منیژه حیاتی- همانطور که پیش‌بینی شده بود روز گذشته همزمان با عرضه محصول فولادسازان خصوصی و دولتی در بورس کالا قیمت سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان به‌رغم اینکه تا روز قبل با قیمت پایه ۸۸۸۹ ریال به خریداران پیشنهاد شده بود در تابلوی بورس به ۸۸۲۵ ریال کاهش یافت. اگرچه تقاضای بالایی برای این کالا در سیستم بورس ثبت شده بود و در نهایت ۸۱ هزار تن از آن معامله شد، اما به دلیل رکود معاملات در مقایسه با ماه قبل و همچنین کاهش قیمت میلگرد در بازار آزاد که طی هفته گذشته به صورت ممتد صورت گرفت، نرخ این کالا کاهش پیدا کرد تا با قیمت‌های بازار تعادل بیشتری پیدا کند خصوصا اینکه بسیاری از کارگزاری‌ها نیز از روزهای قبل از نداشتن کشش بازار و موافق نبودن مشتری‌هایشان با رقم ۸۸۸۹ ریالی سبد تیرآهن خبر می‌دادند؛ اگرچه کاهش قیمت این سبد تنها ۷ تومان بود اما تا حدودی به انتظار بازار پاسخ داد به خصوص اینکه در ترکیب این سبد علاوه بر میلگرد تیرآهن نیز وجود داشت.

گفته می‌شود در حال حاضر میلگردهایی که با اعتبارات بانکی با قیمت‌های ارزان وارد شده و از سوی تجار پیشنهاد می‌شود به رکود بیشتر معاملات محصولات داخلی دامن زده است، اما به دلیل اینکه زمان تحویل عرضه‌های دیروز ذوب‌آهن در بورس ۳۱ شهریورماه است و این تاریخ با اتمام ماه مبارک رمضان که معمولا انتظار رونق بیشتر معاملات در بازار داخلی را بوجود می‌آورد همزمان شده است از این رو تقاضا برای آن به ۱۲۸ هزار تن رسید. علاوه بر این از آنجا که زمان تحویل این محموله ۸۱ هزار تنی ذوب‌آهن سپتامبر است و احتمال رونق معاملات در این ماه میلادی می‌رود در نتیجه باعث شد تا حدودی تقاضا افزایش پیدا کند.

معامله ‌گران معتقدند خرید سلف برای نیمه دوم سال خوب است، اما در عین حال شرایط فعلی به گونه‌ای است که بازار کشش قیمت‌های بالا را به خصوص برای میلگرد ندارد، به خصوص اینکه حتی برخی تحلیل‌ها از احتمال کاهش نرخ تیرآهن و تعدیل قیمت آن در هفته‌های آتی خبر می‌دهد؛ چرا که قیمت آن در هفته‌های اخیر به حداکثر رسیده است.

از این رو تمامی این عوامل باعث شد تا علاوه بر کاهش قیمت سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن از دیگر عرضه‌کننده‌ها نیز به صورت محدودی معامله شود که البته برخی این موضوع را به پاسخ دهی ذوب‌آهن به بخش عمده‌ای از تقاضا‌های بازار مربوط می‌دانستند که باعث شد از حجم تقاضا برای دیگر محصولات عرضه شده کاسته شود. همه این شرایط در حالی ایجاد شد که شایعه تصمیم وزارت صنایع مبنی بر آزاد گذاشتن نوسان قیمت‌ها در بورس مجددا در بازار مطرح شد که البته برخی بالارفتن میزان تقاضای محصول ذوب‌آهن در روز یکشنبه را که از میزان برآوردهای روز شنبه بیشتر بود به پخش این خبر مربوط می‌دانند که البته این موضوع از نظر آنها به‌رغم بالابردن میزان تقاضا بر درخواست کاهش قیمت و انتظار افت قیمت سبد ذوب‌آهن تاثیری نداشت. اما به نظر می‌رسد اگر این شایعه بر معاملات اثر می‌گذاشت باید دیگر معاملات بورس نیز با اندکی تغییر در حجم تقاضا مواجه می‌شد، اما برخلاف آن شاهد بودیم که دیروز برخی محصولات به دلیل نبود تقاضا معامله نشدند.

البته در مورد برخی محصولات همچون میلگرد فولاد خراسان تعیین هزینه انبارداری برای افرادی که کالا را می‌خرند، اما در زمان مقرر موفق به برداشت کالا از انبار نمی‌شوند، عامل نبود خریدار محسوب می‌شود. به عقیده تجار استفاده از انبار فولادسازان یک مزیت برای معامله ‌گران است و حذف این نکته حتی اگر به لحاظ مالی تاثیر زیادی در قیمت تمام شده کالا نداشته باشد و رقم بالایی نباشد، اما به لحاظ روانی بر عملکرد خریداران تاثیر می‌گذارد. از این‌رو به عقیده تجار این مزیت همانند ارائه تسهیلات مالی خرید کالا که از سوی برخی از عرضه‌کننده‌ها ارائه می‌شود، منطقی است و نباید حذف می‌شد، به خصوص در شرایط رکود بازار. به عقیده برخی از معامله ‌گران این موضوع عملا تاثیری در شفافیت بازار ندارد همانطور که محدود کردن معاملات به خرید کالا از سوی حقوقی‌ها نتوانست به طور کامل بر حذف معامله‌گران تاثیر داشته باشد و عملا همان معامله ‌گران حقیقی در معاملات نقش ایفا می‌کنند. در نهایت دیروز در معاملات رینگ فولاد سبد میلگرد تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن با نرخ ۸۸۲۵ ریال ۸۱ هزار و ۸۴۰ تن معامله شد. میلگرد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی با نرخ ۸۴۰ تومان برای ۳۱ مرداد ماه ۴۴۰ تن، میلگرد مخلوط فولاد یزد با نرخ ۸۴۵ تومان ۲۰۰ تن معامله شد. میلگرد کلاف فولاد نطنز ۸۴۰ تومان ۴۴۰ تن معامله شد. میلگرد ۱۶ تا ۳۲ فولاد کویر نیز با نرخ ۸۱۲ تومان برای ۲ آبان ماه معامله شد.