فولاد ارزان؛ بلای جان اروپا

 انتظار می‌رود چین، بزرگ‌ترین تولیــد کننده فولاد جهان، امسال بیش از ۱۰۰میلیون تن از این فلز را صادر کند که بیش از هر سالی از سال ۲۰۱۶ است. این افزایش، تنش‌‌‌های تجاری را تشدید کرده و چند کشور را بر آن داشته است تا بر واردات تعرفه وضع کنند. صادرات مستقیم چین به اروپا از زمان معرفی پادمان‌‌‌های برخی محصولات فولادی در سال ۲۰۱۸ کم است، اما این فعالان صنعت گفته‌اند که از اثرات منفی واردات، بیشتر از جاهای دیگر آسیب دیده است. جنوینو کریستینو، مدیر ارشد مالی آرسلور‌‌‌میتال، بزرگ‌ترین تولیدکننده اروپا، گفت: حجم صادرات از چین «گسترده» بود. او گفت که این صنعت «به بحرانی بازگشته است که به دلیل صادرات بالای چین در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شاهد بود».

سالزگیتر، فولادساز آلمانی گفت: «سیل «صادرات فولاد چین با یارانه و کمتر از قیمت تمام‌شده»، پایداری صنعت فولاد اروپا و تحولات کم کربن آن را تهدید می‌کند.»

راسل کدلینگ، مدیر بازاریابی و توسعه کسب‌وکار در بریتانیا برای فولاد تاتا هند، گفت که شرایط فعلی بازار یک «مساله بزرگ» برای صنعت است؛ به‌ویژه با «تقاضا در پایین‌ترین سطح».

سالزگیتر گفت: «کمیسیون اروپا باید اقدامات جسورانه‌‌‌ای مانند طرح تعرفه‌‌‌گذاری برای مقابله با ریشه‌‌‌های مشکل را که ظرفیت‌‌‌های مازاد عظیم در چین و سایر کشورهاست، انجام دهد.» اکسل اگرت، مدیرکل یوروفر، یک سازمان تجاری، گفت که تنظیم‌‌‌کننده‌‌‌ها باید اقدام جهانی‌‌‌تر و مشابه تعرفه‌‌‌ها را برای کمک به تولیدکنندگان اروپایی که از اثرات منفی فروش چین به بازارهای دیگر رنج می‌‌‌برند، معرفی کنند. وی افزود: «پادمان‌های موجود اروپا کارآیی خود را از دست داده‌اند و قادر به جذب حجم واردات نیستند. قیمت‌های صادراتی چین امروز کمتر از هزینه‌های تولید است.» چند کشور از جمله کانادا در حال حاضر برای رفع مشکلات بازار اقدام کرده‌اند. در ماه ژوئیه، ایالات‌متحده برای هر فولادی که از مکزیک می‌آید و مراحل ذوب و ریخته‌گری آن در آمریکای شمالی انجام نشده باشد، تعرفه ۲۵درصدی را اعلام کرد. هند هفته گذشته گفت که در حال مذاکره برای مقابله با افزایش واردات فولاد است. به گفته تیسنکراپ‌استیل، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلمان، واردات محصولات فولادی تخت به اتحادیه اروپا در چهارماه اول سال ۲۰۲۴، ۳۰‌درصد افزایش یافته است. این شرکت گفت که این روند، همراه با تقاضای ضعیف و هزینه‌های بالای انرژی، «فشار قابل‌توجهی» بر صنعت اروپا وارد می‌کند. به‌علاوه این امر، سرمایه‌گذاری در انتقال سبز این بخش را به خطر انداخته است. باستین سیناگوویتز، رئیس تحقیقات جهانی فولاد در دویچه‌بانک، گفت که بازار اتحادیه اروپا «بسیار ضعیف» است و افزود که «واردات همچنان در حال افزایش است.» کریستینو از آرسلور گفت: «با توجه به ترکیبی از تقاضای ضعیف، هزینه‌های بالای انرژی و افزایش واردات، وضعیت در اروپا «چالش‌برانگیز» است. وی خاطرنشان کرد: این قاره در گذشته صادرکننده خالص فولاد بوده، اما اکنون یک واردکننده خالص است.»

7 copy

کریستینو گفت: با توجه به اینکه پادمان‌‌‌های موجود اروپا تا دو سال دیگر منقضی می‌‌‌شوند، مهم‌تر است که اتحادیه اروپا مکانیزم پیشنهادی تنظیم مرز کربن خود را «اصلاح کند» که محصولات براساس محتوای کربن آنها مالیات دهند. این شرکت گفت که این مالیات باید برای پوشش طیف وسیع‌تری از محصولات گسترش یابد. متیو واتکینز، تحلیلگر اصلی فولاد در گروه CRU، گفت یک چالش دیگر برای فولادسازان اروپایی افزایش واردات کالاهای حاوی فولاد چینی، به‌ویژه خودروهای الکتریکی است که «سپس با تولید اروپا به عبارت دیگر، با منبع تقاضای داخلی اروپا برای فولاد» رقابت می‌کنند. اتحادیه اروپا در حال حاضر بیش از 40تحقیق در مورد صادرات کالاهای چینی با دامپینگ یا یارانه از همه نوع انجام داده است. در فلزات، وظایف تنبیهی برای محصولات فولادی با پوشش (آلی)، فویل آلومینیوم و رادیاتورها، لوله‌ها و لوله‌های آهنی و فولادی و اتصال‌دهنده‌ها مانند پیچ وجود دارد. این کمیسیون در حال بررسی شکایات در مورد صادرات ورق قلع، کفش فولادی و اتصالات لوله است. بررسی بر روی فولاد تخت نورد گرم مصر، هند، ژاپن و ویتنام در حال انجام است.

با این حال، یکی از مقامات بازرگانی کمیسیون گفت که اصراری برای مبارزه با چین بر سر فولاد وجود ندارد، در حالی که بروکسل در تلاش است تا کشورهای عضو، تعرفه خودروهای برقی چینی را تصویب کنند. این روند قبلا باعث تلافی تجاری پکن شده است.کمیسیون از اظهارنظر خودداری کرد.