تداوم فاز انقباضی چین

 داده‌‌‌های منتشرشده از سوی اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که فعالیت کارخانه‌‌‌های چین در ماه سپتامبر برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته است، چراکه دومین اقتصاد بزرگ جهان در تلاش برای احیای شتاب رشد اقتصادی خود است. براساس همین داده‌‌‌ها، شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید در ماه سپتامبر به ۴۹.۸واحد رسید، این در حالی است که در ماه اوت ۴۹.۱واحد، در ماه ژوئیه ۴۹.۴واحد و در ژوئن ۴۹.۵واحد اعلام شده بود.

شاخص مدیران خرید صنعتی چین (PMI) بالاتر از ۵۰واحد نشان‌دهنده گسترش فعالیت است، در حالی که قرائت زیر آن سطح نشان‌دهنده انقباض اقتصاد است. شاخص مدیران خرید صنعتی چین اعلام‌شده در ماه سپتامبر از ۴۹.۵واحد مورد انتظار اقتصاددانان نظرسنجی رویترز   بیشتر بود و ۴۹.۸واحد اعلام شد. در این راستا ژائو چینگه، آمارگیر ارشد  NBSگفت: با افزایش PMI به ۴۹.۸درصد، وضعیت اقتصادی بهبود یافته و فعالیت‌‌‌های تولیدی سرعت بیشتری گرفته است و تولید تجهیزات پیشرفته همچنان پیشرو است.

ضعف در میزان سفارش‌های خارجی چین

با این حال، طبق نظرسنجی گردآوری‌شده توسط کارشناسان و فعالان اقتصادی PMI Caixin چین ۴۹.۳واحد اعلام شد، در حالی که این شاخص در ماه اوت ۵۰.۴واحد بود. داده‌‌‌های Caixin منتشرشده در روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر نشان می‌دهد که بخش تولید چین شدیدترین انقباض خود را در ۱۴ماه گذشته در این ماه تجربه کرده که ناشی از کاهش تقاضا و تضعیف بازار کار رقم خورده است.

همچنین اریکا تای، مدیر تحقیقات کلان در گروه بانکداری سرمایه‌گذاری Maybank، عنوان کرد: شاخص Caixin تمایل بیشتری به سمت صادرکنندگان و شرکت‌های بخش خصوصی دارد که فرورفتن در سفارش‌های جدید غیرمنتظره نیست. ۴۹.۳واحد اعلام‌شده برای شاخص مدیران خرید صادراتی چین نشان می‌دهد که میزان سفارش‌های خارجی برای محصولات اساسی در چین روند کاهشی داشته است و از این‌رو علاوه بر میزان تقاضای داخلی مشتریان خارجی نیز تمایلی به خرید محصول چینی ندارند.

طی سال‌جاری تولیدکنندگان درگیر رقابت شدید قیمتی برای افزایش حجم بوده‌‌‌اند و این تمایل به خریدار برای انبارسازی انجام شده است. آخرین داده‌‌‌ها نشان می‌دهد، معامله‌‌‌گران آنچه را که برای کوتاه‌مدت نیاز دارند، خریداری کرده‌‌‌اند.

به دلیل کاهش طولانی‌مدت رشد اقتصادی و بحران املاک در چین که تقاضای داخلی را کاهش داده است، شرایط منفی برای بخش تولید همچنان رو به افزایش است. در همین حال، محدودیت‌های غرب بر صادرات چین، از جمله خودروهای برقی، بر نگرانی‌ها افزوده است. این داده‌‌‌ها جدیدترین اطلاعات از نشانه‌‌‌های اقتصادی ناامیدکننده چین را نشان می‌دهد. دومین اقتصاد بزرگ دنیا همچنان با تقاضای ضعیف داخلی، رکود در بخش مسکن و افزایش بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

براساس داده‌‌‌های منتشرشده توسط اداره ملی آمار چین، سود صنعتی چین در ماه اوت ۱۷.۸‌درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش در بیش از یک‌سال گذشته به حساب می‌‌‌آید.خرده‌‌‌فروشی، تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری شهری چین همگی با سرعت کمتری نسبت به پیش‌بینی‌‌‌ها در ماه گذشته رشد کردند و خرده‌‌‌فروشی ۲.۱‌درصد و تولید صنعتی ۴.۵‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

7 copy

چشم‌‌‌انداز مثبت اقتصاد با سیاست‌‌‌های محرک

هفته گذشته، دولت چین تلاش‌‌‌های خود را برای تقویت رشد اقتصادی ضعیف این کشور تشدید کرد. بانک خلق چین نسبت ذخایر الزامی یا RRR و مقدار پول نقدی را که بانک‌ها باید به عنوان ذخیره داشته باشند، نیم واحد درصد کاهش داد. همچنین نرخ بازخرید معکوس هفت‌روزه را از 1.7‌درصد به 1.5‌درصد کاهش داد.

رهبران ارشد چین روز پنج‌شنبه همچنین نشستی در سطح بالا به ریاست رئیس‌جمهور شی جین پینگ تشکیل دادند و در آن خواستار پایان دادن به کاهش دارایی شدند و بر لزوم حمایت از سیاست‌‌‌های مالی و پولی قوی‌‌‌تر تاکید کردند. اندی روتمن، استراتژیست سرمایه‌گذاری در Matthews International Capital Management، خاطرنشان کرد که آخرین نظرسنجی PMI قبل از برنامه‌‌‌های محرک در هفته گذشته انجام شده است، اما حتی اگر اینطور نبود، این فرصت خوبی است تا فکر کنیم این کار به زمان نیاز دارد. این تنها بخش کوچکی از فرآیند تلاش برای بازگرداندن اعتماد در میان مصرف‌کنندگان و کارآفرینان چینی است.

پس از این برنامه‌‌‌ها، بازارهای سهام چین افزایش یافتند و بازارها بهترین هفته خود را در تقریبا 16سال گذشته ثبت کردند. شاخص‌‌‌های سهام در آسیا روز سه‌‌‌شنبه اول اکتبر بیشترین سطح کاهش طی دوسال و نیم اخیر را تجربه کردند. به دنبال اظهارات تندروانه جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو که گمانه‌زنی‌‌‌ها برای کاهش شدید نرخ بهره را منتفی کرد، دلار آمریکا تثبیت شد، در حالی که تنش در خاورمیانه همچنان بر بازار سایه انداخته است. قیمت نفت تقریبا ثابت است و طلا زیر قیمت بالاترین رکورد هفته گذشته معامله شد؛ چراکه سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات بازار کار آمریکا برای شفافیت بیشتر در مورد سرعت کاهش نرخ بهره آمریکا هستند. بهای معاملات آتی شاخص برنت با 0.11‌درصد افزایش به 71دلار و 78سنت رسید و هر اونس طلا با 0.11‌درصد افزایش به 2637دلار رسید.

فلزات اساسی صعودی شدند

برخی پیش‌بینی‌‌‌های مثبت در نتیجه ارائه بسته محرک پولی جامع از سوی دومین اقتصاد بزرگ دنیا، در اولین روز اکتبر اثر خود را بر روی بازارهای جهانی متاثر از اقتصاد چین، منعکس کرد. از آن جمله می‌‌‌توان به رشد بهای سنگ‌‌‌آهن، آلومینیوم، نیکل و طلا در معاملات روز گذشته اشاره کرد. بهای مس هم اگرچه در معلاملات دیروز اول اکتبر 2024 به صورت جزئی کاهش یافت، اما این کاهش بعد از رشد قابل‌توجه بهای فلز سرخ معادل 8‌درصد در ماه سپتامبر، پس از اعلام سیاست‌‌‌های جدید چین به‌منظور تحریک افزایش تقاضا، صورت گرفته است. چشم‌‌‌انداز قیمتی این فلز پرکاربرد هم براساس تحلیل‌‌‌های کارشناسی جهانی مثبت ارزیابی می‌شود. براساس گزارش‌‌‌های جهانی از جمله گزارش وب‌سایت خبری وتحلیلی trading economics، قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با محتوای آهن 62‌درصد در ابتدای اکتبر (دیروز، سه‌شنبه) به 94دلار رسید، زیرا بسته محرک جامع پکن چشم‌‌‌انداز تقاضا را در چین به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی این ماده معدنی و صنعتی، افزایش داد. در آخر هفته، چین قوانین را برای خریداران مسکن تعدیل کرد و برای حمایت از بازار مسکن که در محاصره شرایط رکودی قرار دارد، به سمت کاهش نرخ وام مسکن حرکت کرد که نشان‌‌‌دهنده افزایش احتمالی تقاضا برای مصالح ساختمانی است. بانک خلق چین همچنین هفته گذشته نسبت ذخایر الزامی بانک‌ها را نیم واحددرصد کاهش داد که انتظار می‌رود یک‌تریلیون یوآن سرمایه آزاد کند و نرخ‌های کلیدی میان‌مدت و کوتاه‌مدت را برای تشویق به استقراض و افزایش نقدینگی کاهش داد. علاوه بر این، فدرال‌رزرو آمریکا در ماه گذشته نیم واحد درصد نرخ بهره را کاهش داد و از افت بیشتر خبر داد و چشم‌‌‌انداز اقتصاد جهانی را تقویت کرد. همچنین، کل موجودی سنگ‌آهن در سراسر بنادر چین به کاهش ادامه داد، در حالی که تامین محموله‌های سنگ‌آهن از ارائه‌‌‌دهندگان کلیدی این محصول در استرالیا و برزیل هم روند کاهشی داشت.

روند افزایشی قیمت فلز نقره‌‌‌ای

بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی نیز روز سه‌شنبه اول اکتبر 2024 افزایش یافت. براساس آمارهای معاملات آلومینیوم در بورس فلزات لندن، قیمت هر تن آلومینیوم به 2هزار و 636دلار افزایش یافت. آلومینیوم از ابتدای سال 2024، 254دلار به ازای هر تن یا 10.65‌درصد افزایش یافته است. از نظر تاریخی، آلومینیوم در مارس سال 2022 به بالاترین سطح خود یعنی 4‌هزار و 103دلار رسید. نیکل نیز تحت‌تاثیر سیاست‌‌‌ها و اعلام خبرهای جدید از اقدامات تازه چین به‌خصوص در حوزه املاک، با نوسان مثبت قیمتی همراه شد.

گزارش‌‌‌ها حاکی است، در معاملات آتی بهای نیکل به 17‌هزار و 690دلار به ازای هر تن افزایش یافت و به بالاترین حد در بیش از سه‌ماه گذشته رسید، زیرا فلزات اساسی در پشت تهاجمی‌‌‌ترین محرک چین از زمان همه‌گیری کرونا افزایش یافت و چشم‌‌‌انداز تقاضا را تقویت کرد. بانک مرکزی چین برنامه‌‌‌هایی را برای کاهش هزینه‌‌‌های استقراض، تزریق وجوه بیشتر به اقتصاد و کاهش بار بازپرداخت وام مسکن، ازجمله کاهش هزینه‌‌‌های وام میان‌مدت برای بانک‌ها اعلام کرد.

در همین حال، وزارت کار ایالات‌متحده نگرانی‌هایی را در مورد کار اجباری در صنعت نیکل اندونزی مطرح کرد و اولین بار است که نیکل اندونزی به فهرست بهره‌برداری اضافه می‌شود.  روز سه‌شنبه اول اکتبر، اگرچه بهای مس در بازارهای جهانی نوسان جزئی منفی را تجربه کرد، اما به طور کلی مس در یک‌ماه اخیر رشد قابل‌توجهی را به لحاظ سطح قیمت‌ها تجربه کرد. روز گذشته، در معاملات آتی مس، قیمت‌ها پس از کاهش یک‌درصدی نسبت به ‌روز دوشنبه، به حدود 4.5دلار به ازای هر پوند کاهش یافت، چراکه معامله‌‌‌گران پس از سه‌هفته افزایش متوالی سود خود را از جدول خارج کردند. فلز سرخ در ماه سپتامبر بیش از 8‌درصد افزایش قیمت داشت؛ چراکه کاهش 0.5واحد درصدی نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا و بسته محرک پولی جامع چین، چشم‌‌‌انداز اقتصاد جهانی را تقویت کرد. رونمایی از سیاست‌‌‌های جدید چین در راستای کمک به خروج بازار مسکن از شرایط رکودی و کاهش نرخ بهره وام‌‌‌های مسکن، نشان‌‌‌دهنده افزایش احتمالی تقاضا برای مصالح ساختمانی مانند مس است.