۷ درصد است.