عقب‌نشینی خریداران از رینگ پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: خبر کاهش ۱۰ درصدی نرخ‌های پایه رینگ پتروشیمی را دیروز با کاهش تقاضا همراه کرد و به این ترتیب اکثر محصولات پتروشیمی وارد زمان مچینگ شدند.

این در حالی است که به گفته فعالان اقتصادی بیشتر کالاهای حساس و مهم روز یکشنبه در تالار بورس کالا عرضه شده بودند و در این روز تنها برخی از محصولات با رقابت همراه شدند. در این روز کارگزاران برای خرید ۷۲۴۰ و PET‌ها به رقابت پرداختند. اگر چه در این روز محدودیت خرید ۱۰۰۰ تن از هر کالای پتروشیمی بر کارگزاری‌ها وجود داشت، اما به گفته بسیاری از فعالان بازار و بورس با وجود رکود در بازار پلیمری‌ها و همچنین فرا رسیدن ماه رمضان این موضوع منطقی به نظر نمی‌رسد، البته برخی از آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند با پایان یافتن ماه رمضان بازار پتروشیمی نیز دچار تحرک بیشتری شود. به اعتقاد این گروه شروع افت قیمت‌های پایه در رینگ پتروشیمی می‌تواند آغازگر دوباره ایجاد سهمیه‌بندی‌ها در بورس کالا باشد.

در این روز شایعه تغییر سقف قیمت برای محصولات پتروشیمی نیز در بازار جریان داشت. برخی از فعالان بازار و بورس می‌گویند: احتمال دارد سقف قیمت برای محصولات پتروشیمی از فوب منهای ۵ درصد در هفته‌های آتی به فوب تغییر کند. با این حال همچنان بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند با وجود اینکه معیار نرخ‌گذاری از سوی بازرگانی پتروشیمی فوب خلیج فارس اعلام می‌شود، اما همچنان کالاهایی وجود دارند که نرخ مشخصی از آنها وجود ندارد. با این حال در این روز رینگ پتروشیمی با کاهش تقاضا و در نهایت تردید خریداران روبه‌رو شد. برخی از فعالان بازار و بورس می‌گویند: خبر کاهش قیمت‌ها اگر چه بازار را تحت تاثیر قرار داد، اما با وجود رکود ادامه دار در بازار محصولات پتروشیمی در این روز بیشتر خریداران رغبتی به خرید کالاها نداشتند؛ چرا که آنها در خصوص روزهای آینده چشم‌انداز مشخصی ندارند و بیشتر خریداران درانتظار روزهای آتی هستند. به گفته فعالان بازار شروع افت قیمت‌ها از روز چهارشنبه شامل بیشتر محصولات پتروشیمی می‌شود، اکثر کالاها به گفته این گروه ۱۰ تا ۱۴ درصد افت قیمت را تجربه کرده اند. این در حالی است که پی وی سی با افت ۱۷ درصدی قیمت روبه رو شده است.

با این حال ناظر تالار در این روز خبر کاهش قیمت‌ها را در رینگ پتروشیمی اعلام کرد و به این ترتیب بیشتر خریداران برای معامله دچار تردید شدند. تنها کالایی که در این روز سقف قیمت را تجربه کرد و توسط ناظر تالار تسهیم به نسبت شد، ۰۰۳۵ پتروشیمی بندرامام بود. پی وی سی پتروشیمی بندرامام نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۱۵۳ تومان عرضه و توسط کارگزاران خریداری شد و تنها ۳۸۰ تن از این کالا وارد زمان مچینگ شد.

همچنین برخی از فعالان بازار و بورس به عدم ارائه شماره حواله خرید محصولات مارون که هفته گذشته معامله شده بود، معترض بودند.