مرکز خدمات فولاد ایران- یک گروه کنترل‌کننده در لندن که معاملات غیرقانونی را پیگیری می‌کند نسبت به معاملات غیرواقعی قراضه هشدار داد. کمیسیون تخلفات تجاری مستقر در اتاق بازرگانی جهانی اعلام کرده که بعضی از معاملات مشکوک قراضه سنگین را کشف کرده است. به طور مثال در یکی از این معاملات یک محموله قراضه سنگین کانتینر شده از مقصد شمال ایتالیا برای یک خریدار در استرالیا به بنادر آسیا حمل شده است. البته کشتی مربوطه در بندر ذکر شده در زمان قید شده در بارنامه بوده است. همین کانتینرها طبق برنامه وجود دارند اما قراضه‌ای در آنها وارد نشده است. در این معاملات خلاف‌هایی صورت گرفته وقتی که خریدار اسناد حمل را دریافت کرده ترتیب انتقال پول را داده است، اما در واقع کالایی وجود نداشته هر چند که ضمیمه اسناد حمل گواهی بازرسی صادر شده توسط یک موسسه انگلیسی یک ماه قبل از حمل کالا صادر شده است. در روزهای اخیر شکایات زیادی به دست این انجمن رسیده است و به نظر می‌رسد که امکان دارد چند بانک در این معاملات دست داشته باشند.

کاهش قیمت قراضه در آلمان

همچنین قیمت قراضه ماه جولای در آلمان کاهش یافته البته میزان افت قیمت این محصول متفاوت بوده است. یکی از تجار در شمال آلمان قیمت قراردادهای قراضه را در ماه جاری ۱۵ یورو در هر تن پایین آورده است. بسته به منطقه و کارخانه قیمت قراضه در این کشور بین ۵ تا ۱۵ یورو در هر تن کاهش یافته است. تجار آلمانی اظهار کرده قیمت قراضه در ماه جولای کمی ‌پایین آمده اما پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در ماه آگوست مجددا افزایش یابد.

قراضه خرد شده در این کشور در قیمت ۳۲۰ تا ۳۳۰ یورو در هر تن همراه با هزینه حمل معامله می‌شود. گزارش یوروفر نشان می‌دهد قیمت قراضه خرد شده در این قاره ماه گذشته صعودی بوده است. شاخص قیمت قراضه خرد شده در ماه ژوئن ۱۳ واحد بالا رفته و به ۳۲۷ واحد رسیده است. البته نسبت به شاخص ۳۵۸ واحد در ماه ژانویه پایین‌تر است. این در حالی است که یکی از مقامات ارشد استیل داینامیک نیز پیش بینی می‌کند قیمت قراضه تا پایان فصل جاری در آمریکا افتی ۵ دلاری را تجربه کند البته احتمال کاهش قیمت قراضه در ماه آگوست هم وجود دارد.

افزایش اوراق کردن کشتی (اسکراش) در ترکیه

از سوی دیگر اوراق کنندگان کشتی در ترکیه امسال ۲۱۰ کشتی را اوراق کردند و از آنها ۳۹۰ هزار تن قراضه به دست آوردند در حالی که سال ۲۰۱۰، ۴۲۳ هزار تن قراضه از این راه تامین شده بود. تولید قراضه از اوراق کردن کشتی در سراسر دنیا حدودا ۱۵ میلیون تن برآورد می‌شود، اما تنها کشورهای معدودی هستند که در این مورد مسائل زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند. ترکیه از این نظر یکی از کشورهای موفق است و زیر قوانین بازل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.