گروه بورس کالا- طی شش ماهه نخست امسال تولید فولاد با رشد 6/7 درصدی به 757 میلیون و 771 هزار تن رسید. در همین حال میزان تولید فولاد خام جهان در سال 2009 که دوره رکود بازار محسوب می‌شود معادل 551 میلیون و 181 هزار تن بود. فولاد در 6 ماه نخست امسال بیشترین میزان تولید را از آن خود ثبت کرد. رشد تولید فولاد خام چین به رغم محدودیت در تولید و از رده خارج شدن تولید‌کنندگان قدیمی همچنان با تولید 350 میلیون و 543 هزار معادل 6/9 درصد بود.

این کشور در ماه ژوئن موفق شد تا ۵۹ میلیون و ۹۳۲ هزار تن فولاد تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۱۱ درصد بود. ژاپن نیز با تولید ۵۴ میلیون و ۷۱ هزار تن فولاد خام رتبه دوم تولید‌کنندگان را کسب کرد. این رتبه در حالی کسب شد که ژاپن بعد از سونامی هنوز قادر نشده طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده فولاد تولید کند به این علت رشد تولید فولاد این کشور در ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی بوده و معادل ۹/۰ بود. میزان افت تولید این کشور در ماه ژوئن نیز نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۵ درصد بود.
آمریکا نیز به عنوان سومین تولید‌کننده بزرگ فولاد جهان در 6 ماه نخست سال‌جاری میلادی موفق به تولید 42 میلیون و 654 هزار تن فولاد خام شد. در همین حال رشد تولید فولاد این کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 3/4 درصد بود. میزان تولید فولاد خام این کشور در ماه ژوئن 7 میلیون و 213 هزار تن شد که به نسبت ژوئن سال 2010 معادل 7/1 درصد رشد داشت.
رشد ۱۲ درصدی تولید فولاد در ایران
ایران نیز در بین تولید‌کنندگان خاورمیانه که از سوی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد کشور بدون در نظر گرفتن ترکیه محاسبه می‌شود رتبه نخست را کسب کرد و در 6 ماهه نخست سال‌جاری میلادی موفق شد تا 6 میلیون و 633 هزار تن فولاد خام تولید کند این میزان تولید با رشد 6/11 درصدی همراه بود. این در حالی است که میزان تولید فولاد در مدت مشابه سال 2009 معادل 5 میلیون و 785 هزار تن بود. این طور که از ارقام پیدا است همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها میزان تولید فولاد در ایران افزایش یافته است.
میزان تولید فولاد خام در منطقه خاورمیانه از سوی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد IISI معادل ۱۰ میلیون تن اعلام شده که از این میزان بیش از ۶ میلیون تن آن مربوط به ایران است سایر تولید‌کنندگان این منطقه قطر و عربستان هستند.
در آسیا نیز با وجود بزرگانی نظیر چین و ژاپن حدود دو سوم تولید فولاد در این منطقه صورت می‌گیرد. میزان تولید فولاد آسیا در مدت مذکور 484 میلیون و 817 هزار تن اعلام شده که با رشد 6/8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.
تولید ۹۳ میلیون تن فولاد از سوی اتحادیه اروپا
در همین حال اتحادیه اروپا نیز که شامل 27 عضو است موفق به تولید 93 میلیون و 384 هزار تن شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/4 درصد بود. میزان تولید در اتحادیه اروپا طی دوره مذکور در سال 2009 معادل 62 میلیون و 250 هزار تن بود. سایر کشور‌های اروپایی نیز در این مدت 18 میلیون و 85 هزار تن فولاد تولید کردند. کشور‌های مشترک‌المنافع یا cis نیز در مدت یاد شده 56 میلیون و 643 هزار تن فولاد تولید کردند.
در آمریکای شمالی و جنوبی نیز در ۶ ماهه ابتدای امسال به ترتیب ۵۹ میلیون و ۱۷۹ هزار تن و ۲۴ هزار و ۳۳۸ هزار تن فولاد تولید شد.
میزان تولید فولاد در اقیانوسیه معادل 4 میلیون و 7 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/0 درصد بود.