Untitled-5 copy

 در بحبوحه افزایش تنش‌‌‌ها در خاورمیانه و کاهش عرضه نفت از جانب آمریکا، قیمت‌های آتی نفت خام برنت با 0.5‌درصد کاهش به 74.5دلار به ازای هر بشکه رسید. تشدید تنش در مناطق دارای نفت نگرانی‌ها را در خصوص درگیری‌‌‌های گسترده‌‌‌تر که می‌‌‌تواند عرضه نفت را مختل کند، افزایش داده است. در همین حال، گزارش‌‌‌ها حاکی از آن است که پالایشگاه‌‌‌های ایالات‌متحده در حال برنامه‌‌‌ریزی برای سبک‌‌‌ترین تعمیر و نگهداری خود در سه‌سال اخیر هستند که احتمالا تقاضای نفت را در ماه‌‌‌های آینده افزایش می‌دهد. این موضوع پس از کاهش بیشتر از حد انتظار فدرال‌رزرو  رخ می‌دهد که می‌‌‌تواند فعالیت اقتصادی و مصرف سوخت را تحریک کند.

با این حال، کاهش تولید پالایشگاه‌‌‌ها و تقاضای ضعیف صنعتی چین بر بازار تاثیر گذاشته است. نفت خام برنت دومین  افزایش طی دوهفته متوالی را رقم زد. بهای نفت برنت از روز 10ماه سپتامبر در روند صعودی قرار دارد که در این بین با توجه به وضعیت منطقه با افت‌وخیزهایی همراه است که این موضوع موجب شده است قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار جهانی در وضعیت ثبات نسبی قرار گیرند و از این‌رو افزایش مستمر قیمت‌های پایه محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار داخلی تحت‌تاثیر رشد افزایش نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله‌‌‌ای رخ داده است.

افزایش یکپارچه قیمت محصولات پتروشیمی

قیمت پایه محصولات پتروشیمی، روز یکشنبه اول مهرماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته‌‌‌اند. نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای شانزدهمین هفته متوالی حدود 325تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌ای از 45‌هزار و 833تومان در روز 25شهریورماه به 46‌هزار و 159تومان در روز اول مهرماه رسید و در واقع با 0.71‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو موجب افزایش 85‌درصد از قیمت پایه محصولات پتروشیمی شد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در وضعیت ثبات قرار دارند و از طرفی قیمت نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای به مسیر رشد تدریجی خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است.

قیمت‌های پایه 85‌درصد از محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافتند که تغییر قیمت این کالاها به میزان رشد دلار بود و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی این محصولات بدون تغییر باقی مانده‌‌‌اند. بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز اول مهرماه نشان می‌دهد که 80‌درصد محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین استایرن‌‌‌ بوتادین رابر روشن1502 با 1.46‌درصد رشد معادل یک‌هزار و 294تومان به 89‌هزار و 908تومان رسید. پلی‌‌‌اتیلن سبک خطی طی هفته جاری با 1.45‌درصد رشد قیمت پایه در رده دوم این گروه قرار گرفت. در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، پلی‌‌‌پروپیلن نساجی با 0.64‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته 304تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده است. به طور کلی 80‌درصد گروه محصولات پلیمری با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای اتفاق افتاده است. پلی‌‌‌پروپیلن فیلم و پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی 440L-548R  دو محصول کاهشی دیگر در قعر جدول پلیمری‌‌‌ها بودند.

دلار 28‌هزار و 500تومانی که مبنای قیمت‌گذاری‌‌‌ برخی از محصولات پلیمری بود برای همیشه حذف شد و از این‌رو همه محصولات این گروه به صورت یکپارچه تحت‌تاثیر نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله‌‌‌ای با قیمت 46‌هزار و 159تومان قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند.در گروه کالایی شیمیایی‌‌‌ها 95‌درصد از گروه‌‌‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و سود کاستیک با 5.5‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد و در روز اول مهرماه قیمت پایه این محصول 10‌هزار و 177تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد و اوره پریل با 4‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌‌‌های گروه شیمیایی‌‌‌ها قرار گرفت. بنزن با 0.6‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات 325تومانی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای رقم خورده است که 95‌درصد از محصولات این گروه کالایی تحت‌تاثیر افزایش نرخ دلار مبادله‌‌‌ای در روند صعودی قرار گرفتند و این در حالی است که قیمت‌های جهانی این گروه کالایی در کانال ثبات نسبی قرار دارند.

ثبت معاملات 77 درصدی در رینگ پلیمر

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در بازه زمانی 24 تا 30 شهریورماه نشان می‌دهد این بازار میزبان 124‌هزار و 38تن انواع محصول پلیمری بود که با تقاضای 161‌هزار و 851تنی مواجه شد و در نهایت 95‌هزار و 976تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر در هفته پایانی تابستان سال‌جاری 77‌درصد از محصولات پلیمری عرضه‌شده به فروش رسید و این در حالی است که قیمت پایه پلیمری‌‌‌ها نسبت به هفته پیش از آن روند کاهشی را در پیش گرفته است. مقایسه آمار معاملات رینگ فیزیکی محصولات پلیمری طی دوهفته اخیر نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات به ترتیب 0.5‌درصد کاهش و 2.2‌درصد افزایش داشته است. همچنین بررسی بازار فیزیکی محصولات شیمیایی نشان می‌دهد 62‌هزار و 324تن از این محصولات در هفته پایانی تابستان عرضه شده که با استقبال 43‌هزار و 64تنی مواجه شده و در پایان و با احتساب معاملات مچینگ، 57‌درصد از محصولات شیمیایی‌‌‌های عرضه‌شده به فروش رسیده است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که میزان عرضه این محصولات طی دو هفته پایانی شهریورماه 4‌درصد کاهش داشته و این در حالی است که میزان معاملات در بازه زمانی مورد بررسی 0.95‌درصد افزایش را به ثبت رسانده است.