کدام بازارها برای سرمایه‌گذاری مناسب‏‏‌ترند؟

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۳ این رشد به ۳‌درصد کاهش پیدا کند. در این راستا باید این موضوع را در نظر گرفت که امکانات صادرات نفت ما به‌‌‌واسطه پیر شدن چاه‌‌‌های نفت کشور در حال کاهش و از سویی مصرف داخلی در حال افزایش است.  سرزعیم به واحدهای صنعتی اشاره کرد و افزود: رشد واحدهای صنعتی نیز به دلیل محدودیت‌های انرژی و قطعی برق و گاز روند نزولی دارد. همچنین کمبود سرمایه در گردش گریبان واحدهای کوچک و بعد بنگاه‌‌‌های بزرگ را گرفته است. بنابراین در این حوزه امسال برای واحدهای صنعتی رشد بیشتر از ۳‌درصدی را نمی‌‌‌توان پیش‌بینی کرد.  

بازارهای سرمایه‌گذاری

این کارشناس ارشد اقتصاد در ادامه با برشمردن بازارهای سرمایه‌گذاری و فرصت‌‌‌ها و تهدیدهای این بازارها عنوان کرد: سپرده بانکی، اوراق قرضه، ارز، طلا، مسکن، سهام و رمزارز، مهم‌ترین بازارهایی هستند که هر یک مزایا و ریسک‌‌‌هایی دارند.  سرزعیم درباره سپرده بانکی عنوان کرد: یکی از ساده‌‌‌ترین بازارها، سپرده بانکی است که نقدشوندگی بالایی دارد؛ اما این بازار بسیار از تورم جا می‌‌‌ماند و برای میان‌مدت و بلندمدت گزینه مناسبی نیست. دومین بازار، اوراق قرضه است که در این بازار عموما از سوی شرکت‌ها، دولت‌‌‌ها و شهرداری‌‌‌ها اوراقی داده می‌شود که برحسب سررسید، بهره‌‌‌های متفاوتی به آن اختصاص پیدا می‌کند. این بازار را می‌‌‌توان تا بازه سه‌ماهه پیشنهاد داد. البته نقدشوندگی این بازار بالاست و هر زمان قابل ابطال است و این اوراق ضامن دارند و تحت نظارت سازمان بورس هستند. اوراق قرضه خود انواع متفاوتی دارد.  وی به بازار ارز نیز اشاره کرد و گفت: بازار ارز، بازاری سخت‌‌‌تر و جذاب‌‌‌تر است. روند قیمت ارز همواره صعودی بوده است. در زمینه بازار ارز عوامل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اثرگذار است. در کوتاه‌‌‌مدت شوک‌‌‌های سیاسی و اتفاق‌‌‌های روز و در میان‌‌‌مدت نقدینگی بازار روی این بازار تاثیرگذار هستند. در سال‌های اخیر به‌‌‌واسطه سیاست‌‌‌های انقباضی و رشد نقدینگی قیمت دلار روی ۶۰‌هزار تومان ایستاده است، در حالی که به نظر می‌رسد این نرخ تا قیمت ۷۰‌هزار تومان نیز ظرفیت افزایش دارد. در بلندمدت نیز موضوع بهره‌‌‌وری این بازار مهم‌‌‌ است. آیا نرخ ارز می‌‌‌تواند با سوددهی بالایی همراه باشد؟ در پاسخ باید به روند رشد قیمت ارز توجه کرد.

مطالعات تاریخی در دهه۱۳۸۰ نشان می‌دهد که نرخ ارز با تورم رشد کرده، اما از سال ۱۳۹۷ ماهیت اقتصاد کشور تغییر کرده و طی سال‌های اخیر قیمت ارز از تورم جلو افتاده است. در آینده نیز قیمت ارز به حل و فصل تحریم‌‌‌ها و صادرات نفت بستگی دارد. این تحلیلگر ارشد اقتصادی در ادامه بازار طلا را یک بازار سنتی برشمرد و ادامه داد: البته بازار طلا یک بازار فراگیر است و بانک‌های مرکزی‌‌‌، نهادهای مالی و خانوارها همگی به این دارایی امن و قابل نقدشوندگی پناه می‌‌‌برند. برخی، جهان آتی را جهان پرریسکی تصور می‌کنند؛ چراکه همچنان مناقشات روسیه و اوکراین پابرجاست، منطقه خاورمیانه ناامن است و انتخاب احتمالی ترامپ، ریسک را به جهان عرضه خواهد کرد. بنابراین طلا روند رشد را در پیش خواهد گرفت. در ایران قیمت طلا، هم به قیمت‌های جهانی و هم به نرخ ارز وابسته است. البته در ایران می‌‌‌توان در صندوق‌های طلا در بورس سرمایه‌گذاری کرد‌‌‌ که قابل خرید و ابطال است.

سرزعیم همچنین به بازار مسکن پرداخت و عنوان کرد: بازار مسکن بازدهی خوبی به همراه دارد و جزو سرمایه‌گذاری‌‌‌های خوب به‌‌‌شمار می‌رود. حق مالکیت در آن رعایت می‌‌‌شود و بازاری بدون ریسک است. مشکل این بازار این است که از یک‌‌‌سو به نقدینگی بالا نیاز دارد و از سوی دیگر نقدشوندگی پایینی دارد. این بازار در بلندمدت پیشنهاد می‌شود. البته بازار مسکن مانند یک غول می‌‌‌ماند که به‌آهستگی حرکت می‌کند و به‌آهستگی می‌‌‌ایستد و پس از جهش‌‌‌های بازار ارز به حرکت درمی‌‌‌آید.  وی همچنین در ادامه به بازار سهام پرداخت و گفت: بازار سهام در گذشته بسیار جذاب بود، اما دولت دچار کمبود منابع است و حداکثر فشار خود را روی شرکت‌ها وارد کرده است. بنابراین چشم‌‌‌انداز این بازار چندان قابل‌توجه نیست.  این کارشناس اقتصادی ادامه دارد: بازار رمزارزها بازار جدیدی است که پس از افول بازار سهام در ایران رشد کرد. پشت رمزارزها دارایی واقعی وجود ندارد، اما ماندگار هستند. ولی در کل صلاح نیست کسی عمده دارایی خود را در این بازار متمرکز کند.