گروه بورس کالا - در شرایطی که نزدیک ۲۱ هزار تن شکر در تالار بورس عرضه شد، اما به دلیل نبود توافق دو طرف معامله دادوستدی برای این کالا صورت نگرفت، براساس اعلام بازار قرار است امروز بار دیگر عرضه این کالا همانند روز گذشته از سر گرفته شود. روز گذشته در تالار کشاورزی ۲۱ هزار تن شکر سفید به صورت نقدی وارد بازار شد که در پایان به دلیل نبود توافق دو طرف معامله، دادوستدی برای آن انجام نشد. محدوده قیمتی برای شکر در بازار از یک هزار و ۲۵۰ تومان تا یک هزار و ۸۲۰ تومان بود. براساس گفته معامله گران، به دلیل نبود التهاب در بازار و انجام تعرفه ۱۰ درصدی واردات شکر، قیمت‌ها باید تا حدودی تعدیل پیدا کند به همین دلیل خریداران سطح قیمتی را پایین تر از یک هزار و ۴۰ تومان اعلام کردند، این در شرایطی بود که فروشندگان بر این باورند سطح قیمتی شکر در بازارهای جهانی بالا است و نرخ اعلامی‌آنان با توجه به این سطح مناسب است.

نبود توافق بر سر قیمت نهایی برای خرید و فروش باعث شد در نهایت برای این محصول دادوستدی صورت نگیرد. فعالان بازار معتقدند عامل اصلی نبود معامله به دلیل لجبازی دو طرف معامله بوده و انتظار می‌رود با عرضه دوباره همین ۲۱ هزار تن شکر در معاملات امروز، دادوستد این محصول از سرگرفته شود.

البته به نظر می‌آید تعرفه اعمال شده شکر به دلیل مراحل اداری و ثبت سفارش کالا نزدیک ۲ ماه زمان ببرد به همین دلیل تنها تاثیری که تعرفه‌ها روی بازار می‌گذارد به صورت روانی است. همچنین عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران، در رابطه با آنلاین شدن تالار مشهد برای محصولات کشاورزی همچون زعفران و زیره گفت: از روز گذشته هماهنگی برای آنلاین شدن تالار مشهد انجام شده و امیدواریم از روز شنبه شاهد همزمان معاملات تالار مشهد در تهران نیز باشیم.

وی یکی از دلایلی را که باعث شد زعفران در روز شنبه هفته جاری معامله نشود، مشکلات مربوط به آی تی و نرم‌افزاری تالار مشهد عنوان کرد.